/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
turbo og tænding
Fra : jk6
Vist : 2000 gange
50 point
Dato : 15-09-04 21:23

Hej!
Jeg har spekuleret lidt på hvordan man styrer tændingen hvis man eftermontere en turbolader på en bil. De fleste biler er jo udstyret med en vacum dåse der rykker tændingen jo mere gas man giver som følge af det stigende vacuum i indsugningsmanifolden... Men med en turbolader vil dette vacuum jo blive erstattet af et overtryk... Hvordan tackler man dette?
mvh.
K. Nielsen

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 15-09-04 23:01

Hej Nielsen.

Det er et godt spørgsmål..
Er det en indsp.single/mono/karburator, motor?
/steen b.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 23:05

For at kunne udnytte en turbo på en benzinmotor bør den være med elektronisk indsprøjtning og elektronisk styret tænding.
Jeg har aldrig hørt om turbo på et vacuum reguleret tændingssystem, men der er jo meget jeg ikke har hørt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 23:08

For øvrigt er din teori om vacuumreguleringen ikke korrekt.
Tændingsavanceringen styres af omdrejningsbestemte svingklodser og vacuumregulatoren kan så yderligere ændre avanceringen i forhold til suget under karburatorspjældet.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 15-09-04 23:22

God aften.

Mere teori. jo mere gas du giver jo mindre vacuum er der i manifolden. det ser ud som om du mener det
omvendte er tilfældet. alså , der er mest vacuum når gasspjældet er lukket.

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 23:32

Nu er studsen til vacuumregulatoren anbragt helt specielt i forhold til spjældent så helt så enkelt er det ikke, men helt ærligt hvordan skal man kunne eftermontere turbo på en karburatormotor (som det er med den reg.).
Da jeg i sin tid gik på teknisk skole lærte vi, at man ikk ekunne sætte turbo på en benzinmotor fordi man ikke kunne styre benzin/luft blandingen, men det har jo vist sig, at der tog man helt fejl fordi man dengang ikke kendte mulighedene for elektronisk motorstyring som vi kender det idag og det e rjo en motorstyring der skal klare problemet med tændingsavanceringen.
På en gammeldags diesel kunne man jo smide turbo på fordi det alene var et spørgsmål om, at lade luftmængden, der kunne presses ind i den spjældfrie indsugning, styre hastigheden via den omdrejningsbestemte dieselpumpe. Altså mere gav mere, men den går ikke med en konventionel karburatormotor.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 15-09-04 23:39

BjarneD.

Det var vel derfor man i gamle dage på racerbiler monterede en kompressor. Så undgår man vel også den
tøven der typisk er med en turbo. det varer jo lidt inden den sparker.

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 23:58

I følge mine gamle lærebøger - ja, lige præcist.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-09-04 00:00

For en ordens skyld.
Nu virker en kompressor og turbo jo slet ikke på samme måde da turboen presser i indsugningen og kompressoren øger kompressionstrykket ved høje omdrejninger.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 16-09-04 16:06

BjarneD.
Hmmm.
De virker ikke på samme måde, men funktionen er den samme.
(se Roots kompressor, Bentley 1934 med karburator)
MVH.
steen b.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-09-04 16:51

En Bentley fra 1934 har ikke meget til fælles med en halvgammel standardvogn.
Roots kompressorer er en slags turbolader der bliver trukket af en remskive i stedet for udstødningen. Der findes endnu flere varianter, men det her er ikke nogen akademisk afhandling.
Det er stadig far out at spekulere på problemet med den vacuumregulerede strømfordeler og så turbolader, og slet ikke når funktionen er misforstået af spørgeren.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 16-09-04 21:11

Ja Ja.BjarneD

NIELSEN, HVAD ER DET FOR EN MASKINE ,du vil eftermont. med en turbo?
MVH.
steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 16-09-04 21:23

Ja Ja.BjarneD

NIELSEN, HVAD ER DET FOR EN MASKINE ,du vil eftermont. med en turbo?
MVH.
steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 16-09-04 22:29

Reiffenstein.

Man bruger turbo+kompr, i volvo penta motorer (tamd 41/42 diesel) marine.
Så helt glemt er kompressoren ikke.
MVH.
steen b.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 17-09-04 07:42

jeg har da lige pillet kompressoren af min golf 2 i forbindelse med syn - og ikke alene er den ikke glemt, jeg ville bestemt ikke bytte med en turbo! Det har været stort set problemfrit (på nær en enkelt toppakning) i de 2½ år jeg har kørt med den. Derudover er det langt nemmere at montere end en turbo, og kræver ikke speciel manifold.

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 17-09-04 22:37

hej, ja jeg har ikke haft tid til at kigge på alle jeres indlæg før nu, men nu vil jeg prøve at forsvare mig lidt :)
Har ikke anskaffet mig bilen endnu, indtil videre er det bare en idé, men det bliver nok en bil fra 80érne (man er vel på SU) med mekanisk indsprøjtningsanlæg. For at kunne give den rette benzinmængde skal der nok et tilskudssstem til (måske mf2).
Jeg ved godt at det er svingklodserne der styrer tændingsavanceringen, men for at give trækkraft under accelleration skal vacuumreguleringen jo også virke...
Okay, vacuumet falder når gasspjældet åbnes, men det er jo stadig et vacuum.
Desuden har jeg nu læst et sted herinde at man evt. kan sætte karburatoren før turboens indsugningsside...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-04 22:42

Jeg kan se ud af indlæggene, at der er begrebsforvirring omkring hvad der er turbo og hvad der er en kompressor for slet ikke at taleom det der er en blanding.
Køb dog en bil der kan starte og køre, og som bliver ved med det.
Hvis man skal stille spørgsmål om det her har man for lidt viden til at holde sådanne eksperimenter kørende og er man på SU er man sikkert for uerfaren til at styre sådan et vilddyr

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 17-09-04 22:57

hehe, Den er god med dig... Jeg får SU fordi jeg endnu ikke har læreplds som mekaniker... Men meningen med hele projektet er jo også at drage nogle erfaringer, og løse problemerne som de kommer så hvis det ikke virker lige med det samme, ja så gør det heller ikke noget. jeg har en anden bil, så det gør ikke noget hvis der ikke kommer plader på med det samme...

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 18-09-04 21:48

desuden så har jeg lige læst en artikel fra et ældre vmax blad om en opel kadett 1,2 C fra 1979 med turbo. Eneste ændring skulle være en karburator fra en volvo 244... altså turbobil med karburator og original tænding, hvilken højst sandsynligt er med vacuum regulering... iøvrigt kom jeg i tanke om at man vel egentlig kunne tage vacummet mellem luftfilter og turbo... her er der jo undertryk... Nogen indvendinger til det?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 20-09-04 13:34

på min bil er vacummet stadig taget fra toppen, og det virker lige fint af den grund. Hvis du giver lidt mere en mellemgas, er der ikke vacuum, men atmosfærisk tryk - eller med trykladning overtryk. lige præcis hvorfor det virker så fint alligevel, ved jeg egentlig ikke, men jeg vil tro at trykforholdene med og uden trykladning er negenlunde ens indtil men begnder at give lidt mere gas, og der derved begynder at komme overtryk eller atmosfærisk tryk. Og er tændingen bygget op så den reagerer på det? Som udgangspunkt er der jo ikke brug for det i og med man jo aldrig kommer over en bar hernede på jorden. Så kanne man jo også spørge sig selv om ikke man i høje bjerge egentlig burde stille tændingen anderledes, da trykket jo falder? Det er dog så lidt at det nok er akademisk.

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 22-09-04 16:17

jo, det kan godt være du har ret sipelip... Hvad for en bil har du? Og kan du ikke skrive lidt om hvordan den får ekstra benzin?

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-04 17:00

Hej

Den plade der sidder i strømfordeleren, altså den der flytter sig ved påvirkning af vacuum. bliver trukket tilbage mod
et stop af en fjeder. Der bliver den sålænge motoren er stoppet. Når motoren startes og går i tomgang vil vacuumet
suge den væk fra dette stop, og man opnår en finere tomgang. Når man så åbner gasspjældet forsvinder vacuumet
og pladen går tilbage mod stop. Det er så ligegyldigt med et overtryk i vacuumslangen for pladen kan ikke gå længere
tilbage på grund af det omtalte stop. Det er også grunden til at man på de fleste biler stiller tændingen med vacuum-
slangen afmonteret. Med åben gasspjæld er der svingklodser i fordeleren der sørger for tændingstidspunktet, som om-
talt af en anden her på siden.

Reiffenstein

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 22-09-04 23:14

Jeg har en golf 2 1,8GTi 16V fra '88. benzinindsprøjtningen er styret af en plade der løftes af luftstrømmen der suges ind i motoren. Benzinpumpen kører med konstant tryk (CIS=continous injection system), og den der plader åbner så mere eller mindre for benzin til motoren. Når kompressoren så kører, suges der ekstra meget luft gennem systemet, hvorved pladen løftes endnu mere og derved åbner for mere benzin. Den øvre grænse er så hvor meget tryk benzinpumpen kan levere. Da standard systemet ikke kan føde 200HK+, er der i min monteret et system fra en SAAB 900, mener jeg. Jeg har ikke selv lavet det, idet ham jeg købte bilen af havde gjort det. De eneste egentlige ombygning er altså beslag til kompressor, K5 remskiver og rem til at trække i stedet for den oprindelige, forstæket luftindsugning på tryksiden, og så et kraftigere indsprøjtningssystem. Jeg mener ikke der er pillet yderligere ved noget. Da jeg har en magnetkobling på kompressorens remskive, kan jeg tænde og slukke for systemet efter behag. VW lavede iøvrigt selv en 208HK kompressor golf 2 GTi 16V i et lille antal - selvfølgelig for at kunne køre noget gadebilsklasse. Jeg ved ikke præcis hvordan den var bygget op, andet end de bl.a. specialfremstillede en del spejlvendte komponenter, for at kunne have plads til kompressoren, som ellers ville sidde i vejen for servopumpen.

Godkendelse af svar
Fra : jk6

Dato : 23-09-04 16:55

Tak for svaret og for alle kommentarene.