/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kuldioxid i Sodavand?
Fra : Humvee
Vist : 2118 gange
346 point
Dato : 14-09-04 10:01

Jeg har haft en diskussion med en veninde, om hvad kuldioxid i sodavand er for en størrelse.

1. Feder det på nogen måde?

2. Er der noget som helst usundt ved det?

3. Er det ikke bare vand og luft?

4. Ødelægger det tænderne ligesom sukker f.eks?

Henvis gerne til et sted på nettet hvis i kan finde et da jeg skal bevise det

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 14-09-04 10:10

1. Ja
2. Ja det feder :]
3. Tror jeg næppe eftersom det feder
4. Ja det kan ødelægge tænderne. kraftigt enda.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 14-09-04 10:11

Der var engang en artikel om en pige som havde fået ødelagt sine tænder fuldstændigt af at drikke Cola. mener det var i BT, men er ikke 100% sikker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-04 10:12

Laver du fis Zerg?

Hvis Co2 feder, feder luften også (klart nok hvis man glemmer at puste ud).

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 356 point
Dato : 14-09-04 10:12

Kuldioxid (E290)

Er en luftart som dannes ved forbrænding af kulstofholdige ting, fx kul og træ, og dannes i alle levende organismer ved det normale energistofskifte. Det kan fremstilles naturligt og syntetisk. Bruges hovedsageligt til at lave bobler i øl og sodavand. Virker bakteriehæmmende hvis det erstatter alm. luft i en lufttæt beholder, som konserverende for levnedsmidler. Effekten forsvinder når beholderen åbnes. Kuldioxid er en væsentlig del af vores udåndingsluft, og det man måtte få gennem levnedsmidler har ingen sundhedsmæssige konsekvenser. Der er ingen mængdemæssig begrænsning for stoffet.

fra denne side http://www.alt-om-okologi.dk/leksikon/detaljeside.asp?ID=81

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-04 10:13

Ja hvis man ikke puster ud, får man en oppustet mave.

Kuldioxid feder ikke.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 14-09-04 10:14

ok min fejl så, men Cola feder, og det kan ødelægge ens tænder :]

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-04 10:15

1. Nej
2. Nej
3. Luft
4. Nej

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-04 10:16

Kuldioxid er det der giver bruset i sodavand
Det er en luftart og indeholder ikke kalorier eller noget i den retning.
Det er sukkeret der feder i sodavand.
Jeg kender en der drak ca 1 liter cola om dagen. Da hun holdt op med det, tabte hun sig 8 kg på halvanden måned, uden at gøre andet end stoppe med colaen

Men altså kuldioxid feder ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 14-09-04 10:18

lol ans du er da ligeså galt på den som jeg er.. :/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-04 10:18
Godkendelse af svar
Fra : Humvee

Dato : 14-09-04 10:20

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-04 10:32

Selv tak humvee

Spørgsmålet drejede sig jo kun om kuldioxid.