/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværksproblemer i XP
Fra : jakobkramer
Vist : 2025 gange
20 point
Dato : 12-09-04 14:23

Hej,

Jeg har to computere, begge med XP (den ene dansk og den anden engelsk version), som jeg gerne vil sætte i netværk via min router (D-Link DI-604). Ved begge computere fungerer internetforbindelsen uden problemer, men det er ikke muligt at "komme igennem" via LAN-netværket. Hvis jeg går ind under "netværkssteder" og "vis arbejdsgruppecomputere" kan jeg se begge computere, men når jeg klikker på den af de to computere, som jeg ikke sidder ved, får jeg beskeden "\\(den anden computers navn) er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse. Netværksstien blev ikke fundet".

Lidt info om opsætningen:
1. Firewallen er slået fra på begge computere.
2. Begge computere har mapper som er shared (ikke roddirectoriet, men mapper i dette)
3. Begge computere er i samme arbejdsgruppe (som jeg kalder "net")
4. Jeg har vha. IP/TCP-opsætningen givet computerne faste IP-adresser (192.168.0.2 og 192.168.0.3), begge har undernetmaske 255.255.255.0 og begge har standardgateway 192.168.0.1 (som er routerens IP-adresse).
5. Ved oprettelsen af netværket har jeg benyttet XPs wizard og valgt "computeren har forbindelse til internettet gennem en anden computer på netværket eller gennem en lokal gateway".

Jeg plejer at være god nok til at løse problemer i forbindelse med IT, men når det kommer til netværksopsætning, har jeg ikke den store erfaring. Jeg håber, der er én af jer, som kan gennemskue, hvad søren det er, jeg har overset.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 12-09-04 14:52

prøv med automatisk ip. men det kan osse være kablet, der er forkert.

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 30 point
Dato : 12-09-04 15:30

Jeg er ikke den store netværkekspert...men har selv et netværk kørende som jeg selv har sat op med fælles printere m.m. Jeg har været ude for det samme at jeg fint kunne gå på nettet på alle pcere og at de kunne se hinanden og så ikke mere. Det løste jeg ved at udføre nedennævnte:

Gå i kontrolpanel, netværksforbindelser, klik på lan forbindelse, så egenskaber og se efter om du har fil og udskriftsdeling til microsoftnetværk (og hvis ikke slå det til) og under protokoler slå internetprotokol, ipx/spx/netbios transport protokol samt netbios til.

Her efter kunne alle pcere se hinanden og indholdet af hinanden idet jeg på hver pc havde delt alle drev og printere

Kommentar
Fra : jakobkramer

Dato : 12-09-04 16:20

Wacher,

Tusind tak!
Jeg havde allerede udskriftsdeling installeret, men ikke IPX/SPX/Netbios TP + Netbios installeret på de to computere. Jeg føjede protokollerne til, genstartede router og computere, og nu er der hul igennem - for første gang!

Hvis du vidste, hvor længe jeg har grublet over dette problem :)

Endnu engang tak!

Godkendelse af svar
Fra : jakobkramer

Dato : 12-09-04 16:21

Tak for svaret wacher.

Kommentar
Fra : elist

Dato : 01-10-04 19:50

Jeg har været en aktiv medkikker på svarene, da jeg igennem længere tid har haft præcist de samme problemer. Jeg har 2 PC samt Router D-Link 604. Jeg har også installeret IPX/SPX/Netbios TP.
Men alligevel bliver jeg ved med at være blokeret for adgang til den anden PC. For besked på at serveren ikke er fundet på nettet!!

Eigil

Kommentar
Fra : jakobkramer

Dato : 05-10-04 19:43

Får du besked om at serveren ikke er *fundet* på nettet, og ikke (som mit problem var), at du ikke har *adgang* til serveren?

Hvis det er tilfældet, kan en mulig forklaring være, at enten punkt 3, 4 eller 5 (som jeg nævnte i mit oprindelige indlæg) ikke er udført, eller at der er et problem med dem.

Hvis du under "vis arbejdsgruppecomputere" kan se den anden computer, tyder det på, at punkt 3 i hvert fald er OK (at computerne er i samme gruppe).

Nu er jeg som nævnt ikke netværksekspert - ellers ville denne tråd ikke findes! - men det er jo en mulighed.