/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophavsret
Fra : Reset
Vist : 1025 gange
200 point
Dato : 11-09-04 23:03

Jeg arbejder i øjeblikket på en hjemmeside som vil komme til at bestå af gamle avisudklip
ca 35-40 år gamle. Kan jeg det? Er der nogen forældelsesfrist på ophavsretten?

Hilsen Valentin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-09-04 23:30

Jeg har ikke noget svar til dig, men jeg faldt over denne side hvor der bl. a. er lovgrundlag mm.
http://www.ophavsret.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-04 23:33

Jeg tror ikke, du har ret til at gengive avisartikler på en hjemmeside med mindre du har fået lov.
Du kan også læse denne side

http://www.ks.dk/publikationer/konkurrence/2002/fas/fas-07/

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 12-09-04 00:06

Nope: Ophavsretten varer indtil 70 år er forløbet efter udgangen af ophavsmandens dødsår.
Det er både tekster og noder osv.
Ophavsmanden på avisartikler er journalisten der har skrevet dem.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 12-09-04 00:50

Jeg tror desværre i har ret, men jeg har nu rettet henvendelse til den avis som skulle levere stoffet, men som jeg forstår loven, må jeg godt citere fra diverse artikler/notitser, blot jeg angiver kilden.

Hilsen Valentin

Accepteret svar
Fra : maya123

Modtaget 200 point
Dato : 12-09-04 07:23

Ja du må citerer uddrag, det står i §22

Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

DVS: Uddrag og ikke en hel artikel, god skik er kildeangivelse. Hvis der i de avis udklip du omtaler, er et billede sammen med artiklen, skal du være opmærksom på at der som regel er to ophavsrettigheder.

Som hovedregel kan du også regne med, at hvis din hjemmeside er i erhvervsøjemed, så er det slut-forbudt. Dette gælder også for små hjemmesider med banner og popupreklamer, hvad mange desværre er totalt ligeglade med.

§ 23. Offentliggjorte kunstværker og værker af beskrivende art, jf. § 1, stk. 2, må gengives i kritiske eller videnskabelige fremstillinger i tilslutning til teksten, når det sker i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet. Gengivelsen må ikke ske i erhvervsøjemed.

Held og lykke med det hele, det skal nok gå.

MVH maya

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-09-04 08:16
Godkendelse af svar
Fra : Reset

Dato : 13-09-04 06:02

Tak for svaret maya123.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 13-09-04 08:49

Selv tak Reset

Og god dag.
MVH maya