/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gældssanering - Arv - ????
Fra : Cyberlion
Vist : 1695 gange
50 point
Dato : 14-09-04 07:17

Vi er midt i en gældssanering og har skrevet at vi ikke forventer nogen arv, selvom svigerfar døde i sommers, men så finder Svigermors Advokat en ægtepagt hvis ordlyd er skyld i at Boet skal skiftes nu. Problemet er at hvis min kone skal have hendes del af arven efter svigerfar nu, så er Svigermor nødt til at sælge huset og det vil vi ikke have på samvittigheden. Hvad gør man?? Vi havde regnet med at Svigermor skulle lave et Gældsbrev til os, så hun kan blive boende i huset, men hvis kreditorer finder ud af det kan de jo kræve det indfriet og dermed tvinge Svigermor ud af huset. Kan det virkelig være rigtigt?? Hvis det er tilfældet må vi jo standse Gældssaneringen for at beskytte Svigermor.

Accepteret svar
Fra : Tikker

Modtaget 60 point
Dato : 14-09-04 08:08

Hej!
Det løser jo ikke noget at standse gældssaneringen. Hvis I får penge eller gældsbrev, kan kreditorerne jo gå efter det uanset om der er gældssanering i gang eller ikke.
I kan frasige jer arveretten og få den alligevel i form af gaver fra svigermor hen ad vejen, i runde tal 50 000.- pr. år, efter at gældssaneringen er afsluttet. I kan også lade arveretten springe jeres generation over og gå til svigermors børnebørn, så bliver det jo i familien og der er visse muligheder for at I som forældre alligevel kan få noget ud af det.
Men I skal jo være klar over at det er ret kraftig omgåelse af oplysningspligt, som man kan blive straffet for, så jeg synes I skal starte med at finde ud af reglerne. En ting er jo at miste pengene, noget andet er at ende som kriminel. Dødsboer bliver offentliggjort og hvis I bor i et lille samfund er der betydelig risiko for at det opdages.

Kommentar
Fra : godtraad

Dato : 14-09-04 08:08

Her er jo 2 parter, der skal tages hensyn til, når I nu har lavet rod i jeres økonomi.
1. Svigermor - hun skal jo gerne ha´ et sted at bo
2. Kreditorerne - de bør jo egentlig ha´alle Deres penge ( også rent moralsk )
Få lyst et ejerpantebrev i huset - lav en aftale med kreditorerne, at de først får pngene, når svigermor er død ( eller på plejehjem el. lign. ). Via ejerpantebrevet har kreditorerne så sikkerhed for, at de får nogle penge senere.
Jeg håber, I derved kan holde kreditorerne skadesløse - for det er jo frygteligt at påføre andre (mennesker eller firmaer) økonomiske tab.
Held og lykke!
Birgitte

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 14-09-04 08:16

Hejsa

Det er ikke så slemt som det lyder, ihvertfald ikke for svigermor. Din hustru kan faktisk blot afsige sig sin del af arven. Det lyder enkelt men det er det faktisk. Man har ingen pligt til at arve, heller ikke i en gældssaneringssituation.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Cyberlion

Dato : 14-09-04 08:18

Er der ikke noget med at man skal frasige sig Arveretten inden den man skal arve fra er død hvis det skal være holdbart???

Godkendelse af svar
Fra : Cyberlion

Dato : 14-09-04 08:20

Tak for svaret Tikker.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 15-09-04 00:14

Håber I finder en løsning, som alle parter - incl. svigermor kan leve med
Held og lykke - hilsen Ripley