/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Ansøgning / Spørgsmål
10  Rellom 70
Social- og sundhedsassistenter og Social~
Fra : granslam
Vist : 1370 gange
50 point
Dato : 22-09-04 16:43

mit spg hvad er foreskellen på disse 2 Social- og sundhedsassistenter og Social- og sundhedshjælper
og kan man søge som uuddandet

mvh Granslam

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-09-04 16:49

Begge dele er en uddannelse.

Social og sundhedsassistent er en viderebygning på uddannelsen som social og sundhedshjælper

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 22-09-04 16:53

okey hvilket så betyder man skal være uddandet ??

mvh Granslam

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-04 16:58

Social og sundhedshjælper er en 1 årig uddannelse, og assistentuddannelsen er halvandet år.
assistent uddannelsen er en udvidet uddannelse, der giver større kompetenceområder i plejesektoren.
Hjælper uddannelsen kræver ingen forudgående kundskab eller uddannelse.
Normalvis ser man helst, at ansøgere til assistentuddannelsen har nogen forhåndserfaring, enten i form af hjælperuddannelsen, eller praktisk erfaring som f.eks. hjemmehjælper, sygehjælper.
Men det er ingen betingelse.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 60 point
Dato : 22-09-04 17:01

Som social- & sundhedshjælper, arbejder du i hjemmene hos de ældre med vask, rengøring, handle osv. - uddannelsen tager 14 måneder.

Som Social- & sundhedsassistent, kan du arbejde inde på plejehjem, plejecentre, beskyttede boliger, sygehuse osv. - uddannelsen tager 20 måneder.

Herefter kan du så f.eks. videreuddanne dig til Sygeplejerske.

Læs mere om uddannelserne hér:
http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?menu_id=UVM-428330

Du spørger også om du kan søge som uuddannet og det kan du godt. Fortrinsvis ansættes uddannet personale, men hvis der ikke kommer ansøgninger fra de uddannede, tager de istedet de uuddannede. Flere områder i Danmark har stor mangel på arbejdskraft indenfor sundhedsområdet - især i storbyerne, så bare gå igang.
Det giver også større chance for at blive optaget på uddannelserne, hvis man i forvejen har noget erfaring indenfor området.

Godkendelse af svar
Fra : granslam

Dato : 22-09-04 17:13

Tak for svaret Lexi.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 22-09-04 17:36

Selv tak - husk hvis du skal søge ind på en uddannelse, at det skal gøres senest den 15. marts.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-11-07 21:11

du har fået et forkert svar, jeg har begge uddannelser og kan svare korrekt hvis du stadig er interesseret?