/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Ørepropper
Fra : Katka
Vist : 1938 gange
50 point
Dato : 19-09-04 11:43

Er der nogen som kan anbefale nogle gode ikke for ubehagelige Ørepropper,og
fortælle hvor de kan købes?

Med håb Katka

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 19-09-04 11:45

Nu er det jo individuelt hvad man synes er behageligt eller ej, men de har nogle på apoteket som jeg synes er ganske udmærkede

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 19-09-04 12:03

jeg vil godt anbefale 3M de er gode men koster også lidt mere
http://makeashorterlink.com/?Q60D26159
de kan købes hos næsten alle værktøjs handler

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-09-04 12:39

Der findes et utal af høreværn, og der afhænger delvis hvor meget de skal dæmpe, samt hvor meget du samtidig ønsker at høre.

Prisen afhænger selvfølgelig deraf. Man kan købe hørepropper, fra et par kroner stykket, til flere tusinde kroner, alt efter behov.

Det kommer også an på, hvor "sart" dit øre er. De billige der bliver nævnt, er der faktisk mange der ikke kan tåle, da de får øreeksem, og så må man ty til andre.

Men skriv lige hvad du skal bruge dem til.

ellebye

Kommentar
Fra : Katka

Dato : 19-09-04 19:19

Jeg skal bruge dem til at dæmpe, især baslyde fra naboernes lejligheder når de spiller musik. Her hvor jeg bor er der meget lydt.
Har du et forslag?

Hilsen Katka

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 19-09-04 20:54

de fleste høreværn er ikke gode til bas lyde da de høje lyde der er skadelige for hørelsen og det er dem de beregnet på
men den der dæmper mest er dem til at sætte i ørene altså de skumfiduser man ruller og putter i ørene hvorefter de udvider sig
som maskinarbejder bruger jeg selv dem med bøjle da de ikke dæmper så meget at man ikke kan høre hvad der sker og hvad folk siger
men hvis der er noget der larmer meget så bruger jeg de skumfiduser da de dæmper mere
hvis du bor i århus (trige) området kan jeg da (låne) et par stykker du kan prøve

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-09-04 00:19

Almindelige høreværn dæmper lyden generelt, og ikke specifikt, som i ved dit tilfælde skal dæmpe indenfor et frekvensområde, og ikke specielt Db (decibel-dæmpning).
Bas-frekvensen er en modbydelig fekvens, og du vil ikke få særlig gavn af skumfiduser, hørevat og hvad der nu findes.
Frekvensdæmpende høreværn er noget dyrere en almindelig høreværn, så i første omgang ville det være rart at bede naboerne om at dæmpe lyden.
Der findes faktisk regler for, både hvor højt man må spille (decibel). En isolering med henblik på at dæmpe frekvensen ville have en betydelig større effekt, end at bruge høreværn, med mindre du vil ofre det det koster at købe nogen der dæmper frekvensen (Fz) i basområdet.

Hvis du måtte ønske det, finder jeg gerne nogen der kan afhjælpe problemet, men problemet ligger reelt hos naboen.
Hvis I har en beboerforening kunne du eks. kontakte dem, og bede dem om at få foretaget nogle målinger.

ellebye

PS! Jeg bor selv ca. 15 km fra festivalpladsen i Roskilde, og når der spilles, er det eneste jeg kan høre, den evendelige bas der trænger igennem stort set alt.

Men prøv de foreslåede hørepropper, men jeg tvivler meget at de hjælper dig i lige netop dit tilfælde.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-09-04 00:26

Du kan læse denne side, og her vil du se, at det er de færreste hørepropper der også dæmper i frekvensområder.
De bedste til dette er ørekopper, men må siges at være noget ubehagelig at ligge og sove med.

http://www.at.dk/sw4515.asp?bPreview=true&bEdit=true&pre25-02-2004103403=1#afs5

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-09-04 00:33

Her kan du læse om forskellige høreværn og hvad der måske passer dig bedst.

http://www.d-s.dk/

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-04 00:38

Klik på den grønne (værnemidler)
Klik på høreværn
Vælg éngangsørepropper

Og læs hver enkelt hvor meget de dæmper indenfor frekvensområdet.

Godkendelse af svar
Fra : Katka

Dato : 22-09-04 21:02

Tak for svaret ellebye.Det var jo en uddybende forklaring. Ja problemet er naboerne
og alt er prøvet men det er svært at få gennemført. Jeg prøver mig frem af de foreslåede propper.
Bedste hilsner Katka