/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stivelse i nye viskestykker
Fra : tsolak
Vist : 1107 gange
9 point
Dato : 19-09-04 13:44

Vi har købt nogle flotte, dyre viskestykker af hør i Frankrig i sommer. De var stivede fra fabrikken, hvilket selvfølgelig betyder at de i første omgang ikke tørrer så godt. Vi fik at vide at de skulle ligge i saltvand et døgn før vi vaskede dem og tog dem i brug - det ville trække stivelsen ud. Men det har ikke været så effektivt, som vi havde håbet.

Er der nogen der ved, hvad det er man behandler nye tekstiler med (for at få dem til at se lækre og glatte ud), og hvad man kan gøre for at få det ud af stoffet?

mvh. Thomas

Kommentar
Fra : rado

Dato : 19-09-04 13:46

Hej
De skal bare vaskes uden brug af skyllemiddel.
MVH Rado

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 9 point
Dato : 19-09-04 15:25

Kog dem. Jo flere gange hør bliver vasket, og gerne varmt, des bedre bliver de til at tørre af med. Der bliver samtidigt lysere, med mindre de er blevet bleget. De kan nemt være blevet stivet med kartoffelmel.

Kommentar
Fra : mir_lol

Dato : 19-09-04 15:40

KAN ikke dy mig for at citere et gammelt råd, bomulds og hør viskestykker skal nærmest koges igen og igen og STRYGES for at se pæne ud ( hader at stryge så har aldrig efterlevet det *G*) , men sandt nok så bliver de som A.C.Rosmaon skriver bedre og bedre og lysere (hermed hvidere) bare de bliver vasket godt og grundigt, god fornøjelse med brug og vask *S*

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-09-04 16:44

Hej
Jeg har nogle bukser af meget tykt hørstof. Der hvor jeg købte dem fik jeg at vide ,at de blev bløde af at blive vasket,- og at de iøvrigt praktisk talt ikke kan slides op, -og det har holdt stik.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-09-04 16:45

Tilføjelse: Der var ikke noget stivelse i bukserne, men hør er af natur ret stift, -altså indtil det bliver vasket nogle gange.

Kommentar
Fra : lenejensen

Dato : 19-09-04 18:36

Du skal erstatte dit skyllemiddel med en god sjat eddike i skyllemiddelrummet på vaskemaskinen. Så bliver dine nye viskestykker - og håndklæder for den sags skyld - gode til det de er beregnet til... Om det også gælder dem fra Frankrig skal jeg lade stå hen i det uvisse...

Kommentar
Fra : tsolak

Dato : 19-09-04 21:35

Herligt med alle de brugbare svar - tak for dem. Viskestykkerne er forresten gamle (købt på et antikmarked) men ubrugte, idet de stammer fra en nedlagt fabrik, så den med kartoffelmelet er nok ikke helt ved siden af. De føltes også lidt klistrede i våd tilstand efter at have været vasket én gang. Jeg koger dem i fremover og ser frem til at de bare bliver bedre og bedre

Thomas

Godkendelse af svar
Fra : tsolak

Dato : 19-09-04 22:13

Tak for svaret A.C.Rosmon.