/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Gouache farver?
Fra : tina2303
Vist : 3757 gange
100 point
Dato : 14-09-04 14:42

Hej, er der nogen der ved hvad Gouache farver kan/er? Hvad er specielt lige ved dem og hvilke særlige effekter/fremgangsmåder er der ved brug af disse farver?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-09-04 14:52
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-04 18:32

Gouache farver har den egenskab, at de er meget koncentrerede med pigment, så man kan dække mørke farver med lyse. Og ufortyndet er de gode at lave detaljer med, fordi de ikke så let "flyder sammen". Det er også mere intense og klare farver end f.eks. oliemaling.
Men man kan også fortynde det, og opnå noget af samme effekt som akvarelfarve.
mvh dova

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-09-04 11:33

I princippet er gouache dækkende vandfarver. Der findes lidt forskellige typer, men den mest benyttede, af dem man selv laver er æg-gouache. Du tager lige dele æg, linolie/linoliefernis og vand. Det hele rystes sammen, og du har et godt bindemiddel. Det røres sammen med et pigment. er farven for stærk, bruger man renset kridt til næsten usynligtat lysne farven.farven tører hurtigt, men er længe om at hærde, bevarer penselsspor, og giver en god grund til oliefarver.
Skal farven være opak, bruger du æggeblomme,transperent: æggehvide, og halvtrensperent, bruger du et helt æg.

Godkendelse af svar
Fra : tina2303

Dato : 15-09-04 12:06

Tak for svaret dova. Også til jer andre. Det var lige det svar jeg søgte, var inde på pebero hjemmeside men manglede lige denne komentar. Måske jeg prøver at lave den selv efter Rosmons anvisning, tak for den.