/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Hvem kender maleren Køllner?
Fra : aimjakobsen
Vist : 2705 gange
40 point
Dato : 22-09-04 10:52

Oliemaleri på lærred.Motivet er fra en granskov - malet i dystre mørke farver. Signaturen er J Køllner -58. Det er vanskeligt at se om fornavnet er et J, I eller L. Er maleriet noget værd?

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 22-09-04 14:38

Hejsa

Forbogstav er L, hvis den er den Køllner jeg kender til. Hans billeder er ofte af lanskaber, og kan variere meget i farvervalg fra lyse venlige farver til mørke triste farver.

Hans billeder har ingen speciel høj pris, sælges typisk for et par tusinde kroner.

mvh
Henning

Accepteret svar
Fra : hkhg

Modtaget 40 point
Dato : 12-10-04 20:28

Jeg kan med stor sikkerhed fortælle dig, at navnet er Erik Køllner. Når jeg kan sige det med stor sikkerhed, er det fordi, vi kun er ganske få personer i DK, der har navnet Køllner. Der er ingen andre indenfor familien der har malet. Erik Køllner var min far, han levede fra 1921 - 1965. Han døde på de Canariske øer i 1965 under et 3 måneders ophold. De sidste 13 år af sit liv boede han på Vestfyn i en lille landsby ved navn Brydegård, inden da var han bosiddende forskellige steder i Jylland. Han hentede inspiration til sine billeder i DK, men tog også sydpå for at hente inspiration, bl.a. Østrig og Italien.
Jeg kan også med stor sikkerhed sige, at du ikke er i besiddelse af en guldgrube. Men hans billeder er dog værdsat blandt en mindre kreds på Fyn. Hviket bl.a. førte til at der blev holdt en mindeudstilling for ham på Vestfyn i aug. 2003
Hvis du vil vide mere er du velkomme til at kontakte mig pr. mail hans@timeouts.dk
Vh
Hans Køllner

Godkendelse af svar
Fra : aimjakobsen

Dato : 13-10-04 13:20

Tak for svaret hkhg.

Jeg har fået billedet af min far (95 år), som stadigvæk bor i Varde og han fortæller at billedet i sin tid også er købt i Varde muligvis af Erik Køllner, som på dette tidspunkt også evt. var bosat i Varde.

Vh
Alex Jakobsen

Kommentar
Fra : hkhg

Dato : 13-10-04 17:51

.....det er ganske rigtigt, min far var bosat i Varde i nogle år. Han flyttede derfra ca. 1948, hvor han flyttede til Ålborg, og herfra videre til Vestfyn i 1952. Jeg er næsten 100% sikker på, at Varde er af de mange steder han har haft maleriudstillinger, i den periode han boede på Vestfyn.
Vh
Hans Køllner