/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Holm/Høeg
Fra : Orloff
Vist : 1510 gange
100 point
Dato : 13-09-04 12:13

Jeg søger - efterhånden på tiende år! - forældrene til mine tip-tip-tip oldeforældre Andreas Johansen Høeg (ca. 1753-1809) og hustru Louise Marie Holm (ca. 1772-1810).

Andreas Johansen Høeg var sejlede i en periode på 8 år som hovmester 'med kongens skibe' i Vestindien, hvorefter han fra ca. 1784 til ca. 1804 var politibetjent i København. Fra 1805 til sin død var Andreas toldbetjent i Ringkøbing. Han druknede sig i en mølledam ved Roskilde under en rejse til København!

Enken Louise Marie Holm angiver selv at være 'født i Jylland'. Hun opnåede efter mandens død friplads på Fødselsstiftelsens Jordemoderskole i København, men blev efter blot få måneder indlagt på Frederiks Hospital, hvor hun døde.

Ægteparret efterlod sig børnene Louise Marie Høeg (født 1799), Andrea Caroline Sophie Andreasdatter (født 1802), Peter Andreas Johannes Høegh (født 1805) samt Hans Nicolai Høeg (født 1809), der alle overlevede en barsk barndom som 'udliciterede' børn i Ringkøbing og omegn, og vist nok har mange efterkommere i det jyske i dag.

Jeg har undersøgt mange typer arkivalier (incl. Waterscouten for København) for at finde Andreas og Louise Maries fødested. Louise Marie burde være i folketællingen 1787, men jeg har hidtil ledt forgæves. Mit håb er, at der måske sidder en slægtsforsker et eller andet sted, som mangler en forsvunden broder/søster med disse navne?

Mvh. Jytte Duholm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-09-04 12:38

Fra FS. kan dette evt være din Anders Johansen Hoeg ?
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Johan NielsenPedigree

Birth: About 1708 , , Denmark
Christening:
Marriage: 25 JUN 1747 Gradestrup, Tyrsting, Skanderborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
Christina PedersdatterPedigree

Birth: About 1717 , , Denmark
Christening:
Marriage: 25 JUN 1747 Gradestrup, Tyrsting, Skanderborg, Denmark
Death:
Burial: 15 FEB 1767 Davding,Gradestrup, , Skanderborg, Denmark

Children

1. Peder JohansenPedigree
Male

Birth: 29 AUG 1753 Gradestrup, Tyrsting, Skanderborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

2. Anne Margrethe JohansdatterPedigree
Female

Birth: 17 APR 1756 Gradestrup, Tyrsting, Skanderborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

3. Hans JohansenPedigree
Male

Birth:
Christening: 17 JUN 1757 Gradestrup, Tyrsting, Skanderborg, Denmark
Death:
Burial:

4. Anders Johansen HoegPedigree
Male

Birth:
Christening: 07 JUN 1761 Gradestrup, Tyrsting, Skanderborg, Denmark
Death:
Burial:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-09-04 13:22

Fra FS. er det ikke din ANDREAS HOEG POLITIEBETIENT,??
Hvis det er så prøv at se hvad , hvor, der står i kirbøgerne on-line måske et forsøg
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
ANDREAS HOEG POLITIEBETIENT

Birth:
Christening:
Marriage: 19 AUG 1796 Nikolaj Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:

Wife
SARA SOPHIE NIELSDRPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 19 AUG 1796 Nikolaj Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:

Children

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Anders Johansen HOEGPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: About 1796 Of Aale, Vrads, Skanderborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
Karen ERICHSDATTERPedigree

Birth: About 1764
Christening:
Marriage: About 1796 Of Aale, Vrads, Skanderborg, Denmark
Death:
Burial:

Children

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-09-04 13:33

Fra DDA. det ser ud til at Andreas Høeg har været gift x2 se data fra FS.
Senta
Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Købmager Kvarter, Købmager Kvarter, , Matr. 100, 405, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Andreas Høeg, 48, Gift, Huusbond, Politibetj.,
Lovise Holm, 27, Gift, hans Kone, ,
Lovise Marie [Høeg], 2, Ugift, deres Datter, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-09-04 14:45

Har du disse data ??
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
ANDREAS HOEG BETEINTPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Wife
LOVISE MARIE HOLMPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Children

1. LOVISE MARIE ANDERSENPedigree
Female

Birth:
Christening: 27 OCT 1799 Nikolaj Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Andrea Caroline Sophie <ANDREASDATTER HOEG>
Sex: F

Event(s):
Birth: 11 Mar 1802Place: <Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark>
Christening: 19 Apr 1802Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Parents:
Father: Andreas HOEG
Mother: Lovise Marie HOLM

Source Information:
Batch Number: C202045
Source Dates: 1785 - 1814
Film or Fiche Number: 44331
Collection Details: Vor Frue; Den Danske Folkekirke

Return to search results Prepare selected records for download

Kommentar
Fra : Orloff

Dato : 13-09-04 15:49

Til Senta!

Mange tak for dine kommentarer. Jeg har alle de oplysninger, man kan finde i Københavns og Ringkøbings kirkebøger om ægteparret Holm/Høeg og deres børn.

Og du har ganske ret: Andreas Høeg var gift første gang - ganske kort - med enken Sara Sophie Elisabeth Nielsdatter, hvis herkomst i øvrigt også fortaber sig i det uvisse.

Mit problem med ægteparret Høeg/Holm er simpelthen at finde ud af, hvor de kom fra. Louise Marie Holm var åbenbart født i Jylland, men hvor? Andreas Johansen Høeg har jeg slet intet bud på... Jeg ved kun, at han sejlede og derfor måske kom fra et kystnært område. Desuden havde han en vis uddannelse, eftersom han skrev rimelig godt (det ses i diverse bevarede ansøgniner fra hans hånd). I teorien kan han vel også have været fra Norge eller hertugdømmerne. Det er også et mysterium, hvor ægteparret blev viet. Det skete ca. 1798, men tilsyneladende ikke i København.

Faktisk kendte jeg ikke den Anders Johansen Hoeg, du har fundet i Grædstrup. Jeg tror ikke, det er min ane. Dertil er aldersforskellen for stor.

Mvh. Jytte Duholm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-09-04 16:59

4. Anders Johansen HoegPedigree
Male

Birth:
Christening: 07 JUN 1761 Gradestrup, Tyrsting, Skanderborg, Denmark
Death:
Burial:
Andreas Høeg, 48,
Det er kun et par år aldersmessig til forskel hvis hans data fra Folketælklingerne .i 1801 er rigtige , om og med FS. ved man aldrig deres data stemmer ikke altid, data kan du tjekke i de on-line kirkebøger.

Du kan sende en efterlysning på Dis-Danmark http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=1
det kan være en kan hjælpe dig der
held og lykke

senta

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 13-09-04 21:16

Hej. Jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig, men fra 1735 til 1755 i Lerup er der en Johan Mikkelsen der får børn, om de får en Andreas ved jeg ikke.
Holm navnet forekommer meget i ulfborg sogn.

god jagt.
Agerlund

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 13-09-04 21:18

Jeg glemte at skrive at de også hedder Høgh

Kommentar
Fra : Orloff

Dato : 14-09-04 00:19

Til Senta og Agerlund!

Tusind tak for jeres kommentarer. Jeg tror som sagt ikke meget på den Anders Johansen Høeg, der blev født 1761 i Grædstrup, ikke blot på grund af alderen, men også fordi det ser ud som om den Anders bliver gift 1796 i nærområdet med Karen Eriksdatter. Jeg vil dog lige checke en gang for en sikkerheds skyld.

Johan Mikkelsen Høgh i Lerup ser interessant ud. Er der tale om Lerup ved Tranum eller hva'?

Jeg vil flusk udsende min eftersøgning på DIS-Danmark. God idé!

Mange hilsner - JDU

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-09-04 10:18

Jeg har en Lorenze Marie Holm, 14, Ugift, Et Søster Barn, en Degne-datter, fra DDA's folketælling i års Ålborg , kan det evt. være den du søger ???
senta
Samtlige personer i husstanden
aalborg, Aars, Aars, Præstegaarden, , Præstegaarden, 1, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Friderich Gottfried Stampe, 31, Gift, husbonde, Sogne Præst i Aars og Haubroe,
Dorthe Ørum, 33, Gift, hans kone, ,
Jens Poulsen Stampe, 25, Ugift, mandens Broder, ved Handeling,
Lorenze Marie Holm, 14, Ugift, Et Søster Barn, en Degne-datter,
Christen Larsen, 36, Ugift, tieneste-karl, ,
Mads Sørensen, 28, Ugift, tieneste-karl, ,
Søren Jensen, 22, Ugift, tieneste-karl, ,
Karen Marie Christensdatter, 19, Ugift, Tieneste -pige, ,
Anna Dorthe Nielsdatter, 18, Ugift, Tieneste -pige, ,
Anna Nielsdatter, 14, Ugift, Tieneste -pige, ,

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 14-09-04 12:20

ja det er Lerup ved Tranum, håber at du får glæde af det

Agerlund

Kommentar
Fra : Orloff

Dato : 14-09-04 15:51

Til Senta og Agerlund!

Endnu en gang mange tak for jeres kommentarer.

Med hensyn til Lorenze Marie Holm i Aars, så har hun sandelig også været inde i mine overvejelser. Desværre kaldes min ane ganske konsekvent Louise (Marie er ikke altid med), og jeg tror ikke, hun var af præste-degneslægt. Hun tilhørte snarere samfundets allerlaveste lag, eftersom hun flere gange i sit liv var på fattighjælp. Men ok, der var selvfølgelig ikke langt til den sociale fortabelse i de tider.

I øvrigt kunne Lorenze Marie fra Års måske være den husjomfru, der i 1801 optræder i Ålborg:

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Nørregade, , , 497 93 Familie, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Gr. Posf. Muniier, 63, Gift, Hosbonde, Forhen Jordgaardeuer. Men nu ??,
Else John. Seydelin, 69, Gift, hans Kone, ,
Lorentze Marie, 25, Ugift, Huus Jomfru, ,
Ingeborg Lillegruntior ??, 23, Ugift, Kokke Pige, ,
Hendrich Jensen, 36, Gift, Kudsk, ,
Jens Owsen, 15, Ugift, Tiener, ,

Mange hilsner Jytte Duholm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-09-04 15:30

Kirkebøger on-line Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17851804X i opslag 266 finder du dåben af Andrea Caroline Sophie Andreasdatter, håber det hjælper dig videre
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-09-04 15:39

Her er fra FS. fødsel af Peter Andreas Johannes HOEGH der er døbt i Garnison kirken , du finder sikkert dåben i kirkebøgerne onlin.
Senta

Peter Andreas Johannes HOEGH
Sex: M

Event(s):
Birth: 20 Aug 1805Place: <Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark>
Christening: 30 Aug 1805Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Parents:
Father: Andreas HOEGH
Mother: Lovise HOLM

Source Information:
Batch Number: C218546
Source Dates: 1800 - 1814
Film or Fiche Number: 44364
Collection Details: Garnison; Den Danske Folkekirke

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-09-04 18:20

Kan det evt. være din Andreas Johansen, 23, Ugift, Logerer, Søe Constabel,
Senta

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Prinsensgade, , 288, 1117, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peter Bernquist, 37, Gift, Huusbonde, Bødker til Skibs,
Maria Elisabet NN, 36, Gift, Hustru, ,
Andreas Johansen, 23, Ugift, Logerer, Søe Constabel,
Karen Bendixdatter, 67, Enke(mand), , ,

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-09-04 08:07

Du skriver "
Hun opnåede efter mandens død friplads på Fødselsstiftelsens Jordemoderskole i København, men blev efter blot få måneder indlagt på Frederiks Hospital, hvor hun døde. "

På dis- Danmark og siden ; Slægtsforskning - metode og teknik, er der et ? " Jordemødre i 1800-tallet " , jeg ved ikke om du har set dette ? men der er henvisninger til de protokoller der findes på Rigsarkivet med oplysninger om optagelse til uddannelsen til jordemor i København , kanske du der finder flere oplysninger om din Louise Marie Holm.
Senta

Kommentar
Fra : Orloff

Dato : 19-09-04 18:21

Til Senta!

Tusind tak for dine mange kommentarer. Jeg har haft problemer med at logge på, så jeg svarer først nu.

Du spørger, om min Andreas Høeg er identisk med den Andreas Johansen, 23, Ugift, Logerer, Søe Constabel, som optræder i folketællingen 1787 i København. Nej, han er allerede da politibetjent, så jeg tror, han må være identisk med følgende Andreas, selv om navnet ikke stemmer helt:

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Vester Kvarter, , , Stormgade 303, 1336, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Jensen Trell, 39, Gift, Hosbonde, Brende Viins Brender,
Berte Thomsen, 40, Gift, hans Kone, ,
Jens Nielsen, 18, Ugift, Tienestefolk, Brende Viins Karl,
Kierstine Larsen, 25, Ugift, Tienestefolk, Kokke Piige,
Kierstine Bock, 10, Ugift, Tienestefolk, ,
Andreas Hoye, 33, Ugift, Logerende, Polletei Betient,
Samuel Moses, 34, Ugift, Logerende, ,

København er i det hele taget en besværlig størrelse at forske i, må jeg sande, og jeg har slet ikke været grundig nok. En forsker i DIS- Danmarks forum gjorde mig opmærksom på, at der faktisk fødes en Andreas Johansen Høeg i København i 1753, søn af en bogtrykker(svend) Johannes Pedersen Høeg. Johannes Høegs børn har jeg tidligere kigget lidt på, men Andreas må jeg simpelthen have overset, fordi faderen - efter trofast at have holdt sig til Helligåndskirken i flere år - pludselig giver sig til at 'hoppe rundt i sognene'. En pinlig svipser fra min side med andre ord! Jeg vil nu undersøge dette spor grundigt, for denne Andreas kunne sagtens være 'min mand'. Det eneste, som taler imod, er, at min ane at dømme efter fadderlisterne ved børnenes dåb var helt uden slægtninge i byen.

Med hensyn til Louise Marie Holm: Jo, jeg har undersøgt Fødselsstiftelsens protokoller, som gav gode oplysninger om Louises sidste sygdom, men desværre ikke noget fødested. Sidste chance er nu Frederiks Hospitals sygeprotokoller, som jeg netop har bestilt hjem. De skulle indeholde fødested. Ellers er der kun en vej tilbage: At checke hver eneste kirkebog i Nørrejylland!

Også mange tak for Peter Andreas Johannes Hoeghs fødested. Ham havde jeg så sandelig også overset, skønt jeg egentlig mente at have været alle sognene igennem!

Mvh. Jytte D.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-09-04 19:57

Jeg håber du finder hvad du søger, i folketællingerne på DDA. kan jeg ikke finde en med navnet Louise Marie Holm, derudover kan hun evt. har et mellemnavn f.eks. Jensdatter Holm osv.
Held og lykke
Senta