/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
tastatur genveje på en bærbar!?!
Fra : enus
Vist : 1971 gange
50 point
Dato : 13-09-04 21:18

Hej.

Vil gerne vide om man kan bruge de der genveje f.eks. ctrl+125 (altså hvor 125 tastes på det numeriske tastatur).

Hvis man har en bærbar computer - som jo netop ikke har det numeriske tastatur?

Mvh. Sune.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 21:27

Min IBM Thinkpad HAR da nummerisk tastatur. Det skal blot slås til på en special knap. det er så tasterne

7=7, 8=8, 9=9, U=4, I=5, O=6, J=1, K=2, L=3 og M=0 der bruges.

Så svaret er JA det kan du godt.

Kommentar
Fra : enus

Dato : 13-09-04 21:31

Hvilken tast?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 21:33

På min sidder den lige over F11 den hedder NumLk (Shift) ScrLk (Alm.)

Kommentar
Fra : enus

Dato : 13-09-04 21:35

Den knap har min Dell også men det virker bare ikke!? Skal man trykke ctrl, plus, bogstav og nummer og holde dem inde?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 21:41

Først går du ind i et tomt Worddokument, så har du side at teste på. Så slår du NumLock til ved at taste Shift NumLk.
Hvis du nu bruger tester JKL skriver den 123, dit numLock virker altså. Så vidt jeg husker hedder \ Ctrl+0091
Plusset skal IKKE tastes. Altså: Ctrl(holdes nede) og så i rækkefølge 0091.
På min maskine er der en lille lampe der lyser når NumLock er aktiveet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 21:43

Undskyld stavefejlene (Sjusk)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 21:53

Nu bruger jeg kun yderst sjældent tasturet på den bærbare idet jeg har et stort trådløst LogiTech tastatur. Så du må meget undskylde mig. Jeg har lige prøvet at lave Ctrl+ funktionen på den bærbares tastatur og jeg kan heller ikke få det til at virke. Det er da lidt underligt når der altså Findes et nummerisk tastatur og en Ctrl-knap.

Sorry, men jeg kan ikke hjælpe dig

Kommentar
Fra : enus

Dato : 13-09-04 21:56

Det er ok... kunne heller ikke få det til at virke... Hmmm...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-04 22:17

På min skal jeg efter NumLock er aktivert trykke alt+0091 når jeg slipper alt knappen så kommer tegnet.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 22:22

Du har squ ret det er jo selvfølgeligt ikke Ctrl, men Alt der skal tastes så virker det. (Men altså stadig UDEN at aktivere + tasten.)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 22:24

Man behøves i øvrigt ikke de foranstillede nuller Alt90 giver et Z.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-09-04 10:43

Hej enus,

du siger at "NumLk" ikke virker, er du sikker?
Der er normalt en lille lampe der lyser, hvis du har aktiveret NumLock (oftest et symbol som en hængelås med et 9 tal i), tilsvarende hvis du aktiverer CapsLock (hængelås med bogstav A).

Når du aktiverer NumLock kan du benytte det numeriske tastatur på tasterne (M,J,K,L,U,I,O,7,8,9) - på en Dell PC er de normalt med blå skrift.
Disse numeriske værdier kan du så benytte sammen med Ctrl eller Alt.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : enus

Dato : 14-09-04 12:26

Der er også den blå skrift der angiver hvilke tal tasterne:7,8,9,u,i,o,j,k,l og m har. Men selvom num lk er aktiv (hångelåsen lyser) sker der intet!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 12:31

enus. Jeg har fået min til at virke. Det der er fejlen er at vi begge har brugt Ctrl. DET ER FORKERT. Vi skal bruge Alt-tasten. Altså Alt+125 eller hvad det nu er.

Kommentar
Fra : enus

Dato : 21-09-04 18:17

Virker stadig ikke for mig...

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-04 18:25

enus -> Når du har slået NumLock til og lampen viser det, trykker du på Alt tasten (IKKE AltGr) holder den ned og taster 91 derefter slipper du Alt tasten og nu kommer der et [ tegn. Dette er lavet på den måde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-09-04 19:48

Hej enus. Nu skal du huske at lukke spørgsmålet. Det gør du ved at trykke på "Accepter som svar", der står til højre over den kommentar du synes har været dig til størst hjælp. Du får så lejlighed til at sende en bemærkning til svareren. Spørgsmålet lukkes og de af dig udlovede point bliver udløst. Venlig hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : enus

Dato : 12-10-04 23:11

De ved jeg! Men er du sikker på at det passer... virker ikk' for mig...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-10-04 23:38

Enus. Som sagt forstår jeg ikke hvorfor det ikke virker på din LapTop, når det nu gør på min. Men jeg tvivler på at du får bedre råd end du allerede har fået. De point du udlovede da du åbnede spørgsmålet er tabt for dig til evig tid, så det pæne at gøre fra din side, er at give pointene til den person du synes har givet det bedste svar. Også selv om du ikke føler at dit problem er blevet løst. Når man stiller et spørgsmål, har man ikke krav på at få løst sit problem, blot krav på hjælp. Og det har du fået. Venlig hilsen Arne Jakobsen

Godkendelse af svar
Fra : enus

Dato : 13-10-04 22:56

Tak for svaret arne.jakobsen.