/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Tillidstræning?
Fra : Ljakobse
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 06-09-04 11:27

Jeg har haft halvpart på en dejlig 10 årig vallak i en måned (er så heldig jeg må ride den hver dag). Den har et meget fredeligt sind, men er desværre meget opmærksom i naturen, meget af det er pjat, men hvordan opbygger man bedst tilliden så det går nemmere? Problemet er størst når den ser et "spøgelse" og så går det derudaf i vild galop. Dreje den ind på en lille volte så den stopper, tør jeg ikke gøre på en lille grusvej, så ligger vi da først på jorden! Ejeren har også selv sagt det er noget pjat med den, da den har gået military. Indtil denne oplevelse har jeg kun redet den på banen (hvor de hvide spring i hjørnet godt kan forårsage et lille hop), men jeg vil gerne ud i naturen og ride lidt, men er tilbageholdende med det, da jeg er bange for den stikker af eller det går galt på andre måder (vi skal krydse en vej for at komme ud i skoven).

Er der nogen der har nogen tip?
Og ikke den slags der går ud på jeg skal købe den og den bog, konkrete tip i selv har prøvet.

Hvad med anden aktivering end ridning? Jeg overvejede at købe en billig fodbold til den idag, det kunne være den synes det var sjovt.

Mvh Linda

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 06-09-04 13:34

Du fortæller at den har været brugt til millirær ridning. Jeg tror simpelthen den går og keder sig lidt. Den trænger til nogle oplevelser, og hvis du ikke kan give den det, så opfinder den dem selv. "spøgelser eks"
Tror bare du skal blive ved med at ride i skoven, gode lange ture, og gør det så tit som mugligt.
Læg mærke til om du (af vane og sikkerhed) holder tøjlerne stramt. Dette kan også være med til at provokere den til, at der er noget "farligt" i gære.
Hvis der er et godt sted at galopere i naturen, ville jeg også gøre det, sørg for at få den redet godt træt.
Held og Lykke :)

Kommentar
Fra : merc1

Dato : 13-09-04 14:34

hej
Da jeg var 13 år, havde jeg selv en "part" på en gammel væddeløber(fuldblod). Den skulle jeg bare ride uden for folden, så var den stukket af med mig på ryggen. Jeg vil lige sige at jeg efter 1 år og en masse usikkerhed fandt "den gyldne nøgle" ihvert fald til ham.-og man siger: en gammel hund ikke kan lære nye triks- det er løgn. Det tager måske bare lidt længere tid.
Nå, men for ikke at gøre en laaaaang historie ud af det, så er min opskrift følg.: Rid i folden eller andre steder som er indrammet, men som er UDENFOR. Når hesten så ikke bliver bange for noget mere og man kender den godt, kan man spørge bundemanden om man kan få lov til at ride på hans mark. Der "ræser" man så på hesten-og gør det som du selv var inde på: Dreje den ind på en lille volte så den stopper eller til den stopper. Du skal have HELT styr over den før du rider i skoven, for som du selv er inde på, så kan man ikke "bare" snurre hesten rundt på en lille grusvej.
Det gælder om at have tålmodighed og ride den HVER dag- hvis ikke lærer du den aldrig helt at kende. Når man er kommet til at lære hesten at kende helt og kan ride den hvor og når som helst, så kan man sagtens tage på sommerferie i 3 uger, det er stadigvæk det samme når du kommer tilbage igen, men ikke før.
Håber du kan bruge det til noget.
Mange hilsner Line

Kommentar
Fra : merc1

Dato : 13-09-04 14:36

Undskyld: bundemanden=bondemanden, bare for ikke at fornærme nogen

Kommentar
Fra : merc1

Dato : 13-09-04 14:40

ps. jeg prøvede alles velmente råd, både fra stangbid- indspændingstøjler- det blev det 100 gange værre af

Kommentar
Fra : merc1

Dato : 13-09-04 14:41

ps. jeg prøvede alles velmente råd, både fra stangbid- indspændingstøjler- det blev det 100 gange værre af, det var som om det ophidsede ham mere og mere. Som om han tænkte: kan hun dog ikke snart bestemme sig hvordan "vi" rider.

Kommentar
Fra : Vicki_pigen

Dato : 17-10-04 16:17

Hey... Havde selv problemet med min gamle pony.... Hun var sød og dejlig, men når vi kom i naturen var hun "bange" for næsten alting... I starten gjorde jeg som dig.. Undlod at ride i naturen. Men det blev også kedeligt i længden, og vi havde en mægtig skov lige ved siden af, så...
Jeg begyndte at lave en masse horsemanship fra jorden, og det hjalp... Jeg fandt min inspiration i Monty Roberts bøger.... Det hjalp virkeligt... Da hun begyndte at stole på mig på jorden, gik det pludseligt langt bedre i skoven... Hun ventede på mig, og jeg havde lettere ved at holde hende... Jeg tog aldrig et stærkere bid på hende, eller nogen former for hjlæpetøjler... Da jeg havde kendt hende i et par år red jeg hende i skoven uden trense, kun i en grime, og ngen gange uden noget.... Hun var den bedste (Hun døde desværre i julen, 22 år gammel)... Håber du kunne bruge det, det hjalp mig...

Knus Vicki

Kommentar
Fra : 1anne

Dato : 23-11-04 23:53

Hejsa, Det kunne godt lyde som om den keder sig lidt... du kan evt. starte med at ride lidt dressur på den på banen i ca. 30 minutter før du rider i skoven, blot for at tage det værste krudt... og så ellers sørge for at lave andet end bare at skridte, men det er vigtigt at både trav og galop foregår roligt og kontrolleret. Samtidig er det vigtigt at din hest får opfattelsen af at det helt og holdent er dig der bestemmer hvor, hvornår og hvordan. Du skal ikke undgå at ride ud - det bliver det kun værre af, men sørg for at den kommer udenfor banen et par gange om ugen så det bliver en vane for den at se andre ting. Det kan også være en god ide at have en anden rytter og hest med i starten, det plejer at virke beroligende. Håber det kan hjælpe dig bare lidt

Kommentar
Fra : ponyskolen

Dato : 17-11-06 20:57

Hejsa
Først skal du sikre at du ikke selv er begyndt og blive bange, fordi måske er du også uden du ved det begyndt og sidde og have en ekstra potion sommerfugle i maven.
Jeg kender selv problemet, og min hest er kendt for at smide folk til månen med de bukkespring han laver fordi han bliver bange, og man bliver også selv forskrækket, og selv om man ikke mener man er bange, sidder man alligevel et sted og er lidt bange.
prøv evt. at få en til at trække dig, lade dig trække en anden der ikke er bange, og ellers, prøv at gå en lang tur med den, brug MASSERE af tid med den og kom igennem så mange ting du kan, gå måske forbi plastic til hesten er okay, lad den snuse til stilleholdende biler osv. prøv og få så mange gode oplevelser i kan sammen, og næste gang, vær opmærksom, men træk vejret tungt hele tiden (Det hjælper :P) og så ikke mere end du selv tør.
Stille og roligt efter hvad du vil, start på en frisk

Kommentar
Fra : ponyskolen

Dato : 17-11-06 21:00

Og stikker din hest af, enten stop den med det samme, eller lad den løbe til den er så træt den ikke vil mere, og så vend om og rid derhen igen, frem og tilbage et par gange og så videre :)