/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
harddisk compaq
Fra : holbaek
Vist : 530 gange
100 point
Dato : 11-09-04 23:03

Ved opstart af Compaq pc, går den død når den når til at skal til at finde harddisken.
Harddisken siger nogle mærkelige lyde og skærmen går i sort.
Det sker præcis ved opstarts billede med den tilhøjre løbende linie i bund af skærm.
Den når ca. 10% frem så viser skærmen en linie i bunden af skærmen og bliver derefter sort.Desværre forsvinden linien hurtigere end den kan læses.
Win 2000.

Hilsen holbaek

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 11-09-04 23:45

Hvis det er harddisken der siger underlige lyde, så er den jo nok defekt.
Hvis det tilmed er en IBM-harddisk, så er den helt sikkert defekt

Hvis der er defekte sektorer på harddisken, så kan de jo godt ligge et sted, hvor der ligger vigtige systemfiler. Og så starten den ikke op.
Det kunne det jo godt tyde på, hvis det er samme sted det sker hver gang. Ellers kunne det jo være en cpu-blæser, der var ved at gå død, så cpu'en bliver for varm og lukker systemet.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-09-04 01:48

Hej Holbæk, Der er disk fejl.
Hvis du har data, der skal reddes, så prøv at få hjælp her: http://www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 12-09-04 08:24

Har du prøvet med Restore disk - hvis Restore disk kan heller ikke hjælpe - så er din harddisken død - det har jeg selv oplevet en gang med en Compaq PC
- det jeg gør - var at jeg sender min Compaq tilbage til forhandler, og skiftede harddisk. Min Compaq PC var kun to år gamle, så kunne jeg få min forsikring til at betale for udgift den gang!
Jeg synes, at du skal ringe til Compaq hotline, og hører hvad de vil sige!
MVH

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 12-09-04 10:47

Tak for svarene .
Er der nogen måde hvorpå jeg få pcén startet op. Og så derefter "rode" lidt rundt på HD og evt. slette de partioner som er ødelagte.
Udover Restore disk - havde store problemer da jeg skiftede til W2000 fordi pcén var præindstalleret med W98 - kunne stort set ikke finde noget af sig selv : USB-DVD drev-netkort osv.
Har prøvet med w2000 cd - samt reperations disketter - uden resultat.
Forstår godt at min HD tilsyneladende er død, vil bare gerne have lidt liv i den alligevel.
Med venlig hilsen Holbaek

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 12-09-04 17:30

hvis du skal gøre dig nogle forhåbninger, så skal du nok sætte en anden harddisk i og installere W2000 på den, for derefter at sætte den gamle disk på som slave-drev.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-04 19:01

Når du har installeret W2K på en ny disk, så kan du prøve med dette:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm

Men stopper det i fejl, er det fordi fejlen er en type der kan eskalere, og det derfor er bedst at holde inde med "hjemme forsøg" og gå over til egentlig datarecovery assistance.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 12-09-04 20:14

ok - jeg prøver mig lidt frem.
vender tilbage senere.
Foreløbig tak.
Holbaek

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 13-09-04 00:22

Muligvis kan det være nødvendigt at slå cache fra på den defekte disk.
hvordan man lige gør i W2000 kan jeg ikke huske, men hvis det bliver nødvendigt, så er der nok nogen der kan være behjælpelig...

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 13-09-04 00:42

Du mener indexeringstjenesten..

Start - Kontrolpanel - Computeradministration - Tjenester og programmer - System - Mapper - Slet drevet i kataloget (Selvom den nok ikke tilslutter den)

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-09-04 18:41

takker igen.
Jeg har en extern Hd i box på anden pc.
Kan vel bruge denne til at puste lidt liv i "død" HD - eller gøre forsøget.

Holbaek

Godkendelse af svar
Fra : holbaek

Dato : 21-11-04 17:07

Tak for svaret JensT.
      sorry...
fandt ved en tilfældighed ud af det manglende ok.

Undskyld ventetiden.

historie : HD død. Data undværlige så ikke mere arbejde for det.

Tak for hjælpen
Holbæk