/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
au pair?
Fra : bibiniko
Vist : 353 gange
20 point
Dato : 15-09-04 19:03

Hej vi er et par lige omkring de 30 der skal have et barn midt i november og overvejer at få en au pair pige til august 2005. Men da det er lidt nyt for os ville vi hører om der er nogle der ved noget om hvad det normalt koster både med og uden kost og logi.
Vi har hus hvor der er mulighed for eget bad, the køkken og egen indgang.

På forhånd tak

Bibi og Nikolaj

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 15-09-04 19:11

Hejsa

nu har jeg været ung pige i huset gennem mange år, så kender lidt til det. Man kan vælge at blive medlem af foreningen som hedder ung-i-huset.dk der er lønnen rimelig lav synes jeg, og vælger egentlig altid udenom dem som er medlem der. Man kan i de fleste kommuner få hjælp efter frivalgsordningen, der ligger lønnen ca 4-5000 kr pr mdr, nogle er før skat, andre efter.

men kig evt ind på www.barnepige.dk der kan man se lidt om det, eller søg rundt på nettet. Selvfølgelig hvis man skal bo hos jer, så behøver man jo ikke til huslejen, så er en løn på 3-3500 pr mdr jo fint, men hvis man skal bo selv, og betale transport frem og tilbage, så er man nød til at have noget mere, for at kunne leve på det. Jeg fik fx i mit sidste job ca 6000 før skat, så jeg havde til transport og husleje.

Hilsner Marie

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 15-09-04 19:17

Jeg sad lige og kiggede de sider jeg har liggende, den jeg referer til med forening er www.et-aar-i-huset.dk´

Marie

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 16-09-04 00:00

Hvorfor har I valgt at få et barn, og så overlade det til en anden at passe det???

Kommentar
Fra : bibiniko

Dato : 16-09-04 08:56

hej Wibbi
Vi fik vist ikke nævnt at vi begge to arbejder på teater og derfor har skiftende arbejdstider. Det er den primære grund.
Vi har valgt at få et barn fordi vi er klar, fordi vi gerne vil have et lille menneske og passe på, opdrage og se vokse op.
Det med at overlade barnet til andre. Jeg har ikke de præcise tal men jeg vil skyde på at ca. 90% af de danske forældre får lidt hjælp til pasningen, i form af vuggestue, børnehave eller dagpleje, da størstedelen dog stadig har et arbejde og gerne vil beholde det. Vi ville gerne blive hjemme hverdag og passe vores børn, men da ikke alle kan gå hjemme og leve af samfundet, er der nogle der bliver nødt til at arbejde så dem der virkelig har brug for støtte kan få det.

Venlig hilsen
Bibi og Nikolaj

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 16-09-04 09:34

Wibbi jeg synes nu det var et lidt underligt spørgsmål. Alle børn næsten bliver jo passet ude i daginstitutioner, og jeg synes det er bedre de bliver passet derhjemme, i stedet for ude... Så jeg kan egentlig godt forstå bibiniko

Kommentar
Fra : bibiniko

Dato : 16-09-04 09:39

Hej Pipzi
tak for dine svar vi har været inde og se på de sider du skriver, men det er ikke helt det vi søger. et år i huset er lidt for unge piger. vi vil gerne finde en der er lidt mere moden, som vi ikke skal være lærer for først. men det har givet os en lille ide om omkostningerne, tilgengæld har jeg søgt på frit valgs ordningen og den lyder ret interessant, jeg troede ikke man kunne få hjælp til at vælge den model. vi fandt da ud af at en løn på 3500 + kost og logi ikke var umuligt. men vi vel stadig meget gerne have ideer til hjemme sider hvor vi kan finde foreninger der formidler kontakt mellem famillie og au-pair, også gerne fra udlandet det det kunne være udbytterigt både for os og barnet at møde en anden kultur. Og forhåbentlig også for au-pairen.

HIlsen Bibi Og Nikolaj

Accepteret svar
Fra : pipzi

Modtaget 20 point
Dato : 16-09-04 09:53

Bibi og Nikola.

Det var så lidt. Men man er jo nød til bare at skrive i sin annonce, hvilken alder man gerne vil, at pigerne skal have. Også fx om Kørekort er et krav.

De fleste idag benytter sig af Fritvalgsordningen, det kan du læse lidt mere om rundt omkring på nettet, jeg har forsøgt at finde nogle sider

http://www.egtved.dk/tekstversion/info.asp?infoId=1240740

http://www.ggk.dk/GGKiB/baser/base2.nsf/0a60d4891edec19541256721003bcc08/524b55fa53d83249c1256bcd002a634d?OpenDocument

Det sidste link er nok det bedste.

I kan evt skrive til mig på mariehoeneevigglad@stofanet.dk Så kan jeg hjælpe med at finde flere ting hvis det er. Jeg kan og vil ikke sidde her og vidergive visse oplysninger, og evt kan jeg henvise til andre familier som søger, eller har haft au-pair piger.

Marie

Godkendelse af svar
Fra : bibiniko

Dato : 16-09-04 10:43

Tak for svaret pipzi.

jeg har lige snakket med greve kommune om deres ordning med det og de sidste to links var også rigtig gode.
jeg har noteret din mail adresse, for det kunne være rigtig godt at høre lidt mere fra andre der har erfarring med det.
så jeg skriver til dig fra min egen mail.
endnu engang tak
Bibi