/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Bakkemørtel som erstatning for grundings~
Fra : viffer8811
Vist : 4471 gange
50 point
Dato : 15-09-04 22:08

Jeg har set man kan få et produkt hos optiroc, grundingsmørtel, der skulle kunne trækkes på, når man har kradset fuger ud, kan man bruge bakkemørtel/cement 1 til 7-8 og trække det på på samme måde eller SKAL man fuge før man filtser???

Nicolai

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-09-04 22:29

Der findes bakkemørtel og strandmørtel.
Det er bakkemørtel murbierne gnasker i, så hvis det ikke er for at din mørtel skal ligne noget eksisterende, ville jeg bruge strandmørtel.
Jeg vil mene, at du skal fylde fugerne ud først. (uden at vide det bestemt)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-09-04 23:22

En proff.kører en rimelig tynd blanding på uden at fuge først,men du skal nok holde blandingen 1-9.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 15-09-04 23:36

Du skriver ikke direkte hvad det er du vil foretage dig, så jeg gætter på at du har noget murværk med tilbageliggende fuge, som du ønsker at vandskure/filtse????

Den sikre metode er at kradse/fræse fugerne ud til en dybde på min 18 - 22 mm og herefter lave en skrabefuge (altså fylde fugerne helt ud med en fugeske. Husk at du skal komprimere fugemørtelen og specielt de lodrette fuger (studsfugerne) for det er tit her der er utætheder.
Til fugemørtel kan du sagtens bruge bakkemørtel og lave en KC 50/50/700.

Herefter udfører du din overfladebehandling. En af grundene til at du skal udfylde fugerne er for at have sikkerhed for tæt murværk og at det næste lag kan tørre nogenlunde ens. Hvis du vil have din overflade vandskuret skal du bruge en våd mursten med roterende bevægelser. Derved sikrer du at få det mindst mulige lagtykkelse, der vil så at sige ikke være mørtel på selve stenfladerne men kun i fugerne og hvor stenene ikke ligger plant med flugten (skæve). Hvis du derimod ønsker et mørtellag på hele fladen, kan du bruge et filtsebrædt (skumbrædt). Du skal bare vide at holdbarheden er ringere med det lag der fremkommer ved filtsning i forhold til det minimale lag der er ved rigtig vandskuring. (frostskader). Enten så lidt som overhovedet eller et egentligt pudslag på 10 -15 mm, men det giver to helt forskellige udtryk.

Genrelt er det sådan at man øst for storebælt er helt vild med strandmørtel, hvorimod man vest for storebælt bruger bakkemørtel til næsten alt.

Jeg ved dog at Optric (Maxit) ikke anbefaler strandmørtel som underlag for overfladebehandling med indfarvede mørtler.

Håber at du kan bruge det til noget ellers kan du jo se på denne side

http://www.maxit.dk/default.asp

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 15-09-04 23:38

>keld - det er dårligt håndværk kære Keld

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 15-09-04 23:41

Kære Emmesen.
Murbier angriber/graver i mørtel med for ringe indhold af cement og er ligeglade med om det er strand- eller bakkemørtel. Det er hårdheden det drejer sig om.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-09-04 00:14

Jorgen_ros:
Tja,jeg har heller ikke påstået at det var godt,men det betalte jeg 13.000kr. for at få lavet af proffesionelle
murere på mit hus,og det så da rigtig pænt ud da de var færdige.
Selvfølgelig skal det trykkes ind i fugerne hvis de er kradset dybt ud,men mit var blevet sandblæst først
for andre 13.000kr,aldrig har jeg set sådan et svineri,men jeg fik da selv lov at male og malingen var heller ikke billig skulle jeg hilse og sige.
Og for lige at runde historien af,flyttede jeg en måned efter hen i et hus der godt kunne trænge til den samme omgang,men NU stopper festen,om så lortet braser sammen om ørene på mig.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 16-09-04 22:08

Hej.
Hvis det skal være håndværksmæssigt korrekt, så skal du fræse fugerne til en dybde på min. 15 mm., og derefter fuge det hele op igen til en skrabe-fuge (plan med stenene). Herefter kan du anvende strandsandsmørtel+cement til at filtse med.
Hvis du skal have nogle til at udføre arbejdet for dig, skal i være HELT enige om hvad der skal laves, for der er stor forskel på en vandskuring og en filtsning !
God arbejdslyst.

Mvh. Bjørn Sejersen (murer).

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 16-09-04 22:59

Jamen sælger et mærke som optiroc noget til brug som ikke er "håndværksmæssigt korrekt",,, jeg tænker her på deres grundingsmørtel som man, efter deres udsagn på hjemmesiden, skulle kunne trække på og pudse overskydende af, inden man filtser huset rigtigt??? jeg kan godt fuge hele huset først men det ville jo være noget hurtigere at trække på , lade tørre og så filtse.....

Nicolai

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 17-09-04 20:13

Hov hov. Hvad er nu det.
Der er ingen der har sagt at produkter fra Optiroc (Maxit) ikke er gode, eller fra nogen andre fabrikanter for den sags skyld. (Et produkt kan i øvrigt ikke være håndværksmæssigt ukorrekt det er ikke produktet med udførelsen der har med håndværket at gøre)
Du spørger direkte om du kan bruge bakkemørtel/cement og svaret har du fået - det kan du godt.
Samtidig vil du gerne have støtte til at slippe for det besværlige fugearbejde.
Når vi nu er nogen der påstår, at du bør fuge først er det for at sikre, at du får det bedst mulige resultat.
Hvis du har kradset fugerne ud og ikke vil fuge først, så skal du i det mindste kaste mørtelen på med en ske (det kræver virkelig et godt håndelag for at sikre at mørtelen kommer helt ind i fugerne og de fyldes helt).
Det er de færreste der kan gøre det ordentligt ved at trække mørtelen på, men det er da ikke helt umuligt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-09-04 22:19

Selv hov hov Jorgen_ros.I 15,09,04-2338 kommentaren skriver du det er dårligt håndværk,men 17,09,04-20:13 skriver
du det ikke er helt umuligt,at trække mørtelen på,uden det besværlige fugearbejde.
Og så lige :Alting er svært hvis man ikke kan det.
Og kære Jorgen_ros,jeg satte proff.til det,fordi jeg troede jeg skulle fuge hele balladen,men jeg blev klogere da jeg så
hvordan de professionelle greb det an.Jeg forsøgte mig også da de var gået hjem en aften,det var ikke bare lige,
men det var da til at finde ud af.Og næste gang der bliver noget af den slags,så angriber jeg det selv.
Måske, hen ad vejen,jeg vil komme i tvivl om noget,det være sig murerarbejde eller hvad,så er der heldigvis vores
Kandu venner man kan trække på ,og det har jeg lært at sætte utroligt pris på.
Hilsen
Keldd. (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 24-09-04 19:48

Hej alle

Naturligvis vil jeg gerne slippe nemmest over arbejdet men det skal narturligvis gøres ordentligt, netop derfor undrer jeg mig over at de reklamerer med at man uden problemer kan trække det på og så filtse derefter,,,

Jeg går den tunde vej og fuger først og får filset det derefter,,,,

Tak for hjælpen alle sammen og god weekend

Nicolai

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 25-09-04 14:23

Held og lykke med projektet og god weekend til dig også.

Mvh. Bjørn Sejersen (murer).