/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne kakl
Fra : gajl
Vist : 1273 gange
20 point
Dato : 20-09-04 14:22

Jeg har lige kalket hus og spildt en del på mine fliser, er der nogen der ved havordan jeg får pletterne væk

Gert

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 20-09-04 14:29

Kalk er basisk så du skal opløse det med syre. Hvis det er almindelige grå betonfliser skulle der ikke være problemer med at anvende saltsyre, som du for en sikkerheds skyld bør købe i en meget fortyndet udgave.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-04 14:30

P.S.! Spul først så meget som muligt væk med vand og en stiv kost.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-04 15:09

Hvis du selv vil fortynde syren, skal du først hælde vand i en plastspand (for alt verden ikke én af zink!) og så hælde syren oveni.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-04 15:14

Kalken forsvinder af sig selv fra fliserne, så det er kun hvis du er træt af at kigge på det nu og her.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 20-09-04 17:23

Hej Gajl.

Der kan også anvendes eddikesyre til formålet.
Hvis du anvender saltsyre, så er der ingen problemer med at fortynde den med vand - det er
konc. svovlsyre, der reagerer voldsomt. Det gør saltsyre ikke.
Men da betonfliser også indeholder kalk, ville jeg nok hellere anvende eddikesyre end saltsyre, der
er en meget stærk og aggresiv syre.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-04 17:40

Det er jo saltsyre der anvendes til afrensning af murværk og det skal afskylles/neutraliseres så snart kalken er opløst.
Jeg tvivler på eddikesyren i denne forbindelse, men der sker jo ikke noget ved at prøve med den mildere syre først.
Jeg har såmænd set murere vaske hænder i fortyndet saltsyre (nok ikke lige efter sikkerhedsforskrifterne) og uden at jeg vil anbefale at prøve så har jeg mindst lige så stor respekt for baser.

Godkendelse af svar
Fra : gajl

Dato : 20-09-04 17:40

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-09-04 19:58

Det er godt nok med saltsyre,; men vil du være forsigtig, bruger du en danskvand, idet kalk kan opløses i kulsyre, idet der dannes calciumbikarbonat der er meget lettere opløselig i vand end calciumkarbonat.
Altså en sodavand på, lad det stå lidt, giv det en tur med kosten, og skyl/ spul. så risikerer du ikke skader på dine fliser.

Kommentar
Fra : gajl

Dato : 21-09-04 23:06

Tak for svaret, nu prøver jeg mig frem, jeg kan jo starte med den bløde måde og se hvordan det går

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 23:10

Held og lykke med det og husk lidt afdækning næste gang