/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gas gryder til keramisk komfur.
Fra : TheRipley
Vist : 3679 gange
100 point
Dato : 09-09-04 19:30

Efter i et par år at have haft stor fornøjelse af mit gaskomfur, flytter jeg nu til et andet hus, hvor komfuret har en glaskeramisk kogeplade. Jeg har fået at vide, at alle mine gryder nu er kassable, men kan det være rigtigt???
Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 09-09-04 19:33

Det er ikke ubetinget rigtigt, de fleste gryder klarer sig fint på keramiske plader, det er noget andet med induktionskomfurer som kræver specelle gryder og pander

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 09-09-04 19:35

Ja højst sandsynligvis.
Glaskeramisk komfur kræver at gryder og pander er så flade som muligt i bunden.
Og de fleste gryder der har været på gaskomfur har "slået" sig så de er skæve.
Men prøv at sætte dem på et fladt underlag. Så må de ikke vippe, og der må ikke være luft-sprækker rundt ved kanten.
Dernæst tager du en lineal el. lign. Og holder på tværs under bunden. Så må grydens bund max. hvælve en halv til en hel millimeter op i midten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-09-04 19:37

Glemte lige: Det er fordi komfuret kan springe såfremt der kan slippe varme ud nogen steder, for så bliver varmeafgivelsen uens i glaspladen.
Lige så er det vigtigt, at den gryde man benytter altid helt dækker varmefeltet på komfuret.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-09-04 20:37

de fleste gryder bliver skæve i bunden er gryderne det bør du skifte dem da der så vil være en spil energi
som også dova siger

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 09-09-04 21:35

lang de fleste gryder, bortset fra dem til en 20 krone nede fra brugsen, kan sagtens holde til gasbrug uden at blive ødelagt, men mål/test som dova skriver, mit bud er at de sagtens kan bruges hvis det ikke er 20 krone modellerne

Godkendelse af svar
Fra : TheRipley

Dato : 09-09-04 22:30

Tak for svaret dova, jeg vil nu gå i gang med at undersøge mit køkkengrej og forhåbentlig spare nogen penge. Det kan jo i forvejen hurtigt blive dyrt nok at flytte

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-04 00:25

Selv tak, og håber da, at du ikke behøver at skifte det hele ud.
mvh dova