/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Anhængertræk
Fra : Ggaz
Vist : 4533 gange
100 point
Dato : 17-09-04 08:31

Hejsa - nogen der ved, hvad det koster at få et anhængertræk på sin bil?

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 17-09-04 09:12

Med lidt held kan du måske finde et (pænt) brugt i den blå avis til en rimelig pris og så få autoværksted på hjørnet til at sætte det på - så vil jeg tro det kan gøres for en rimelig pris.

Accepteret svar
Fra : Tikker

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-04 10:01

Hej!
Der skal jo monteres lys - baglys, blink, bremselys - og prisen vil bl.a. afhænge af om din bil er forberedt eller ikke. I mange nyere biler er der et multistik et sted f.eks. gemt under tæppet i bagarummet. Hvis man så køber et anhængertræk som er beregnet til bilen, skal man blot skrue det på og sætte stikket i.
Husk at du skal have en attest til brug for motorkontoret for at få det registreret. Du får en ny registreringsattest hvor det er anført at der er anhængertræk. Det er vigtigt, ellers får du problemer ved næste periodiske syn.
Så jeg ville spørge forhandleren om pris på et anhængertræk og pris på montering. Så kan du altid sjakre dig til en løsning og måske få det for godt halvdelen af den autoriserede pris.
Så vidt jeg husker gav jeg ca. 3000.- for trækket og ca. 1000.- for montage inklusive papirarbejdet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-04 10:01

Og så skal bilen jo altså lige til syn,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-04 10:02

Og så skal bilen jo altså lige til syn, og godkendes med anhængertræk, og forsikringen skal ændres.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-04 10:10

Nyere biler skal ikke til syn, men hvis du har en bil med advarsel for sprungne baglys pærer skal der mere end en almindelig sammenkobling til ellers går der kuk i systemet og hvis mummer pladen dækkes delvist af anhængertræk skal du have et med aftagelig kugle.
Der skal altså fleree oplysninger frem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-04 10:15

Hvis bilen er 8 år gammel eller derover skal den til syn ved montering af anhængertræk.
Men hvis den er nyere end 8 år er det som Tikker skriver, nok med en erklæring på monteringen, og så bliver det godkendt når bilen kommer til periodisk syn.
Men forsikringen skal altid have besked om montering af træk, ellers dækker ansvarsforsikring ikke såfremt man laver skade på noget med påhængskøretøjet.
Nogen forsikringer bliver dyrere af at der er træk på bilen, især gulpladebiler.
mvh dova

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 17-09-04 10:20

Hej!
Det er rigtigt at forsikringen skal have besked men jeg mener du at det er ret almindeligt i dag at det ikke koster ekstra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-04 11:10

Min forsikring er dyrere på grund af træk fordi synsfri træk giver mulighed for montering af uforsikrede anhængere, som via den ordinære forsikring (med træk) er dækket ansvarsmæssigt.
Jeg er forsikret i GF.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-04 11:41

Jamen det er vist også rigtigt BjarneD, at det er synsfri sammenkobling der gør det dyrere.
Normalvis er der jo ikke ansvarsforsikring på hverken trailere eller campingvogne.
For 3 år siden, ville forsikringsselskabet have 1100 mere om året for min søns Golf på gule plader hvis der skulle træk på.
Det forklarede de med, at en gulplade var registreret til godstransport.
Men om man stadig kan lave træk der ikke er synsfri sammenkobling, altså så det kun gælder et bestemt påhængskøretøj der synes sammen med bilen, ved jeg så ikke.
mvh dova

Kommentar
Fra : popper

Dato : 17-09-04 20:06

jeg vil gætte på et sted mellem 3000 og 6000 kr på et værksted

Kommentar
Fra : joker138

Dato : 19-09-04 07:14

Jeg kan godt tænke mig at vide om det er tilladt at havde træk på sin bil, nu da jeg har meldt den fra, men vil kun bruge den som cykel ophæng, jeg har hørt at jeg må men er det rigtig ???? jeg må bare ikke sætte noget efter bilen da der ikke er nogle forsikning der dækker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-04 11:47

Godt spørgsmål, men husk, at du i givet fald skal købe en lygtebro og ekstra nummerplade da cykler vil dække nummerpladen delvist undtagen i de tilfælde hvor nummerpladen sidder så lavt at den dækkes af anhængertrækket der så skal være aftageligt og hvor der skal være lygter med nummerplade når det er monteret.
Et så specifikt spørgsmål kan sikkert nesvares af forsikringsselskabet der jo skal vide den slags.

Godkendelse af svar
Fra : Ggaz

Dato : 19-09-04 15:27

Tak for svaret Tikker.