/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Miriam Makeba - Pata Pata
Fra : arne.jakobsen
Vist : 637 gange
200 point
Dato : 10-09-04 23:30

I Miriam Makeba's Million Hit Pata Pata, høres ind i mellem nogle små (min søster kalder dem) Klik-lyde, jeg selv synes de lyder mere som Klok-lyde. Min søster påstår at det er lyde som Miriam fremstiller med halsen eller læberne samtidigt med at hun synger. Jeg mener at det er umuligt og at det simpelthen er et lille træ-slagrytmeinstrument, som enten hun eller en anden benytter!
Hvem af os har ret? Vi har væddet en god flaske rødvin, og har begge accepteret at jeres svar er afgørende!

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 10-09-04 23:41

Hej Arne..

Jeg tror sgu din søs har ret.
http://www.musicweb.uk.net/encyclopaedia/m/M91.HTM

står der ca. halvejs nede at:

Citat
Best-known for 'Westwinds', 'Pata Pata' and 'Qogothwane' or 'The Click Song', using the percussive sounds of the Xhosa language.

Mvh, og go weekend.
Niels

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-04 00:24

Ja, arne.
Du kan godt begynde at finde rødvinen frem til søster.
For hun har ret i, at de lyde er frembragt af Makeba selv.
Jeg kan huske at have set hende synge omtalte sang i Tv engang for mange år siden, hvor den specielle stemmeføring blev omtalt.
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-04 00:33

Kære Niels og dova! Tak for jeres svar, også selv om de går mig imod.Jeg HAR nummeret på CD og det lyder HELT umuligt at disse lyde skulle kunne komme fra Miriam. Jeg ville ønske dova, at jeg også havde set den omtalte udsendelse, det er da sikkert den søster har set og husker. Jeg holder nu alligevel tråden åben lidt endnu. Det KUNNE jo være at ODDS kunne tippe over i min retning.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 11-09-04 01:22

Som både NielsPT og dova allerede har skrevet, så har din søster ret. "Klik-lydene" er lyde, som Miriam Makeba selv frembringer

Citat
Hvordan laver man kliklyde?
Hvordan laver afrikanerne den særlige kliklyd, som den sydafrikanske sangerinde Miriam Makeba har gjort kendt med 'The Click Song'?
Vil man høre et eksempel på kliklyde, kan man ganske rigtigt lytte til Miriam Makebas hit fra 1960'erne. Kliklyde, eller clicks, er smækkende eller smaskende lyde. De fremkommer fx, når man suger luft ind i munden, presser bagtungen mod ganen og lukker munden fortil med læberne. Når man så sænker tungen, så der dannes undertryk i munden, og pludselig åbner læberne, opstår der en klik- eller smæklyd. Lydene kan også frembringes alene med læberne. De smæk med tungen, ryttere laver for at signalere til hesten, er faktisk kliklyde. Det samme gælder den beklagende lyd, vi laver ved at smække med tungen lige bag tænderne (tsk-tsk), når nogen fortæller noget trist, og når vi efterligner kysselyde. Clicks indgår som naturlige konsonantlyde i khoisan-sprog, der tales i det sydlige Afrika. Khoisan omfatter omkring 25 sprog og tales af cirka 200.000 mennesker i lande som Sydafrika, Namibia, Botswana, Angola, Zimbabwe og Tanzania. Da de første hollandske kolonialister kom til området, kaldte de beboerne for hottentotter ('hot en tot' på afrikaans betyder hot og tot), hvad der oprindeligt var et forsøg på at efterligne de smækkende lyde, de indfødte kunne frembringe med tungen. Kliklydene har bredt sig til nogle af de omgivende bantusprog og indgår endda i enkelte sprognavne som fx i !kung og /kham, hvor ! og / markerer kliklyde. I andre dele af verden kendes clicks kun som lyde, ikke som sprogelementer.

Desværre var det ikke odds, der tippede over til din side.

Hilsen ans og god week-end

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-04 01:23

Glemte lige at det var fra denne side http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=101&a=147&id=7439_6

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 13-09-04 21:53

Hva så Arne?
Har du overgivet dig, og rystet op med rødvinen, eller hvad endte jeres væddemål med?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 22:00

Ja, selvfølgeligt har jeg overgivet mig. Takker for svarene. Selvom ans kom sidst får hun poængerne for sit Link til en god forklaring.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 22:01

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-04 00:23

Tak skal du have arne.jakobsen.

Jeg har set et videoklip med "kliklyde". Det er utroligt, hvad de personer kan frembringe af forskellige lyde på samme tid.

Skal du og din søster så dele rødvinen

Hilsen ans