/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Lugt ved gamle pelse
Fra : johannah
Vist : 4468 gange
50 point
Dato : 08-09-04 12:00

jeg har købt et par gamle pelse i genbrugsbutikker - men de lugter grimt, muggent og hengemt. De har hængt ude i ugevis i klart frostvejr og blæst, men det har intet hjulpet. Har nogen et godt råd til, hvordan man fjerner den ubehagelige lugt?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 12:12

De der ved mest om pelse hedder Buntmagere. Find en i dit område gennem De Gule Sider, ring og spørg. JEg kan ikke forestille mig at de ikke vil svare dig.

Kommentar
Fra : johannah

Dato : 08-09-04 12:18

Tak for svaret Det vil jeg straks prøve.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-04 12:25

Du KUNNE jo snyde lidt og sige at det er en pels du har arvet. Han/De vil måske trække sig lidt hvis du fortæller hvor du har købt den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-04 12:44

Den mugne hengemte lugt, får du ikke af, desværre.
Det er fordi de har været opbevaret i fugtige lokaler hvor der har været skimmelsvamp.
Og da de ikke kan vaskes hjælper rådet med eddikevand ikke på pelse.
Nogen af mine bekendte, boede i et hus der var fugtigt, og da de flyttede måtte de skifte tøjet og en del møbler ud, netop fordi den mugne lugt blev ved at hænge i, uanset hvad.
mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-09-04 14:19

Måske kan de tåle at blive sprøjtet med "Febrize" lugtfjerner?? Eller noget lign. Jeg ved så ikke, om det kan tage den lugt, men det er da et forsøg værd. Det kan også være, den kommer igen senere??
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 50 point
Dato : 08-09-04 14:20

Kan det mon ikke hjælpe at sende den til rensning?? Der må da være nogle, der kan rense pelse. Der er jo temmelig mange af dem, og de bliver jo også beskidte.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-09-04 16:24

Hej johannah. Husk nu at lukke spørgsmålet. Det gør du ved at acceptere en af kommentarerne som svar. Du får så også mulighed til at sende en lille hilsen til den person der gav det bedste svar.

Godkendelse af svar
Fra : johannah

Dato : 10-09-04 17:41

Tak for svaret Jernladyen.
Jeg tror også, det er bedst at sende pelsen til rensning. den trænger sikkert til det, men om lugten forsvinder er jo nok lidt usikkert

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-09-04 18:20

Selv tak. Håber, du får bugt med lugten. Ellers må du prøve at pakke at pakke den ind sammen med noget lavendel og se, om det hjælper. Min mormor havde altid sine lommetørklæder liggende sammen med nogle små grene lavendel, og lommetørklæderne duftede faktisk en del af det.
Hilsen Jette