/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
ur der styrer ventilator
Fra : gnilbo
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 20-09-04 20:38

Hej !
Vi har købt hus, og nede i kælderen ved el-skabet er der også et "tidsur", som bruges til at styre ventilatoren på det ene badeværelse. Hvordan fungerer dette? Jeg kan se, at man kan "trække" små stykker af skiven ud - det svarer så vel til en halv time. Men der er også to røde visere. Skiven kører i øvrigt rundt, og man kan så heletiden aflæse, hvad klokken er. Så mit spørgsmål går primært på, hvad de to røde visere bruges til.

Venlig hilsen
Gnilbo

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-09-04 21:23

Hejsa
Det er tændstifter....hvis du kigger ved den lille pil kan du se at når stifterne køre forbi pilen skubbes denne ud og tænder for ventilatore eller slukker denne efter hvordan uret er forbundet.
Uret stilles som normalt og ud forden lille vippe pil er tændtidspunktet...
så kig på skiven og sæt stifterne efter den yderste skala og viserne stiller du efter hvad klokken er,
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-09-04 21:26

Ups fik ikke læst helt færdigt..... er det ikke bare urviserene ? den store og den lille viser ?
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-09-04 21:27

Der findes mange typer tænd/sluk ure.
Nogle har også ugeindstilling - så de små røde fyrer kan være ugeindstilling.
Eks. at den springer tænding/slukning over lør/søn

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-04 23:14

De små stykker skive er ganske rigtigt beregnet til at bestemme sig for hvornår uret skal tænde og slukke (normalt med tidsinterval 15 minutter)

Et eller andet sted uden for selve skiven er der anbragt en lille pil, denne pil skal pege på "det korrekte klokkeslet".. men:

24 timer anbragt på en urskive med en diameter på ca 3 centimeter er ikke specielt nøjagtigt.. derfor er de 2 røde visere anbragt som en hjælp til at stille uret mere præcist (hvor dette har en stor betydning)

Ældre ure med samme virkemåde var ikke udstyret med disse visere.. med det resultat at det er svært at ramme det korrekte tænd/sluk tidspunkt mere nøjagtigt end + - et kvarter

D_T

Godkendelse af svar
Fra : gnilbo

Dato : 21-09-04 09:30

Tak for svaret Dansende_T. Dit svar var lige, hvad jeg eftersøgte.

Gnilbo