/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Olsenbande-film
Fra : ellebye
Vist : 1128 gange
100 point
Dato : 14-09-04 18:54

Sådan kan det gå, når man ikke læser alle tip der er skrevet, ang. Ove Sprogø´s død.

Lad mig derfor åbne denne tråd for at høre jeres meninger om, hvilken Olsenbandefilm netop du har syntes var den bedste.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 18:59

Jeg husker ikke alle titlerne, men helt klart den med Det Kongelige Teater. Sjældent er der indspillet SÅ god en ide. At bruge kanonbragene i musikken (Var det ikke 1812 ouverturen?) til at camouflere bragene fra eksplosionerne. Og så var det endnu et super eksempel på Egons genialitet m.h.t. minutiøs planlægning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-04 19:01

Så ubetinget Olsen Banden i Jylland.
Den synes jeg var rigtig god, især Yvonnes betænkeligheder ved at skulle være omgivet af "Jyllændere" i hele ferien.
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 19:02

Ja undskyld, det skulle ikke ha' været ren latter. LAd os alle bruge denne tråd til at mindes den STORE skuespiller der nu har forladt os. Men jeg tror det er i HANS ånd at vi i sorgens stund mindes de glade timer! To minutters stilhed for Ove. Og lad os så komme videre med vor hyldest.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-09-04 19:13

Det er også i den ånd, jeg kar oprettet tråden, samt at jeg overså, at en anden allerede havde skrevet om det.
Derfor beder jeg også til, at man holder sig til emnet.

Min favourit var faktist den allersidste, den var for det første god, for det andet mindes jeg den også da Poul Bundgaard ikke nåede at færdiggøre filmen, og den var tæt på at blive kasseret desangående, godt de lavede afslutningen først.

Men rigtigt som A.J. skriver, den med Det Kongelig Teater, er nok den der vil blive mest husket, netop pga. timingen i afsnittet.

ellebye

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-09-04 19:15

sidste bedrifter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-09-04 19:15

Togturen til Amager, men jeg kan ikke huske hvad den hedder.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-09-04 19:20

Olsen banden i jylland er en klar vinder

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 110 point
Dato : 14-09-04 19:26

Olsenbanden ser rødt; det er den med Det kongelige Teater og musikken er fra Elverhøj. Jeg vil give arne.jakobsen ret, sjældent er der indspillet en så god ide.

Se i øvrigt en omtale af alle filmene her:

http://www.filmidanmark.dk/spillefilm/o.htm

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-09-04 19:37

Tak Sonja....det var "Olsen-Banden på sporet" med togturen til Amager.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-04 19:45

Lige en sjov ting med OlsenBandefilmene:
Jeg har set et par af dem i Polen engang. Synkroniseret med Polsk tale.
Det var noget af en "gyser".
Der nede hedder de i øvrigt "Gang Olsson" og var vældig populære. Det var i 1999 de blev vist i TV dernede.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 19:50

Kære Eme og Sonja: Nu MÅ jeg ha' sandheden at vide. Kommer scenen fra det Kongelige T. fra "På Sporet" eller fra "Ser Rødt"?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 19:55

Serien har været sendt i mange lande, men mest på licens. I Østtyskland indspillede man sine helt egne film, og når de danske skuespillere kom på besøg havde de Stjernestatus.
Jeg kunne da godt tænke mig at høre om der er nogen der husker Ove for andet end Egon?

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 14-09-04 19:55

> Arne

Scenen fra Det kongelige Teater er fra Olssenbanden ser rødt.

http://www.filmidanmark.dk/spillefilm/olsen_banden_ser_roedt.htm

Jeg tror Emesen henviser til sin egen kommentar 14-09-04 19:15

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-09-04 19:57

arne.jakobsen
Kig i Sonja's link der står det hele
http://www.filmidanmark.dk/spillefilm/olsen_banden_ser_roedt.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-09-04 20:00

Ja Sonja - det var til min egen kommentar 14-09-04 19:15

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 20:08

Ok. Venner så er den ligesom fezet ind.

Tak for at I overholdt de af mig foreslåede 2 min. stilhed. Jeg gjorde det selv, og det er faktisk utroligt hvor mange billeder der når at komme igennem. Det var måske derfor at pausen blev på ca. 11 minutter.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-09-04 20:24

Jeg håber Ellebye syntes dette også er "emnet"
Citat
Jeg kunne da godt tænke mig at høre om der er nogen der husker Ove for andet end Egon?

"Slå først Frede" hvor Ove Sprogø så mindeligt klamrer sig til sin "killerlicens"
Og så er der lige samspillet med Dirch Passer bla.a. som sporvognskonduktør/vognstyrer på linie 8

Kommentar
Fra : enus

Dato : 14-09-04 20:30

Wauu... Er bare helt vild med Olsenbanden filmene. Kan ikke bare nævne én for de er bare for gode allesammen! Det er så synd at Ove Sprogøe er død - så hvad skal vi sige til et minuts stilhed ekstra? Blev faktisk ret chokeret da jeg i morges høtre at han var død - da jeg fornylig har genoptaget interessen for olsenbanden filmene...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 20:43

emesen -> Lige præcis. Det var jo der at de tre spillede sammen for første gang. Såvel Ove og Morten som Poul var med i den film.

Og jeg TROR at ellebye mener at dette er indenfor emnet!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-09-04 21:05

Helt sikkert, grundlaget var blot Olsenbandefilmene, men Ove Sprogø er også kendt for mange gode karaktekroller, og blev heldigvis ikke "sat i bås" som Dirch Passer.

Hvem husker ham ikke som lægen i Matador, Kaptajnen fra Köbenich, og man kunne blive ved.

Jeg læste lige, at hans elskede kone døde i august, så man kan forestille sig at han selv "har givet op".

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 21:12

Det er jeg nu ikke så sikker på ellebye. Han døde ikke hjemme. Har været indlagt i nogen tid. Også før hans kone døde. Jeg tror at vi roligt kan sige at han simpelthen "fik fred". Men lad os nu se: Der kommer helt sikkert ét eller flere programmer på TV i den kommende tid, der nok skal bringe lys over de små mysterier.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 21:23

Skal jeg lige nævne et par andre:

Larsen i "Huset på Kristianshavn"

Hovedrollen i "Den forsvundne Fuldmægtig"

Lægen i "Farvel Thomas"

Han spillede i alt med i 158 spillefilm & et unævneligt antal teaterforestillinger. Også på TV var han meget aktiv.

Tænk blot på "Hov-Hov" og andre dagsaktuelle forløbere til nutidens StandUp.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-09-04 21:50

Hej alle,er lige kommet.
Også jeg fik en klump i halsen ,da jeg hørte Ove Sprogø var død.
Jeg har set ham så mange gange i virkeligheden,når han kom på sin cykel her på Amager hvor jeg er barnefødt.Vi havde ovenikøbet den samme tandlæge,og har da også siddet i venteværelset sammen med ham.Ikke alene får jeg
den klump i halsen igen nu,der er også noget i øjenene.
Han var en hædersmand,æret være hans minde.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-09-04 22:12

SonjaAS,har lagt et flot link ind,over alle danske film,der fandt jeg "Støt står den danske sømand"fra 1948.
Den har jeg set,men det er længe siden,den er nok værd at se igen.
DR sender forhåbentlig en kavalkade over Ove Sprogø`s film,så det kan vi se frem til,der er virkelig noget at tage fat i.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 22:24

keldd -> Vi (der kom lidt tidligere end dig), har set og berømmet Sonja for hendes link. Og jeg tror godt at du og alle andre kan se frem til en masse Ove Sprogø-film i de næste måneder. Er der noget DR1 gør brug af, er det jo netop genudsendelser. Jeg plejer at blive/være skide(bib) sur over disse, men i dette specielle tilfælde vil det da glæde mig. Og JA Keld, jeg fik også såvel en klump i halsen, som en tåre i øjet. Men hvornår har vi gjort os til af at være "hårde mænd"? Og lad nu for Ove's (og vores) skyld være med at foreslå ét minuts stilhed! Vi har holdt ikke mindre en tre i aften, og de tog sammenlagt 24 minutter. ;oD

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-09-04 23:25

Jeg har også mødt ham in live en del gange i bussen.

Vidste I så, at han havde en fortid som smed på det nu nedlagte Orlogværft. ??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 23:30

Det må da ha' været som lærling eller Smededreng. Han har da ikke kunnet nå at blive uddannet smed?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-09-04 23:41

Nu har jeg lige hørt, at han var ansat som fuldmægtig, og ikke som smed.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-09-04 23:43

Se her:
http://www.kandu.dk/dk/tip/9001
nu er han sgu også typograf.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-09-04 00:04

ellebye -> Sidder du og drikker? Det kan du trygt overlade til Keld og mig. Fuldmægtig var jo som jeg skrev i min tidligere kommentar blot en rolle.

kelld -> Nej Keld jeg vil ikke sidde og skifte fra det ene til det andet. Fortæl det med typografen? SQU

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-09-04 00:17

Arne,det er et tip,der siger han boede sammen med Ove Sprogø i en eller anden gade,
og da var han i lære som typograf.
Hvor er "rødvinstråden"???
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-09-04 00:23

Keld -> Jeg prøvede at gå ind i tråden men den døde! Jeg er måske lidt "Rødvinsdum" i aften men forstår ikke helt din "hvor er Rødvinstråden?" Kom igen!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-09-04 00:32

Arne
se din mail Nat Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-04 00:41

Ja, til dem der er i tvivl, er Ove Sprogøe altså født og opvokset i Odense.
Så at han i en alder af 13 skulle være typograflærling i Vanløse synes jeg lyder lidt underligt (Tippet om Sprogøes ungdom). Men måske var det ikke unaturligt at flytte så langt hjemmefra i de tider?
Ove Sprogøes far var typograf, men altså i Odense.
www.livslinier.dk/viserindring.asp?id=2 og www.livslinier.dk/viserindring.asp?id=3
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-09-04 01:44

Keld -> Nu HAR jeg meget møjsommeligt læst HELE tråden. Hvorfor fanden sagde du ikke at jeg skulle læse den bagfra? Jeg havde sparet 10 minutter? Og at DEN tråd kaldes Rødvinstråden, kunne jeg da heller ikke gætte! Den indeholdt da heldigvis så meget andet snak end det om Rødvin. Men vi er da enige om at der er en der trænger til at få sin røv(bib) på komedie. Og det er IKKE en pige. (Sorry girls) Lot's of smileys to You

P.S.: Skvadderhovedet alias the_expert og så meget andet, har i aften erklæret sig selv som neutron.

Der er altså ingen ende på det væsens (jeg VIL squ ikke kalde det andet) antal forskellige personligheder!!!

Godkendelse af svar
Fra : ellebye

Dato : 15-09-04 08:46

Jeg lukker nu, da der er ved at gå ged i tråden, med udtalelser udenfor emnet.
Tak for svaret SonjaAS. Du skal have pointene for dit gode link.

Jeg håber, og glæder mig til, at TV-kanalerne nu vil bringe nogen af de bedste film Ove Sprogø har været med i.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 15-09-04 11:25

Tak for rosen.
Ser som I andre frem til genudsendelserne.

Mvh Sonja