/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Uldlus i orkideer
Fra : fh1dk
Vist : 3970 gange
100 point
Dato : 08-09-04 19:56

Vi har fået uldlus i vores orkidder (efter at at have læst på nettet - mener vi der er det orkideerne er angrebet af).
Kan vi fjerne det på en nem og billig måde?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-09-04 21:05
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-09-04 21:06

Hejsa
Nu er det ikke noget jeg selv har prøvet men. Kanddu ikke købe noget nyt orkide"jord" som er en bark blanding i f.eks bilka. Tage orkiden op af potten og skylle hele planten unden en tempereret bruser og planten den i en ny gang orkide"jord".

Jeg ved ikke om denne bahandling er nok - men det ville jeg prøve.. eventuelt kan du måske købe noget insekt spray du kan sprøjte på inden du skyller planten...
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-04 22:29

Måske du kan bruge dette

Citat
Sygdomme er ikke det store problem. De kan angribes af uldlus, som er noget vanskeligt kryb at udrydde, jeg bruger et middel, der hedder Provado. Det er systemisk virkende, hvilket vil sige, at det optages igennem planternes blade og rødder, og derved gør hele planten giftig for uldlusene at suge på. Det fås i Silvan og i blomstercentre, og det tager selvfølgelig også alle andre skadedyr

Fra denne side http://www.orkideer.dk/blad0309.htm

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 09-09-04 08:46

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 09-09-04 08:46

Tak alle sammen kunne ikke finde ud af dele pointene, så jeg tog det svar jeg synes var bedst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-04 09:33

Selv tak

ans