/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
kan du komponere et vers ?
Fra : viv
Vist : 453 gange
500 point
Dato : 21-09-04 17:30

Jeg sidder her og maser,med en tekst til mors 70 års dag.

Melodi :FRA ENGELAND TIL SKOTLAND.

Hvem kan komme med et forslag til nogle færdige vers,ud fra følgende:

1.Vers...skal indeholde :

Noget med,at hun flytter utallige gange i og uden for riget,skifter legetøj (fordi alt bliver kasseret,hvergang forældrene får en ny ide`)
Skifter skolevenner (fordi hun skifter skole min.hvert år (Danmark,Færøerne,Island,Sverige) i hele skoletiden.

2.Vers...skal indeholde :

Noget med,at hun er ude,at tjene som stuepige for de fine fruer..og egentligt kun drømmer om,at komme på en anerkendt tegneskole i Sverige..(hvilket hun desværre,aldrig opnår,men bestemt har talent for !)

3.Vers...skal indeholde :

Noget med,at hun plejer herreløse/skadede dyr (Svaner,en Ugle,en ræv,et Marsvin(altså Delfin arten)..og alle slags i vores natur forekommende fugle,Pindsvin m.m)) SAMT div.tilløbende børn og altid sørger godt,for den gamle skærslipper.

Hvis nogen kan hjælpe,vil jeg blive rigtig glad...især da det nok haster lidt..hun fylder rundt d.26.September.

Venlig hilsen Viv.

Kommentar
Fra : viv

Dato : 21-09-04 19:19

Lige en tilføjelse...det behøver ikke,at være alle tre vers ..måske ikke engang et helt,blot indholdet er betegnende for det ønskede og det passer på melodien.

Vh Viv.

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 500 point
Dato : 21-09-04 19:54

Altså det der med at det skal passe på melodien er jeg ikke helt sikker på. Jeg synger dårligt og kan få næsten alt til at passe på alle melodier. Men jeg kommer alligevel med et bud, så kan du jo se om ikke du selv evt. kan passe det til, eller måske er der en anden venlig sjæl, der kan gøre det.

Som barn jo rundt i Norden
min kære moder fór,
det venner gav i skolen,
hvert år hun nye fik.
Og helledusseda
nyt legetøj der kom
- det gamle smides væk
i takt med nye ide'r.

Hun kom jo ud at tjene,
som stuepi'e hun gik
og drømte om at tegne -
på skole vi' hun gern'.
Og helledusseda
talentet moder har,
hun ku' ha' vær't berømt -
det for os er rigtigt klart.

Ser mor et dyr med skade,
straks hun det plejer godt.
Men også børn de nyder
i hendes hus at være,
og helledusseda
skærslip'ren kommer her
for alle behandles vel
af kære moder så god.

Håber du finder noget brugbart.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : viv

Dato : 21-09-04 20:59

Hej Sonja.

Tak for dit forslag...du er jo rigtig kreativ !!

Der er flere gode sentencer,synes jeg...men jeg kan altså ikke få melodien til,at passe...men jeg kigger nærmere på det...og måske er der en hjælpende hånd derude ??

Andre forslag modtages også gerne...det må bare ikke være for sentimentalt eller over rosende...MEGET gerne humoristisk...hvilket hun ynder !

Vh Viv

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 21:58

Noget jeg bruger, når jeg en sjælden gang laver en sang.

skriver det oprindelige vers første linie (og tæller stavelser)
lige under den selvkoponerede linie lige under (og får stavelserne og lyden til at passe)
osv. til verset er færdigt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 21:59

Det kunne du evt. gøre ved Sonjas forslag, så kan det være du kan synge den.

Kommentar
Fra : viv

Dato : 21-09-04 22:23

Hej Emesen.

Det er også,hvad jeg prøver...men det er stadig svært...måske fordi jeg bliver "fastlåst" i ordene,så jeg har svært ved,at se de nye muligheder...og jeg skal jo også have det faktum med,at nok fylder mor 70...men hun er IKKE gammel...stadig meget aktiv.og nytænkende...så der skal være en vis slagfærdighed i versene !!

Vh Viv

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 22-09-04 11:13

hejsa -- hmm her kommer et forslag, du må godt nok selv knokle de sidste llinjer ind i tredje vers, -- jeg er absolut heller ikke nogen ørn til at synge - men her kommer det så:

Som barn du rundt på kloden
jo flyttede så tit
det venner gav i skolen,
hvert år du nye fik.
Og helledusseda
alt legetøj smidt væk
igen af far og mor men pyt
du ved du får noget nyt.

I fine fruers stuer
Du flytted’ støv med flid
men drømte om at tegne
det sku være dit hele liv
Og helledusseda
talentet det er stort
en tur på tegneskolen
og succesen havd’ vær’t gjort

Ser du et dyr med skade,
så er du straks parat.
De kommer hjem i stuen
og bli´r plejet nat og dag
og helledusseda
de slipper godt derfra :0)
-----
her må du så selv finde på noget --
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : viv

Dato : 22-09-04 13:52

Tak også til Fru skrap...Jeg vender tilbage senere...der er lige noget med,at versefødderne rimer på bestemte linjer..inspireret er jeg ihvertfald blevet af jeres kompositioner !!!

Vh Viv.

Godkendelse af svar
Fra : viv

Dato : 27-09-04 16:43

Tak for svaret SonjaAS.
Egentligt burde der være lidt belønning,til begge forslag..I har begge gjort jer ulejlighed med,at hjælpe !
Men ærligt har jeg brugt flere ting fra Sonja´s svar i den færdige tekst...som iøvrigt var en succes..derudover var Sonja meget hurtig med en respons...og så lige til allersidst...Er det overhovedet muligt,at dele sine point ???

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen Viv.

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 27-09-04 17:54

Jeg er meget glad, for at du kunne bruge noget.

Nej, man kan ikke dele pointene. Men jeg har opdaget nogen, der opretter spørgsmål til kun nogle få point, for så, når de har fået svarene, så at forhøje pointene og oprette nye tråde, til de andre, de også gerne ville give point.
Men hvis du synes, har jeg da nogle point, jeg kan give til fruSkrap. Men hvor mange hun skal have er jo op til dig.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : viv

Dato : 27-09-04 18:50

Næh,nej skal der gives point,giver jeg selv,,,du har ærligt fortjent dine 500...jeg opretter en tråd til fruSkrap..og så er der point...hvis hun finder tråden )