/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
afløb fra køkkenvask "klukker"
Fra : nikolajg
Vist : 20414 gange
200 point
Dato : 21-09-04 15:34

Nu er jeg efterhånden ved at være temmelig træt af min køkkenvask og tilhørende afløb!!

Historien starter med at jeg, pga stoppet afløb, afmonterer hele afløbet med vandlås ned til gulvafløbet. Afløbet var temmelig stoppet og jeg fik renset det hele fuldstændig igennem. Fra gulvafløbet og til kloaken var der ingen problemer og jeg kunne spule med haveslangen ned i studsen- der var fint aftræk.
Efter at have samlet hele molevitten fandt jeg ud af nu var der nærmest dårligere aftræk når jeg fyldte køkkenvasken med vand??
Efter en del eksperimentering er jeg endt med 2 situationer;

1)enten er der ekstremt dårligt aftræk
2)hvis jeg "udlufter" afløbet efter vandlåsen mens vandet løber gennem afløbet, er der helt fint aftræk, tilgengæld er der klukke-/ bankelyde 5-10 min efter afløbet har været i brug??
Jeg synes ikke helt hverken 1) el. 2) er til at leve med, men aner ikke hvad jeg skal stille op.
Nu har jeg gennemgået systemet til atomer mange gange og der er INTET stop. Det virker nærmest som om der er noget luft der bliver fanget(?).
Der er tilsluttet opvaskerafløb lige under vasken, men det er ikke der problemet ligger, for problemet eksisterer stadig når man kobler det afløb fra.
Afløbet har i mange år fungeret upåklageligt og jeg har genmonteret det som det altid har siddet!!
-Jeg synes jeg har hørt noget om at et afløb kan blive "skruk", men jeg ved ikke hvad det vil sige eller om det har noget med sagen at gøre...

Skynd dig venligst med en forklaring, for jeg er ved at blive van(d)vittig.. ps det er ikke en joke ;)
niko

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-09-04 16:32

Ja den lyder ikke rigtig rask den historie,men lad os se på det.
Nu har du altså renset alt hvad du kan komme i tanke om,så prøv og fortæl om hvor din udluftning er til dine afløb.
Du skriver også "afløb med vandlås ned til gulvafløbet"Gulvafløb"??Er det en rist? Eller forsvinder røret ikke lige ned gennem køkkenskabet og ud til en såkaldt banketbrønd?.
Min mistanke er,at dit udluftningsrør er stoppet enten foroven eller forneden (altså der hvor det går på dit afløbssystem).
Ud fra det du har skrevet er jeg ikke helt sikker på om du bor i etagehus,eller villa parcelhus m.m.
Lad mig gætte på etagehus.Lad os få en tilbagemelding.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-09-04 16:41

Har kigget på dit indlæg een gang til.
" Fra gulvafløbet til kloaken" så ser det altså ud til du bor i parcelhus,eller villa.
Ok,du må have et udluftningsrør der går over tag.Kik på det.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 21-09-04 16:49

Hej. Tak for din hurtige tilbagemelding.
Bor i rækkehus og ja røret forsvinder ned gennem køkkenskabet.
Jeg har vist en udluftning på første sal( badeværelset)- den kigger jeg lige på

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-09-04 17:10

Godt,find så ud af hvor det går på forneden,lidt svært måske.
Det kan jo være gemt bag nedhængte lofter m.m.
Hvor gammelt er dit hus?
Det kan gå på helt nede under køkkengulvet,hvis det er sådan,kan det være stoppet til der.
Muligheden er også over tag ,snavs fugle m.m.
Keldd.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 21-09-04 20:48

Keldd fandt ud af efter at have set på spørgsmålet én gang til hvor dan afløbet var konstrueret, jeg har læst det 10 gange og jeg forstår det stadig ikke. Vandlås til gulvafløb? Er det ikke fra køkkenvask til badeværelse? Gider du. Keldd forsøge at forklarer mig hvordan det hænger sammen. Jeg vil give Keldd ret i der er en stor sandsynlighed for det er udluftningen det er galt med, nu har du, nikolajg, fået renset det "lokale" afløb, så nu kræver det også noget mere luft, vakum.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-09-04 21:11

alma
se på svaret 16:49,der fortæller nikolajg at røret forsvinder ned gennem køkkenskabet,altså ikke til gulvafløb.
Men ellers kan jeg godt forstå du undrer dig,man kører jo ikke en vandlås ned i et gulvafløb,hvor der er vandlås i forvejen.
Det kan let blive en tung dans den her,men lad os nu ikke jage en skræk i livet på nikolajg,det kan jo være vi hurtigt får ram på fejlen.
nikolajg
Fortæl hvor gammelt dit hus er,og om afløbene er støbejern eller hvad,og hvad har du prøvet på indtil nu??
Keldd

Kommentar
Fra : theking

Dato : 21-09-04 22:34

Hej niko

jeg kunne godt tænke mig at du lige ser på " overløbet" fra din køkkenvask da det er meget sandsynligt at det er der forstoppelsen sidder ( overløbet på vasken er det lille hul i toppen af vasken på siden - det er forbundet til din bundventil til afløbet med et lille rør op til overløbet)
ps. proppen bør sidde lige i starten af røret ved bundventilen.

Med venlig hilsen
The King.

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 22-09-04 13:59

Hej the king o.a.
Jeg har renset overløbet- der er fri passage.
Det er formentlig bare forkert formuleret af mig når jeg siger gulvafløb. Hullet i bunden af skabet er det jeg mener- det er vel forbundet med resten af kloaksystemet under gulvet.
Bor i rækkehus med stue og 1.sal. "Udluftningen" sidder vist på badeværelset på 1. sal. Der sidder et plastiklåg/ ventil som falder ned og lukker, men kan lukke overskudsluft ud tænker jeg. I stueplan(bryggers) går faldstammen ned fra etageadskillelsen og der er mulighed for at åbne et dæksel.
Huset er fra 1989 med plastikrør hvad jeg kan se.
Det er værd at bemærke at der ikke er problemer andre steder i hytten (dvs hverken i bryggers,stueplan eller badeværelset, 1.sal)
Skal der skabes et vakuum og hvordan gør man i så fald det??
Mvh niko

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-09-04 14:25

Nej,der skal ikke skabes et vaccum,tværtimod,det er for at undgå vaccumm,der er en udluftning.
Dit plasticlåg i badeværelset har intet med udluftningen af faldstammen at gøre,men er en udluftning til selve badeværelset.
Kig efter oppe på dit tag. der må der være en hætte (hat) hvor dit afløbssystems udluftning ender.
Det kan i uheldige tilfælde stoppe til,og så dannes der vaccum i systemet,med klukken i rørene(når vandet ikke kan løbe frit) tilfølge, eller vandet kan også stemme op i toiletskålen,og først når vægten af vandet er stor nok,til at overvinde vaccummet,falder det ned.
Du kan i første omgang åbne dækslet (det hedder et rensedæksel,sjovt nok)og se om det er nok til at løse dit problem,
Ellers er muligheden for at rense systemet nettop der.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 22-09-04 20:22

Nej, det "plasticlåg" der sidder på badeværelset sidder der i stedet for en udluftning, så du kan godt lade være med at lede efter en udluftning på taget, det er en vacumventil der sørger for der ikke dannes vacum i afløbet. Arrangementet er helt efter bogen. Du kan evt. prøve at afmonterer vacumventilen og se om det hjælper, hvis det gør det må du monterer en ny, den gamle kan have "sat sig fast".

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-09-04 22:00

alma,har sikkert ret hvis den fredrik vi taler om sidder på rørsystemet.
Og hvis ikke er det ventilationen til badeværelset.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 23-09-04 16:24

Jeg synes jeg har prøvet alt, incl at rense gennem rensedækslet og intet virker :(

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 200 point
Dato : 23-09-04 19:12

Som jeg skrev i mit første indlæg,den er ikke rigtig rask den her historie.
Jeg er bange for du ikke selv kan rense godt nok gennem rensedækslet,en trykspulevogn,eller en vvs`er,med en motorsplit,kunne nok klare det,så jeg er sgu ked af jeg ikke kan hjælpe længere end hertil.
Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : nikolajg

Dato : 24-09-04 11:04

Hej Keldd.
Tak for dine responser. Jeg har overladt problemet til min udlejer
Mvh Nikolaj
ps 4stjerner for god vilje

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 24-09-04 11:05

Tak til jer andre også :)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-09-04 13:21

Selvtak nikolaj,og held og lykke.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 26-09-04 11:36

hej igen
vender du ikke tilbage når du har fået løst problemet, så kan vi dele erfaringen

Kommentar
Fra : theking

Dato : 26-09-04 11:36

hej igen
vender du ikke tilbage når du har fået løst problemet, så kan vi dele erfaringen

Kommentar
Fra : theking

Dato : 26-09-04 11:36

hej igen
vender du ikke tilbage når du har fået løst problemet, så kan vi dele erfaringen

Kommentar
Fra : theking

Dato : 26-09-04 11:38

ups, lidt for flittig på send indlæg knapen

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 27-09-04 10:44

Jo det skal jeg gøre. Der kommer en og kigger på det imorgen

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 03-10-04 15:44

Ja kære venner, så er problemet løst.
Ved hjælp af vandspuling og samtidig trykluft fra en blæsepistol blev det mærkværdige køkkenafløb ordnet. Under køkkenet (ca 4 meter fra vandlåsen var der åbenbart et stop, der kun lige tillod en begrænset mængde vand at passere. Når der blev etableret et tryk efter vandlåsen, som beskrevet i problemstillingen, blev aftrækket bedret, men med efterfølgende klukken (trykudligning?).
Anyway nu er problemet løst og undertegnet med fuld sindro igen :)
mvh nikolaj