/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
HJÆLP min kat har....
Fra : Luna0000
Vist : 3035 gange
39 point
Dato : 07-09-04 12:21

tyndskid!

Det startet her til morgen og nu har kun været i bad 2 gange.
Hvad gør man med en kat der har tyndskid for at det kan holde op?
Hun har kun fået hendes normale mad + en ny slags tørfodder som hun spiste igår aftes.

Stakkes mis....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 12:25

Kunne tyde på at problemet ligger i tørfoderet! Eller gir i den mælk?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 49 point
Dato : 07-09-04 12:26

Her kan du læse lidt om diarre hos katte.
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_diarre.html
Noget kunne jo tyde på, at din kat ikke tåler det nye foder.
Jeg ville helt sikkert opsøge dyrlægen hvis det ikke meget hurtigt hører op igen. Diætfoder kan blive nødvendigt og dyrlægen ved jo hvad der skal til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 12:26

Er det en indekat, der ikke har mulighed for at tage mus o.l.?
Hvis det er det, er det nok det nye foder den ikke kan tåle.
Du må kun give den vand at drikke og det normale foder, og lige vente lidt, om ikke det holder op i løbet af dagen.
Det gør det sikkert hvis det kun er p.g.a. det nye foder.
dova

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 07-09-04 12:28

nej kun får ikke mælk.... katte må jo ikke få mælk.
Problemet er nok tørfoderet... men kan man gøre noget ved det?
Hun skider og vi bliver nød til at bade hende for ellers er der lort i hele huset.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 12:32

Hvor er det synd for din kat.
Prøv at ringe til dyrlægen, det koster kun opringningen, og forklar problemet. Dyrlægen vil kunne give dig råd og vejledning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 12:32

Hvad plejer den at få af foder, og hvad er det nye for noget?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 12:33

Hvad er det for tørfoder, du har givet din kat?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-09-04 12:34

De kan også få diarre af kattesyge og det kan de jo vacineres imod.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 07-09-04 12:35

Da vores kat havde diarre, ringede vi til dyrlægen og fik at vide at den skulle have kogte ris med lidt fisk i. gerne tun.

Dette skulle den have et par dage indtil det var gået over. Fremover får han så dyrlæge tørkost til katte med sart mave og der har ikke været noget siden.

/Mallie

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 07-09-04 12:35

Det er en indekat.

Den plejer at få whiskas portionsposer og whiskas tørfodder,
men igår fik den så lidt Royal Canin tørfodder da jeg ikke havde andet og tænkte det jo var et godt mærke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 12:41

Så kan du måske finde ud af, hvad det er katten ikke kan tåle, om ikke andet.
Se efter om der er noget i indholdet af Royal Canin, som ikke er i whiskas´en. hvis der er det, ved du til en anden gang hvad den ikke kan tåle.
Og lad være med at give den tun, som en anden nævnte. Det er kun godt i små mængder, og ikke til en kat med dårlig mave.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 12:42

Skal vi ikke nøjes med at sige, at RoyalCanin er et opreklameret mærke. Det er whiskas også, men katte kan ikke læse reklamer og alligevel foretrækker mange katte netop det mærke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 12:46

Se især efter, om der er laktose i det mad du har givet den, hvis der er det, er det nok derfor den er blevet syg.
Men prøv om du kan få den til at spise noget tykmælk, ymer el. lign.
Det er nemlig godt for katten, og er med til at genoprette balance i maven på den.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 12:48

Har den før fået Royal Canin, og var det en ny pakning du åbnede?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 12:48

Hehe Bjarne! Er du osse faldet for "Katte ville vælge Whiskas"

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 07-09-04 12:51

jeg har ringet til dyrelægen som mener den skal faste i et halvt døgns tid og så på diætfodder (fra dyrelægen)
i 2-3 dage. Så nu vil jeg tage en tur til dyrelægen og håbe på hete huset ikke er indsmurt i lort når jeg kommer tilbage.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 13:06

Det med at skifte tørfoder giver ofte sådanne problemer hos dyr!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 13:07

Hehe tedd
Den med katte ville vælge whiskas er ikke helt ved siden af, hvis de først får smag for det.
Min gamle kat ville helst ikke æde andet, altså kattemad, for oksekød og rejer o.l. gled ned.
Men hvis han ikke fik whiskas i et par dage, tabte han sig 1 kg, selv om han spiste andre ting.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 13:25

Tedd, reklamen er god nok for de fleste katte elsker Whiskas, men dog ikke alle.
Jeg oplevede en gang at sådan en dåse var gået i gæring og eksploderede ud over mig og hele køkkenet - jeg var forkølet, heldivis, så jeg kunne ikke lugte det. Jeg fik for øvrigt et helt karton (½ års forbrug) som erstatning.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 13:27

Jeg har osse oplevet at katte blir "hooked" på whiskas! Gad vide om de bruger katteurt som aromastof? Udover det har jeg lavet min egen blindtest på de tilløbende gårdkatte som jeg fodrer heroppe i min mors hus i Himmerland! Jeg købte nogle dåser whiskas og nogle dåser af det billigste hos aldi, satte 2 skåle frem og "studerede" så kattene! De var totalt ligeglade! bare det var mad! Så det at de foretrækker whiskas må være et tilvænningsspørgsmål, eller osse galdt det bare for "mine" katte om at æde så meget, så hurtigt som muligt!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 13:29

Det er nu ikke alle katte, der elsker Whiskas, min kat vil hellere sulte end spise det.
I starten fik den Whiskas, men da jeg så gik over til tørfoder, købt hos dyrlægen, spiser den ikke Whiskas.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 13:35

BjarneD
Nogen ideer til hvordan man får sådan en dåse til det???
Udover hvis den er fordærvet, som den hos dig nok har været.
Det ville være rart med lidt "erstatningstilbud" til mine 5 ædedolke

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 07-09-04 14:22

Jeg kom til at tænke på:
(Det er jo ikke sikkert at det er din kats problem, men jeg skriver det alligevel, ok)

Min indekat begyndte også at få tynd mave på et tidspunkt, det viste sig at den (af en eller anden årsag), var begyndt at nippe til mine potteplanter, jeg viste ikke på det tidspunkt at jeg havde (for katte), giftige planter, havde ellers gennemgået Politikkens kattebog. Den blev dårligere og dårligere, indtil jeg fjernede alle potteplanter fra dens nærhed. Det skal lige tilføjes at den havde adgang til alm. kattegræs.

Der gik nogle dage og kattens mave var ok igen. Den havde aldrig gjort det før, men her i ejendommen havde der været meget uro, håndværkere, mange gæster, støj og ny-indflytninger i flere uger, det passede med den periode, katten havde ændret adfærd.

Prøv at gå dit hjem efter for evt. "giftige" planter og tænk tilbage om du eller andre u-tilsigtet har ændret adfærd overfor katten, noget der har gjort katten "nervøs"/stresset, så den er begyndt at ændre vaner, ellers må jeg tilslutte mig: dyrlægen, selvfølgelig.

En kat kan også have en enkelt gang tynd mave og hvis så du normalt ikke plejer at bade den og den er blevet stresset af det første bad, kan den blive nervøs og så er det jo skruen uden ende, så at sige. Nogle katte er mere "følsomme" end andre.

Jeg er sikker på at du kender din kat godt og jeg håber du får bugt med den "tynde" mave.
Den giftige plante var en af-art af yuccapalmen eller i familie med den, men der er mange andre planter, der var også en anden plante jeg havde mistanke til, derfor flyttede jeg allesammen. Nogle katte rører aldrig ved giftige planter, selvom man har dem, nogle katte gør underlige ting, hvis de bliver stresset eller er taget for tidligt fra moderen, som vat-spisning og andre underlige ting.

Held og lykke og god dag til alle fra maya

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 14:42

Dova, det bliver vist svært, at få til at se ægte ud. Gæringen skulle være opstået på grund af en fejl ved påfyldning og lukning af dåser. Du skal ikke ønske dig at opleve det - Føj for et svineri.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 15:56

Ja BjarneD det kan jeg næsten gætte det har været

Og Luna0000
God bedring til katten

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 16:08

Måske op på en kogeplade en times tid Dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 16:12

Det lyder som en ide tedd

Øøh kan jeg låne dit køkken i en times tid?

Godkendelse af svar
Fra : Luna0000

Dato : 09-09-04 11:44

Det er gået i sig selv igen og min kat har det dejligt.
Den fastede i 12 timer og bliver nu fodret med diætfoder fra dyrelægen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-09-04 11:53

Det var dejligt.
Vi er jo alle bekymrede for vores kære firebenede væsener.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-09-04 14:07

Rart at høre, at det går godt med katten.

mvh dova