/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Indsugningsforstærker!..
Fra : hvidtiger
Vist : 937 gange
50 point
Dato : 21-09-04 20:57

Kigger man i de forskellige eller på de forskellige sider ser man tit indsugningsforstærkere..Men hvad kan den egentlig gøre ved en scooter f.eks med fart osv og hvad er ulempen ved den??

Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-09-04 22:20

Den kan aldrig forøge topfarten, men give et extra kick i røven, hvis du med lav fart, pludselig vrider håndtaget i bund.
Det er altså en accelerator.
Du skal forestille dig en meget tynd "cykelløberflaske" hvor drikkeenden er koblet ind i studsen (røret) mellem karburatoren og cylinderen.
Når du slipper gassen, så vil vaccummet klemme flasken sammen fordi motoren laver vaccum i studsen, fordi der kan ikke komme luft/benzin ind, da gasspjældet er lukket ned.
Når du så giver gas igen, vil flasken fyldes ud af benzin og luft, fordi vaccumet ikke er så stort længere, og flasken naturlig vil folde sig ud.
Når du så giver gas igen, står blandingen klar inden i flasken til at suges ud, og "fylde cylinderen", før der rigtig er begyndt at suges nok luft gennem karburatoren.
Altså luften i karburatoren, har en vis træghed, og dens luft og benzinblanding, tager nogen tid før den når hen til cylinderen. Derfor virker en indsugningsforstærker som en hurtig leverandør af gasblanding til cylinderen.
En indsugningsforstærker skal monteres på studsen tæt ved cylinderen. (Racerstudse har et hul/studs til det formål)(Hvis man ikke bruger Indsugningsforstærker skal et sådant hul blokeres, for ikke at give falsk luft)
En indsugningsforstærker virker bedst ved små karburatorer, og ved knallerter med lange studse.
http://www.motoline-racing.com/
Tryk på "læs om tuning" og rul ned til "Hvad har indsugningsforstærkeren med en cola med sugerør at gøre??"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-09-04 10:00

Nå oki!...Ja så kan jeg faktisk ikke bruge den til ret meget..

Hmm jeg læste noget indviklet om racer koblinger her på nettet i går.Det var noget med at hvis jeg gerne vil have accelration (Skal siges at jeg har en justerbar kobling), og køre med en cylinder der har et arbejdsområde på 5000-8000rpm ligesom min Malossi MHR, så kan jeg stille den til og tage fat deromkring og få den hurtigste accelration, da min cylinder yder mest der!...Men passer det eller er det bare noget vrøvl??...

Og kan det godt passe at man mister ca 10-15km/t på toppen hvis man skifter en god knækudstødning ud med en polini star traffic f.eks???

Hvidtiger

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-04 19:53

Det er rigtigt at du kan stramme fjedrene lidt i koblingen, så skal scooteren op i flere omdrejninger før koblingen tager fat, og så har du flere hestekrafter til at sparke dig afsted.
Det er selvfølgelig sejt at komme hurtigt afsted, evnt komme på baghjulet, men ulemperne er så også at både cylinder, lejer og geardele og rem, vario mm. udsættes for et kraftigere slid, ligesom der vil være flere der bliver sure over den kraftige larm der bliver, hvergang du starter.
Du bliver kun sparket hurtigere afsted ved lav fart, og når du er over ca 25km/t er der ingen ændring.

Polini star trafic er en husmandstunings-udstødning, og kan ikke måle sig med "en god knækudstødning", med kan fint måle sig med "en alm THansens" knækudstødning.
http://www.scooterzone.dk/index.php?side=tun_star
http://www.scooterzone.dk/index.php?side=tun_potter :
Polini Star Traffic/TP powered osv., Disse lovligt lignende potter er klart at foretrække hvis man bor et sted med meget politi, de larmer ikk så meget, og ligner de lovlige, selvom de godt kan give en del mere ydelse.

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 23-09-04 18:02

Tak for svaret pallebhansen.