/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
anderledes væg
Fra : heidi
Vist : 1198 gange
150 point
Dato : 19-09-04 17:13

Jeg har en gang som er lidt mørk og hvor der er opsat savsmuldtapet.....MEN jeg skal til at renovere den og mangler nogle gode og helst lidt nemme og anderledes ideer til hvad jeg kan lave der .... Jeg syntes det kunne være lidt spændende at gøre noget andet end bare at spartle, opsætte glasvæv og male det, som jeg har gjort på værelserne i huset...
Heidi

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 19-09-04 17:16

Hvad med at sætte en liste ca 60 cm fra gulvet og hele vejen rundt. mal så gangen i to forskellige farver der er tone i tone, men listen som skillelinie, har du mulighed så sæt indbyggede spots i loftet. evt som stjerne billeder..
God fornøjelse

Memuel

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-09-04 17:43

Tag et godt landskabsfoto, scand det ind i høj opløsning, og forstør det op så det kan dække hele endevæggen (hvis der ikke er døre). Print billedet ud i små bidder og sæt det op med alm. tapetklister. Hvis du kan printe ud i A3 er det selvfølgelig en fordel. Jeg har selv gjort det på endevæggen i stuen (ca. 4 x 2,3 m) hvor jeg har brugt et billede af stien i en bøgeskov - så man får fornemmelsen af at kunne gå ind i skoven. Det er ikke særlig svært at få stykkerne til at passe, og man skal ikke ret langt væk for at man ikke kan se samlingerne.
For at din gang ikke skal blive for mørk skal du vælge et lyst billede - jeg kunne forestille mig en badebro ud over havet, med masser af vand og lys himmel kunne være spændende. De øvrige vægge males i samme farve som vand eller himmel.
Mvh Else

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 18:24

ElseR
Vi skal lige have navnet på et program der laver det nummer som du fortæller om.
Et alm.prg. laver jo det samme billede,og den går jo ikke .
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 19-09-04 18:57

Nemt og anderledes? Der er jo mange muligheder. Du kan evt. få fat i nogle gamle aviser og sætte dem op med tapetklister. Du kan vælge et tema der siger lige dig noget eller bare blande fra forskellige aviser. Du skal ikke sætte dem "pænt" op men lad siderne overlappe hinanden. Når det er tørt kan du give det en gang lak for en bedre holdbarhed.

Jeg ser også frem til at få oplysninger om det program som ElseR bruger.

Kommentar
Fra : heidi

Dato : 19-09-04 19:11

Jeg er mere ude på noget med spartelmasse - ligesom noget rustikt ....måske
men jeres ideer lyder meget spændende - jeg tror jeg går lidt i tænkeboks - men kom bare med flere ideer.
Heidi

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-09-04 19:48

Hej KEldd
Jeg lavede det i CorelDraw. Jeg satte billedet ind og forstørrede det op til den størrelse det skulle have. Derefter startede jeg i det ene hjørene og skrev det det første stykke ud. Flyttede billedet så der ville komme en lille overlapning på et par mm. og skrev ud igen - osv.osv. - måsket lidt molboagtig (nogle vil sikket mene meget) men det virkede for mig.
Hilsen Else

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 20:15

ElseR
Det lyder lidt af en tung dans,men du fik det til at virke, godt.
Det rigtige program findes sikkert.
Jeg har et par panorama programmer,men spørg ikke hvor.
Der snupper man en række billeder med cameraet,medens man drejer sig,programmet satter så det hele sammen til et,
uden du kan se sammenføjningerne.Godt så har vi billedet.
Så mangler vi lige programmet til at lave det som du gjorde,så har jeg idèen til min trappe op til første sal.
Undskyld heidi,nu gik der foto i din tråd.
Jorgen_ros
Måske der er nogen over i fotopanelet der ved noget?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-04 20:52

Keldd: Mange billedprogrammer giver sammen med printeren mulighed for multipage poster udskrift hvor man ikke alene får mulighed for at udskive et billede over mange sider, men endda kan udskrive en vejledning på hvordan siderne samles så god fornøjelse.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 21:03

Ja Bjarne,det anede mig nok,jeg har da også adskillige bil.prgr.men har ikke nået alt det jeg gerne vil endnu.
Håber du fik dine koks ind.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-04 21:30

Keldd, jeg kom lige helligdagen i hu så det må vente

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-09-04 21:58

Hej
I en af de mange udsendelser der sendes om at istansætte huse, mindes jeg en der lavede en en cirkel eller blomst som svagt forhøjet relief med spartelmasse eller lign. Den præcise fremgangsmåde husker jeg ikke, men jeg tror der enten blev brugt en skabelon, eller afmærket med malertape, hvorefter der blev smurt et jævnt 3-4 mm tykt lag spartemasse på. Jeg tror figuren var omkring 50 cm i diameter, men de kan jo laves i alle mulige former og størrelse.
Mvh Else R

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-04 23:31

Hvis du er lidt kunstnerisk anlagt, og det godt må tage noget tid, hvad så med mosaik.
Se f.eks http://insel.heim.at/jamaica/321904/

Der er en masse at finde i menuen til venstre på den side.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 150 point
Dato : 20-09-04 13:24

Jeg skulle pudse en væg op ad to gange, og klaskede bare mørtel op med en murerske i første arbedsgang, så det nærmest blev smurt på i skrå strøg - sådan lidt halvmåne agtigt. Min kone var ret vild med det, og det så egnetlig meget godt ud - samtidig er det nemt at gøre (jeg pudsede det nu alligevel ordentligt op, men det var af andre grunde. Ellers er det også en mulighed med høje paneler i profilbrædder ligesom i gamle huse - det er rigtig flot, men afhænger også af husets stil.

Godkendelse af svar
Fra : heidi

Dato : 20-09-04 14:26

Tak for svaret sipelip.
Men kan man male oven på det eller skal det være en anden form for spartel eller mørtel....
Heidi

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 20-09-04 17:30

hvis du bare bruger puds kan du godt, men da det suger godt, skal du grunde grundigt.

Kommentar
Fra : heidi

Dato : 22-09-04 06:27

Tak for hjælpen sipelip -
Heidi