/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP Home fryser under boot efter install ~
Fra : anyway
Vist : 1193 gange
100 point
Dato : 20-09-04 12:02

Vores svigersøn hentede sp2 ned i aftes via windows update - installerede den og genstartede her til morgen.
Boot processen stopper ved blå skærm. Han fik fejlmeddelelsen drwtsn32.exe - send fejlrapport, etc. Det gør han så, men systemet er stadig låst og han kan intet foretage sig - kun genstarte manuelt med samme smøre igen.
Det er en helt ny maskine (Packard Bell) med Norton installeret og XP home. Før install af sp2, var den helt opdateret og funktiondygtig.

Nogen ideer? Hvad skal han gøre?

PS. Har selv installeret sp2 med fuld tilfredshed.

Accepteret svar
Fra : dannyboyd

Modtaget 110 point
Dato : 20-09-04 12:05

Han skal prøve at gå i fejlsikret ved at trykke F8 under opstart - i fejsikret skal han så afinstallere SP2

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 20-09-04 12:12

1) Har han ikke andre muligheder?
2) Hvad skyldes problemet?
3) Er der en sammenhæng med drwtsn32.exe som jo er Dr. Watson

mvh
anyway

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 20-09-04 12:16

Der er utroligt mange som har problemer med SP2, netværk forsvinder , kan ikke starte op. Så min anbefaling er at slette den helt - hvad havde I egentlig forventet af SP2 - "skulle den kunne løse nogle pc problemer?"

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 20-09-04 12:29

Jeg synes nu der er en del fordele ved sp2 - både sikkerhedsmæssig og pc'en bliver hurtigere. Før eller senere bliver sp2 jo obligatorisk. Selvfølgelig kunne han vente,men da alt har fungeret yderst flot efter min egen sp2 install med xp pro, var det nærliggende at anbefale ham at installere den.

Du har altså ikke andre forslag end hvad jeg selv kan regne ud bliver konsekvensen, hvis den ikke vil starte - uninstall!

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 20-09-04 12:39

Mit umiddelvare gæt er at Norton - som vanligt - har en ikke opdateret driver installeret, og da Windows efter genstart kører Norton antivitus - så konflikter den med SP2. Det er en kendt sag at flere Symantec produkter konflikter med anden software/hardware, men Norton antivirus er lige godt den slemmeste

Gør som anbefalet - afinstaller SP2, derefter afinstaller Norton og installer SP2, derefter vil du se at den starter og kører perfekt. Gå så på Nortons hjemmeside, og download den seneste driver til SP2 installationen, og installer den. Så vil alt virke

Lars

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 20-09-04 12:48

Dr. watson er en del af windows system checker og har ikke noget at gøre med Norton.
Dr. Watson overview
Dr. Watson for Windows is a program error debugger.

The information obtained and logged by Dr. Watson is the information needed by technical support groups to diagnose a program error for a computer running Windows 2000. A text file (Drwtsn32.log) is created whenever an error is detected, and can be delivered to support personnel by whatever method they prefer. You also have the option of creating a crash dump file, which is a binary file that a programmer can load into a debugger.

If a program error occurs, Dr. Watson will start automatically. To start Dr. Watson, click Start, click Run, and then type drwtsn32. To start Dr. Watson from a command prompt, change to the root directory, and then type drwtsn32.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-09-04 12:52

Din svigersøn har nok ikke gjort som SP2 foreslog, nemlig at lukke alle programmer, både under hentningen og installeringen.
Så afinstaller SP2, og luk unødige programmer, også Norton mm, under installationen af Sp2.

VH Palæle Hansen

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 20-09-04 13:11

Hej DannyBoyd

Dr. Watson er et program i Windows som overvåger systemet i tilfælde af fejl - ellers kunne du jo ikke finde errors etc. under opstart hvis ikke Dr. watson var med undervejs. Dr. Watson crasher derfor ikke systemet - den giver dig en yxy nesked som kan sendes til Microsoft, hvilket de også gjorde = motherboard, harddisk + CD ROM, bios og netværk kører = ingen fejl i hardware som RAM eller andet - altså må konklusionen være software installeret.

Ud fra logfilen som sendes til Microsoft kunne man se hvad elelr hvilket program der forårsagde det famøse nedbrud - men kendende Nortons historik (hvem husker ikke at den danske version fandt sig selv som virus for ikke så lang tid siden- hmhmhm) ville mit umiddelbare gæt være at systemet crasher når Windows kalder antivirus driverne, for det er netop en kendt sag at Norton crasher med Windows XP SP2, hvis ikke den er opdateret systemmæssigt.

Derfor mit svar om at fejlen nok skal søges der og ikke så mange andre steder.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 20-09-04 13:12

Ja, ja jeg venter lige og ser andres kommentarer. Han kommer også først hjem fra arbejde i eftermiddag.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 20-09-04 13:14

anyway> du får lige dette her link med på vejen, blot til orientering. http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5828
Kan fortælle dig at den ene af vores 3 computere nu giver samme fejlmelding på dr. watson. Samtidig fryser maskinen i det øjeblik jeg klikker på nogle bestemte typer ikoner på skrivebordet.
Jeg mener ikke umiddelbart du skal afinstallere SP2 endnu, men prøv som larsfrohn skriver at hente driverne til northern i første omgang.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 20-09-04 14:05

Da det åbenbart er Norton der er synderen, vil det så løse problemet, hvis han går i Fejlsikret og afinstallerer Norton? Det er jo alligevel kun et prøveabb. der fulgte med pc'en og gælder et par mdr. endnu. Det har hele tiden været meningen at når den udløb, skulle han have Avast som AV prg. - Det har jeg i flere år haft rigtig gode erfaringer med (har aldrig haft virus).

larsfrohn, hvis fejlmeddelelsen drwtsn32.exe - send fejlrapport, etc. kommer igen, kan man så se underdetaljer om det er Norton.

jeanette18, hvis det er Norton, hvordan og hvor henter han så lige de der drivere og kan han det fra Fejlsikret?

mvh
anyway

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-09-04 14:20

vis man kan komme ind i systemet,eventuelt i fejlsikker tildstand,så kan man gå til>start> alle programmer>tilbehør>systemværktøjer>system oplysninger>åben> oppe i toppen>funktioner>
Dr Watson> nede i bunden>program fejl>der vil så være nogle linjer med de sidste 10 programfejl(vis man har instillet den til at gemme 10 fejl,10 default)disse linjer kan man
dobbelt klikke på for at få oplysninger om fejlen.
Manse9933

Kommentar
Fra : plb

Dato : 20-09-04 14:24

anyway gør som jeanette18 siger, og du skal kun slette sp2 i fejlsikret, og så genstarte, så burde den kunne genstarte.
Derefter skal du så gå ind og opdatere driverne til norton, og vil tror du kan hente dem fra deres hjemmeside www.norton.com ?

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 20-09-04 14:34

->ok Larsfrohn så lad os håbe det bare er norton der skaber denne konflikt og ikke noget i systemet.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 20-09-04 17:38

Vil bare lige komme med en sidebemærkning...

Har selv installeret SP2, og har siden installationen haft problemer med mit trådløse netværk, som inden install har kørt FULDSTÆNDIG fejlfrit i flere måneder. Har ledt og ledt, men har ikke kunnet finde nogen anden løsning end at fjerne SP2, har sågar kontaktet MS og gjort dem opmærksom på problemet, da det ikke kun er med trådløse der er problemer men også andre alm. kabelnetværk.

Jeg vil klart anbefale at man fjerner SP2 indtil de kommer med en fejlrettelse, og indtil da bruge google toolbar med popup blokker, som fungerer mindst ligeså godt som SP2 versionen.

og er det andre sikkerhedskrav man har kan jeg klart anbefale et kig på http://www.arlet.dk hvor jeg har fundet alt hvad jeg måtte have brug for i forbindelse med sikring af mit system.

Med venlig hilsen
Basil

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 20-09-04 20:30

Er jeg den eneste der har en funktionel og skøn SP2?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 20-09-04 20:52

>>>PS. Har selv installeret sp2 med fuld tilfredshed.<<<

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-09-04 23:15

Heller ingen problemer her, på flere maskiner, huskede da også at lukke unødige programmer under installationen, men har dog heller ikke trådløs net, som nogle har problemer med.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Firstoftwo

Dato : 20-09-04 23:55

Har heller ikke problemer efter installeret SP2 og jeg kører Norton 2003 uden problemer

Firstoftwo

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 21-09-04 00:11

Meeen....

Uanset hvor stabilt Windsows kører er der inter der slår Linux!
Computere blev skabt for at reducere vores arbejdsbyrde, så hvorfor bruge mere tid på dem end nødvendigt? Ned med spilproducenterne!

Hehe!
Kunne ikke lade være.

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 22-09-04 01:34

Undskyld ventetiden. Nu har han fået afinstalleret sp2 og alt kører fint igen.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 22-09-04 01:42

ok tak for tilliden og point

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 10-11-04 08:08

Kan det være samme problem (SP2) der gør, at mit Power Cinema (TV-program til ALDI PC) fryser hvert 5. minut ?