/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 306 hopper ud af 5. gear
Fra : bigdane_dk
Vist : 3072 gange
50 point
Dato : 15-09-04 08:58

Hej med jer kloge hoveder,

Jeg har fået fingre i en Peugeot 306 TD fra 96, der er bare det lille problem at den hopper ud af 5. gearet når man kører f.eks på motorvej. dvs. når man bare kører "derudaf"

Er der nogen der har en ide til hvad det kan være?

Mvh
BigDane_dk

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 15-09-04 09:45

koblingen, dårlig gearkasse muligheder kan være mange.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 15-09-04 10:01

>>fh1dk

Jeg kan ikke se hvordan koblingen skulle have indflydelse på at den hopper UD af gear?

Det var egentlig også et spørgsmål om, om der er nogle der har kendskab til, sådan lidt mere teknisk hvad det kunne være, for at det har noget med gearkassen at gøre, har jeg selv en god ide om

Hvilke andre muligheder ser du?

Jeg er (hvis jeg selv skal sige det) temmelig rutineret hjemmemekaniker, så de fleste ting kan jeg sagtens klare selv, og ydermere er jeg en flittig bruger af Haynes.

Mvh
BigDane_dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-04 11:21

Der er ikke ret mange andre muligheder end gearkassen når en bil hopper ud af gear.
Muligvis kan der udenpå gearkassen sidde nogen "skiftearme" med bøsninger der er slidte der er skyld i problemet.
Det gør der på nogen biler.
mvh dova

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-09-04 12:37

Hej.

Det kan være at der sidder nogle nylon styreklodser i gearskiftehuset, det gør der i Ford, de kan være slidte.

Jes

Kommentar
Fra : Record

Dato : 19-09-04 11:32

Hej.
Det er såment bare et slidt 5. gears hjul og skiftemuffe det kan let skiftes ved at tage ende dækslet af, og uden at pille gearkassen af.
Mvh. Daniel

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 23-09-04 09:51

Hej Daniel,

Jeg har lige konsulteret Haynes, og der står der ikke noget om hvordan man kravler ind i maven på sådan en gearkasse.
Du lyder som om at du har prøvet det?
Er der noget specialværktøj der skal bruges?

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : Record

Dato : 23-09-04 10:41

Hej Bent.
Det er længe siden jeg har lavet det på en Peugeot, men har skiftet mange endedæksler (ruster op).
Du skal ikke bruge noget sønderligt specielværktøj, en låseringstang, måske en lejeaftrækker til leje og hjul hvis det sidder fast men det er ikke sikkert, og så skal du bruge en stor top (kan ikke helt huske størrelsen 30-32?) til ende møtrikken på akslen, og så en dorn til split i skiftegaffel.
Det plejer at give sig selv (alt er relativt) når du får dækslet af, kan du se hvordan det er skruet sammen.
God arbejdslyst !
MVH. Daniel

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 23-09-04 12:24

Hej Daniel,

Mange tak.. jeg skal sandsynligvis igang i weekenden.. såehh..

Mvh
Bent

Accepteret svar
Fra : Record

Modtaget 50 point
Dato : 30-09-04 22:27

Hej Bent.
Lad mig høre hvordan det gik, har du fået et 5. gear der holder sin plads ?
M.v.h. Daniel

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 01-10-04 08:44

Hej Daniel,

Nej det gjorde jeg ikke... fik ikke fingre i dytten i weekenden.. desværre

Mvh
Bent

Godkendelse af svar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-10-04 15:42

Hejsa.... igen..

Så er der ny status, jeg har besluttet at jeg IKKE selv har lyst til at få fingrene i klemme, så det bliver mekanikkerens tur..

Tak for svaret Daniel, men jeg valgte anderledes.. *S*

Mvh
Bent