/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
påfuglekyllinger.
Fra : Connie.du
Vist : 751 gange
100 point
Dato : 07-09-04 16:21

Hvordan og hvornår kan man se på påfuglekyllinger om det er hunner eller hanner .

Hilsen Connie.du

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 16:45

Med mindre du kender en der har forstand på at kønsteste sådan nogen, kan du ikke se det før de begynder at skifte farve.
Det er først når de er nogen måneder.
Når de er et halvt års tid, skal hannerne have den blå farve på hoved/hals, men først når de er et års tid, er de færdigfarvede.
Jeg synes det er sådan jeg husker det fra dengang jeg selv havde nogen.
Kyllingerne er lidt sarte m.h.t. regn og kulde.
Og nu ved jeg ikke hvor meget forstand du har på påfuglene, men der er en sygdom du skal være opmærksom på.
Den hedder Blackhead, og normaltvis giver man medicin forebyggende for at de ikke skal få det.
Midlet hedder Emtryl, og er beregnet til at blande i vandet.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-04 17:37

Nu fandt jeg lige min bog frem
Og med hensyn til farver står der:
Påfuglekyllinger vokser ret langsomt.
Og et-årige hanner er forskelligt udfarvet, men har for det meste blåt hoved og hals.
Som 2-årige har de et kort slæb uden "påfugleøjne" og haleslæbet når først sin totallængde når fuglen er 5-6 år gammel.

Kommentar
Fra : Connie.du

Dato : 07-09-04 19:27

Hvor kan man købe Emtryl henne ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 19:49

Det kan du få hos dyrlægen.
Det gjorde jeg i hvert fald.

Godkendelse af svar
Fra : Connie.du

Dato : 09-09-04 18:05

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-09-04 19:27

Selv tak, og held og lykke med kyllingerne
mvh dova