/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Overvintring af kinesiske vagtler drivhu~
Fra : henriktorsten
Vist : 7233 gange
40 point
Dato : 10-09-04 23:52

Hvordan overvintrer man kinesiske vagtler?
Jeg anskaffede et par til drivhuset i foråret. De fik 5 hønekyllinger der nu er voksne. Jeg har stadig forældrefuglene og 2 af kyllingerne.
Forældrefuglene fik jeg fra 2 forskellige steder. Det ene sted fortalte man, at de skulle ind i varmen om vinteren for ikke at få læggenød. Det andet sted blev det oplyst, at de overvintrede ude i drivhuset, men at de havde en flamingokasse med strøelse/tørt græs at gå ind i, hvis de frøs. Hvad bør jeg gøre? Kan jeg evt. bruge et bur i en frostfri garage?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-04 00:13

Jeg mener at begge dine leverandører har ret. Den første der blot siger at de skal ind i varmen, har da ret: Fuglene KAN ikke overleve ude i kulden. At Han/hun så ikke uddybede deres forklaring med at fortælle at man ud over varmen selvfølgeligt også skal sikre at fuglene får mulighed for at leve et normalt fugleliv, ja det er så det!
Den anden fortalte at de overvintrede i drivhuset, hans forglemmelse var så måske at han ikke fortalte dig at det drejede sig om et opvarmet drivhus. HAN huskede dog at sige noget om en flamingokasse, strøelse o.s.v..

Mit råd til dig er: Lær noget om de fugle du har! Hvordan har de det i de lande de kommer fra? Og så prøv at genskab disse forhold for DINE fugle. For jeg går ud fra at du ikke KUN har dem for at holde dit drivhus rent for uønskede insekter o.s.v., men også fordi du rent faktisk synes OM fugle.

Jeg vil meget gerne høre fra dig igen. Hvis du IKKE gider besværet med at overvintre dine vagtler, så er det jo meget nemt at hakke toppen af dem og æde dem (de er en stor delikatesse). Du kan jo bare købe nogle nye næste år

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-04 00:34

Det kommer meget an på hvor rolige dine vagtler er, om du kan have dem i et bur. (Kommer an på burets højde selvfølgelig, men de bør ikke holdes i bur/voliere der er meget mindre end 2 meter højt.
Vagtler springer normalt meget højt hvis de f.eks. bliver forskrækket og der skal ikke meget til før de kommer slemt til skade med hovedet såfremt de hopper op i taget af et bur.Især hvis det er trådnet.
Og de kan ikke klare vinteren i et uopvarmet drivhus.
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-04 00:53

Henrik -> Din signatur fortæller mig at du er mand. En af de ting du skirver i dit spørgsmål: "Jeg anskaffede et par til drivhuset". Fortæller mig at du IKKE anskaffede dem fordi du er fugleelsker, men fordi du er Havemand og en økologisk sådan. Det er da meget prisværdigt! Dit spørgsmål MÅ altså dreje sig om økonomi. I vinterperioden hvor fuglene ikke kan overleve i dit drivhus, er der jo heller ikke behov for dem. ALTSÅ æd dem. Og køb så nogle nye næste år.!!
Medmindre at du har lært at elske fugle i den korte tid du har haft dem!!
Men i så fald har såvel dova som jeg givet dig gode råd!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-04 01:00

Fandt lige lidt mere om vagtlerne: De tåler lave temperaturer, men ikke frost. Og hvis du vil have dem i garagen skal de have lys, da de ikke trives i for mørke omgivelser.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-04 01:15

dova -> Det her er da den omvendte verden! Det plejer at være pigerne der bliver følelsesladede. Nu er det pludseligt dig der bliver faktuel, mens jeg lader min kærlighed til dyr rende af mig.
Jeg siger ikke at du ikke elsker dyr, men dine seneste kommentarer, kunne jo ligeså godt være skrevet i en manual for "dyrkning" af /SlagteVagtler/. Og at du overhovedet viderebringer råd om at holde Vagtler i en garage, må overbevise mig om at du ER konsulent i Dansk Fjerkræavl.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-04 01:19

Jeg gentager lige lidt af spørgsmålet:

Hvordan overvintrer man kinesiske vagtler?
Jeg anskaffede et par til drivhuset i foråret.

Det er squ ikke et fuglespørgsmål, det er et HAVE-spørgsmål.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-04 01:26

Men jeg har lige læst din profil, og kan se at du lige har meldt ind idag, så du er dermed undskyldt. Det ta'r altid lidt tid at lære hvordan og hvorfor! Jeg havde dog gerne set at du havde lidt mere til overs for dine fugle, og lidt mindre for dine hendøende planter. Men sådan er vi jo så forskellige.

Alligevel: Velkommen til. Venlig hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-04 10:40

Arne, jeg er ikke konsulent i Dansk Fjerkræavl, men har da haft en del fjerkræ, fasaner og påfugle.
Men man kan sagtens indrette et hensigtsmæssigt bur/voliere i en garage, hvis man tager højde for plads/højde/-og lysforhold.
Og det er da bedre end at de dør af kulde i et drivhus.
Men derudover, vil jeg da helt give dig ret i, at mange anskaffer sig dyr, uden helt at sætte sig ind i hvad det indebærer m.h.t. plads- og pasningsforhold.
mvh dova
Og også velkommen til henriktorsten herfra.
Håber du finder en løsning med fuglene.

Kommentar
Fra : henriktorsten

Dato : 13-09-04 22:01

Tak for svarene. Jeg blev dog noget skuffet over at blive hængt ud som fuglehader. Nogle gange skal man måske lade være med at dømme for tidligt og fortolke for meget på enkelte sætninger.

Jeg kunne jo også have spurgt, om der er nogen, der ved noget om kinesiske vagtlers krav til minimumstemparatur, for det er jo egentlig det, som det drejer sig om. Links til gode sider eller anbefalelsesværdige bøger eller blot nogle anvisninger fra nogle, der har erfaring med netop kinesiske vagtler, ville være dejligt.

Jeg prøver derfor igen og har i samme omgang forhøjet pointsummen med 20.

- Og nej ham, der forærede mig den ene forældrefugl havde dem ikke i et opvarmet drivhus, men derimod et drivhus, hvor et par større ruder var udskiftet med fint volierenet. Indeni drivhuset var en foret flamingokasse, som de kunne gå ind i.

I øvrigt er jeg slet ikke sikker på, at det nødvendigvis er bedre at have fuglene i et voliere end i et drivhus. Det er f.eks. let at undgå for meget fugt og træk ligesom der ikke er så stor risiko for skader ved opflagren, da der er masser af høje planter og ingen trådnet for oven. Det er også lidt lunere på kolde eller fugtige dage.

Jeg er udmærket klar over at vagtlerne skal have skjulesteder, redemateriale, mulighed for at sandbade/skrabe i jorden ligesom andre hønsefugle og at der skal være højt til "loftet" (helst små 2 m) for at forebygge skader, hvis de bliver skræmt. Jeg har i øvrigt i en fuglebog nyligt læst, at der for netop at forebygge skader ved opflagren kan monteres blødt skumgummi i loftet af bur/voliere, hvis højden ikke helt kan opnås. De skal naturligvis også have et meget varieret udbud af frøsorter, herunder rigeligt af blå birkes, adgang til friske grønne spirer hver dag, samt tilbydes levende foder f.eks. melorme minimum 1 eller flere gange dagligt. Hvad de tager i drivhuset er fint, men langtfra tilstrækkeligt.

Jeg har derfor ingen planer har om at skille mig af med mine håndtamme, rolige vagtler, der render mig om benene, når jeg er i drivhuset.
Det har imidlertid ikke været muligt for mig at finde noget om, hvordan de bedst holdes om vinteren. Masser af steder kan man finde oplysninger om opfodring af kyllinger, hold i volierer osv., men i ingen af de bøger mv. som jeg har set, står der noget om evt. forholdsregler i de kolde måneder.

Jeg vil derfor blot sikre mig, at de også i vintermånederne trives lige så godt som de har gjort hidtil. Det var jo netop derfor jeg håbede på at få nogle konstruktive input/tips. Hvis jeg vidste det hele i forvejen, var det jo ikke aktuelt at spørge.

NB. Det er bestemt ikke de eneste fugle jeg har eller har haft eller passet gennem årene, det er blot første gang, at jeg har vagtler. Pt. har jeg dog kun bier og en talende, tam undulat udover vagtlerne.

Jeg har jo heller ikke skrevet at det var en mørk, fugtig garage eller sådan noget. Derimod er der lyst, tørt og god plads. Umiddelbart er der i øvrigt med garanti ikke frost i garagen (der også er værksted). Det vil ikke være noget problem at installere varme i en mindre del f.eks. "hønsehuset" i vagtelburet/volieren. Jeg vil bare gerne vide on der er behov for det eller hvordan. Det er tanken, at fuglene skal bo i drivhuset igen til foråret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-04 22:34

Du behøver ikke installere varme hvis der ikke bliver frostgrader i garagen, og som jeg skrev tidligere, kan der sagtens indrettes et hensigtsmæssigt overvintringsbur i en garage.
Derudover, håber jeg da ikke, at du af mig føler dig hængt ud som fuglehader. Min bemærkning om at anskaffe dyr uden at overveje konsekvensen, var nu mere en generel betragtning, som du sikkert godt vil give mig ret i.
Så fortsat held og lykke med dine små vagtler.
hilsen dova

Accepteret svar
Fra : Guffetrold

Modtaget 40 point
Dato : 15-09-04 12:41

Prøv at kigge på www.fuglesiden.dk

Der er noget om vagtler. Du kan også se noget her på kandu.dk under "vagler" uden t.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : henriktorsten

Dato : 16-09-04 22:04

Tak for svaret Guffetrold.