/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Løn til ejer
Fra : danevald
Vist : 2816 gange
200 point
Dato : 06-09-04 10:49

Hvordan får jeg lavet løn til mig selv/ejer i mit eget firma, således at jeg kan modtage løn som alm. lønmodtager ifbm. de timer jeg har brugt i firmaet? Forslag til lønsystemer?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 06-09-04 10:54

Dataløn, du undgår forklaringsprobleer med T&S

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 06-09-04 11:01

Kan jeg bare ansætte mig selv som lønmodtager?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 06-09-04 11:05

Ja, det kan du godt

Accepteret svar
Fra : twitt

Modtaget 210 point
Dato : 06-09-04 11:11

Hvis du har dit eget firma i form af et "enkeltmandsfirma", dvs. ikke ApS eller A/S, kan du IKKE hæve løn som lønmodtager og derved trække a-skat løbende. Det ligger jo i, at du er selvstændig erhvervsdrivende og ikke lønmodtager. Du kan derimod trække et beløb ud hver måned som privat hævning, alt afhængig af, hvad du forventer at firmaet kan "bære". Du betaler så b-skat af dit forventede overskud på girokort 10 gange om året.

Hvis du anvender den ordning der hedder "Virksomhedsordningen", vil du når året er omme, som hovedregel blive beskattet som personlig indkomst af dine løbende hævninger, et eventuelt resterende overskud beskattes med 30% skat. Det er meget i hovedtræk, for der ligger mange andre ting i "Virksomhedsordningen". Det vil nok være bedst, at kontakte en revisor, men det afhænger selvfølgelig af, om det er en lille virksomhed du driver ved siden af et normalt lønmodtagerjob, eller om virksomheden er din eneste indtægt. Hvis der er tale om det sidste, så vil jeg helt klart anbefale dig en revisor også for at du ikke snyder dig selv.

mvh
Twitt

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 06-09-04 11:12

hvis jeg bruger dataløn, indberetter og betaler den så ikke også automatisk mit am, a-skat og sp-bidrag? Hvad med lønsumafgift? Jeg har ikke før haft ansatte i firmaet, er der nogle skemaer der skal udfyldes?

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 06-09-04 11:13

ok twitt, så er ovennævnte jo ukorrekt?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 06-09-04 11:15

Dataløn indberetter automatisk alle ting

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 06-09-04 11:16

Ja, når vi taler om et enkeltmandsfirma så er det. Så er du jo netop selvstændig erhvervsdrivende og ikke lønmodtager. Har du derimod et ApS eller A/S, så skal du ansættes som lønmodtager hos "dig selv".

mvh
Twitt

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 06-09-04 11:17

Kan du henvise til nogen steder på nettet omkring private hævninger?

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 06-09-04 11:29

Her er noget om afgrænsningen mellem, hvornår man er lønmodtager og hvornår man er selvstændig erhvervsdrivende:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=102543&vID=200601&i=53&action=open#i102543

Der er også Told-Skats vejledning om indeholdelse af a-skat mv. Heri er der også et afsnit om, hvilke indkomstarter der kan betegnes som lønmodtagerindkomst:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=112620&vID=200630&i=24&action=open#i112620

Du kan selv søge flere vejledninger på dette link:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=12707

mvh
Twitt

Godkendelse af svar
Fra : danevald

Dato : 06-09-04 11:32

Tak for svaret twitt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-09-04 12:01

Som tvitt siger kan du ikke trække løn som lønmodtager. Det er umiddelbart blot et bogholderiproblem, som du kan tale med din revisor om.

Skat og lign. betaler du af virksomhedens overskud. Det er også overskud'et du lever af, derfor er det du tager nu en slags forskud af overskudet.

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 06-09-04 12:03

ja ok, jeg kan vel henvende mig til T&S for at få de omtalte indbetalingskort...?

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 06-09-04 12:09

Du skal henvende dig på dit skattekontor for at få ændret din "forskudsregistrering" (skattekort), så vil de sørge for at få de rigtige tal ind.

Du skal nok inden du tager derhen, have en mening om, hvor stort du forventer overskuddet vil være i år og næste år.

mvh
Twitt