/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
cana planter
Fra : fh1dk
Vist : 6189 gange
100 point
Dato : 06-09-04 14:27

Jeg har fået en cana plante/blomst af en kollega, nu er det bare vi ved ikke rigtigt hvordan sådan en passes, kan nogen hjælpe med denne Cana plante?

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 110 point
Dato : 06-09-04 14:40

Her er et par kopier fra "Nyborg-blomster" og "huset og haven":
Hilsen Jette

Canna

Canna stammer fra Vestindien.
Placeres lunt udendørs om sommeren. Velegnet til udestuer.

Gødes jævnligt.

Vandes hyppigt.

Hvis planten står udendørs, skal den tages ind, når den første nattefrost kommer. Derefter kan man gemme rodknolden på et tørt og køligt sted (ikke frost) og tage den frem til spiring omkring 1. marts og plante ud midt i maj.

Familie: Cannaceae
Vanding: Regelmæssigt

Gødning: Jævnligt

Placering: Lyst, gerne direkte sol. Planten er meget velegnet til udestuer og terrasser, eller hvor der er lunt udendøre

Oprindelse: Vestindien, Mellem- og Sydamerika

Anvendelse: Stueplante som også er velegnet til anvendelse i udestuer og på terrasser med læ.

Vinteropbevaring af canna
Navn: Annette Palsbo
Spørgsmål: Hvordan skal canna opbevares i vinter, for senere udplantning i foråret?
Hej Annette

Hvis planten står i potte, skal bladene efter nedvisning skæres af ca 4 - 5 cm over potten og derefter opbevares ved ca 3 - 5 graders varme og ingen vanding før til marts, hvor knoldene plantes om i frisk jord og derefter vandes normalt.

Står planterne direktet i et bed, graves de op efter nedvisning og opbevares i tørt spagnum ved ca 3 - 5 graders varme. I marts sættes de i en potte og vandes, således at de kan få en pæn størrelse til sidst i maj, hvor de kan plantes ud igen.

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 06-09-04 14:51

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-09-04 10:50

Velbekomme. Håber, det lykkes dig at få den til at gro.
Hilsen Jette