/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udleje af andelsboliger
Fra : Gerda83
Vist : 8356 gange
20 point
Dato : 05-09-04 22:51

I min andelsforening er reglerne for fremleje, at lejelovens regler er gældende, dog skal bestyrelsen godkende det. Men hvad hulen siger lejeloven??? Jeg forstår den ikke, når jeg prøver at læse den. Jeg ønsker at fremleje for at flytte sammen med min kæreste, som bor 25 km væk. Nogen siger, at det må man ikke, andre siger, at man må udleje i to år uanset hvad.
Hvad er reglerne??
HJÆÆÆÆÆLP!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-09-04 23:05

Se afsnit XII i lejeloven § 70
Citat
§ 70. En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.

Hvad vil bestyrelsen sige til din begrundelse for fremleje ??

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20010034729-REGL
http://www.ebst.dk/fremleje/0/1/0
http://www.lejerneslo.dk/asp/startaz.asp

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 30 point
Dato : 05-09-04 23:17

Du må gerne fremleje, men skal blot have bestyrelsens accept, det vil svarer til en udlejers accept.
Men ha´ en lejekontrakt i underskrevet tilstand, de kan købes som standard i boghandleren.

Men læs dette:
Citat
Fremleje

Fremlejegiver: Den, der har lejligheden og fremlejer den til en anden.
Fremlejetager: Den, der lejer lejligheden af fremlejegiver (lejeren).
Delvis fremleje omfatter de situationer, hvor man typisk fremlejer et eller to værelser i en lejlighed.

Ved delvis fremleje, har udlejeren alene krav på to ting:
1. Der må ikke være flere beboere i lejligheden end der er beboelsesrum.
2. Udlejer skal have en kopi af den skriftlige fremlejekontrakt.

Er disse forhold i orden, kan udlejeren ikke modsætte sig fremlejen.

Fuldstændig fremleje vil sige, at mere end halvdelen af lejligheden fremlejes.

Ved fuldstændig fremleje gælder følgende begrænsninger:
1. Man kan højst fremleje i to år.
2. Fremlejegivers fraflytning fra lejemålet skal være midlertidig f.eks. på grund af midlertidig forflyttelse, studieophold, sygdom eller lign.
3. Udlejer skal have en kopi af den skriftlige fremlejekontrakt.

Man har ikke krav på fuldstændig fremleje, fordi man vil forsøge at bo sammen med kæresten.

Man er ikke fremlejer i lejelovens forstand, hvis man lejer:
andelsbolig
ejerlejlighed
hus

Sådanne lejemål er i stedet dækket af lejelovens almindelige regler, dog med visse undtagelser.

Dette er sakset fra www.llo.dk

Men det burde fremgå af Foreningens vedtægter, hvilket det tilsyneladne gør tildels, men for det mere juridiske, spørg hos dit huslejenævn på Rådhuset eller ring for råd hos LLO for at undgå faldgrubber.

Der er også: http://www.dklf.dk/ = Danmarks Lejerforeninger som har en udmærket brevkasse.

Har fundet dette link:
Se under FREMLEJE.!
http://www.dklf.dk/rettigheder/index_udefra.htm

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-09-04 07:49

Jeg bor selv i en andelsboligforening, og én af andelshaverne har ikke boet her de sidste 1½ år, da hun har sagt, at hun studerer i udlandet for en tid. Men andelsboligforeningen har fundet ud af, at hun bare er flyttet hen til sin kæreste, som bor få km herfra, og nu er hun altså blevet sagt op pr. 1. november og andelslejligheden bliver solgt, fordi hun har forbrudt sig på reglerne.
Jeg troede, at man skulle have en gyldig grund for at flytte; såsom ferie, studieophold i udland eller et andet sted i landet osv. Jeg vil råde dig til at undersøge jeres regler nøje, inden du flytter.

Kommentar
Fra : Gerda83

Dato : 07-09-04 23:07

Okay, det lyder som om jeg er fucked... Mange tak for hjælpen, alle sammen! Tak for at dechifrere lejeloven for mig...

Jeg ved nu, at jeg ikke kan flytte i henhold til lejeloven, så eneste håb er at snakke med bestyrelsen og håbe det bedste...

Gerda

Godkendelse af svar
Fra : Gerda83

Dato : 07-09-04 23:09

Tak for svaret taliskoko!

Jeg ved nu, at jeg er fucked i forhold til lejeloven... Men måske er der en udvej... Jeg kan håbe. Tusind tak fordi du dechifrerede lejeloven for mig!!

Venligst

Gerda