/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
E-mail Fra Hjemmeside
Fra : kingled
Vist : 417 gange
120 point
Dato : 11-09-04 10:21

Så er den store amatør på banen igen, med et spørgsmål!!!

Jeg vil gerne at man fra min hjemmeide kan via et link åbne en ny mail, med min mailadressen i til feldtet - smat tekst i emne og en forudskreven tekst i tekst feldet! kan man det er der nogen der kan hjælp

På forhånd tak
Kiingled

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-04 10:25
Kommentar
Fra : Yude

Dato : 11-09-04 10:31

Du bruger et almindeligt a-tag sammen med "mailto":

<a href="mailto:din@e-mail.dk?subject=Dit%20emne">Skriv til mig</a>

Vær opmærksom på, at hvis der skal være mellemrum i emnelinien, skal de skrives som %20. Hvis du også vil have fx en cc på e-mailen skrives det således:

<a href="mailto:din@e-mail.dk?cc=dinanden@e-mail.dk&subject=Dit%20emne">Skriv til mig</a>

Man adskiller altså de forskellige argumenter (her cc og subject) med et &-tegn. Du kan også tilføge en begyndelsestekst i e-mailen. Dette gøres med argumentet body således:

<a href="mailto:din@e-mail.dk?cc=dinanden@e-mail.dk&subject=Dit%20emne&body=Jeg%20skriver%20til%20dig%20fordi%20...">Skriv til mig</a>

Igen bruges %20 i stedet for almindelige mellemrum.

Håber det kan bruges.

\Yude

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 11-09-04 10:56

Hvis du ikke er meget glad før en masse spam så skal du forsøge løse det på nogen anden måde. mailto:din@e-mail.dk er guf før spam søgmaskiner

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-04 11:29

kingled & PerOlof -> Hvis I vil skjule en email adresse der skal stå på din hjemmeside bør I læse mit tip :

http://www.kandu.dk/dk/tip/8892

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 11-09-04 11:50

Button i Flash med
on (release) {
getURL ("Mailto:xxxxxx@xxxxx.dk");
}
løser det med

Kommentar
Fra : kingled

Dato : 11-09-04 13:27

Yude Vis man nu vil - lave linieskift i begyndelsestekst i e-mailen hvad skriver man så!

Undskyld spørgsmålet, men jeg ved intet om det og vil gerne lære det

Kingled

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 11-09-04 13:37

Jeg mener, du skal bruge %0A på samme måde, som du bruger %20 i stedet for mellemrum.

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 11-09-04 13:38

Fandt i øvrigt lige denne her: http://developer.netscape.com/viewsource/husted_mailto/mailtoApp.html
Det gør det noget nemmere, men det lærer du jo ikke så meget af

\Yude

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-09-04 13:41

Eller oprette en nick-adresse, hvor der er tilknyttet spam-filter.
Det er bedst ikke at lægge "sin egen" mailadresse umiddelbart ud på nettet, ikke at spammere ikke kan finde den, men det tager lidt tid, og så iøvrigt skifte sin egen mailadresse ud jævnligt.

ellebye

Kommentar
Fra : fredag_d13

Dato : 23-09-04 02:40

Supersmart ide af ham molekyle gutten med at vende navnet om så at spamrobotter ikke får fat i det.
Dog er det vidst ikke alle browsere som kan fortolke span tagget, og tagget "<a href=mailto: " mangler.

En løsning ku være at bruge javascript som afvikles af browseren:
[kode]
<html>
<head>
<title>Gem email adresse</title>
</head>
<body>

<script>
dinmail = "kd.etil@olom";
baglaenslinktekst = "kd.etil@olom";
var baglaen = '>a/<'+baglaenslinktekst+'>"'+dinmail+':otliam"=ferh a<';
len = baglaen.length;writethis = "";
for(i = 0; i<baglaen.length; i++) writethis += baglaen.charAt(len-i);
document.write(writethis);
</script>

</body>
</html>
[/kode]

Kommentar
Fra : fredag_d13

Dato : 23-09-04 02:48

hmm - der fik jeg vidst ikke gættet de rigtige tags :(

forøvrigt kan dette link fra microsoft måske hjælpe på hvordan man bruger mailto:
http://support.microsoft.com/?kbid=192341

Kommentar
Fra : fredag_d13

Dato : 23-09-04 03:02

Jeg har ændret lidt i scriptet så at Yude forslag kan bruges.
Nu håber jeg at de her kode tags er rigtige:
Kode
<script>
dinmail = "kd.etil@olom";
linktekst = "mail mig";
starttag = '<a href="mailto:';
endtag = '?subject=Dit%20Emne&body=Foruddefineret%20Tekst!!!">'+linktekst+'</a>';
len = dinmail.length;writethis = "";
for(i = 0; i<=len; i++) writethis += dinmail.charAt(len-i);
document.write(starttag+writethis+endtag);
</script>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-06 08:00

Her er en lille artikel og et par javascriptløsninger mere

http://webdesign101.dk/www/javascript/nophishing.php

</MOLOKYLE>