/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Tweak til gammel pc!!!
Fra : Yumatci
Vist : 298 gange
97 point
Dato : 05-09-04 20:30

Hej jeg har en gammel pc på 500 mhz noget med 90 ram ved ikke vilke og et gammelt grafikkort som jeg har tænkt mig at udskifte og et helt almindeligt lan kort. Denne pc kan ikke køre Cs 1.6 uden det lagger og heller ikke Cs 1.5 men jeg vil gerne have Cs 1.6 til at køre på den, også sådan at man kan spille i mod hinanden over lan!!! Så er der nogle som kan noget Tweak både til Cs 1.6 og også til computeren sådan at jeg kan få Cs 1.6 til at køre uden at lagge og sådan at man kan spille almindeligt!!! Og helst også noget tweak til computeren sådan den kan komme lidt på dupperne hvis der er nogle der kender til sådan noget evt. links tak.

Hilsen Yumatci

Ps. Nej jeg vil ikke skifte computeren ud fordi jeg har en bedre computer men jeg vil også gerne have denne til at virke og så lærer jeg jo også noget tweak!!!

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 05-09-04 20:35

hvad er det for noget vås. CS kræver jo kun 300 mhz så 500 burde være ok. prøv at sæt opløsningen ned.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 05-09-04 20:36

hvad er det for noget vås. CS kræver jo kun 300 mhz så 500 burde være ok. prøv at sæt opløsningen ned.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 05-09-04 20:55

Har jeg gjort men virker ikke lagger stadig!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-09-04 21:20

[hør] Mere RAM ... !

..i den retning er CS sulten

Clockfrekvens er mindre vigtig... ; det er hullet igennem til nettet, der er flaskehalsen, hvis det kommer til dét

(..går ud fra du snakker on-line ting )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nope

Dato : 06-09-04 02:19

Ja - brug 200 kr. på nogle ram. Det kan næsten sikkert gøre det - er ikke til at vide 100% med de sparsomme oplysninger.. Du ville også udskifte grafikkortet,ikke?? Altid en rar ting med noget nyt til PC'en, men det KAN måske klares med andre grafik-drivere.. Prøv det inden du invistere i et nyt kort.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 06-09-04 07:08

Ok jeg kan prøve men hvordan finder jeg ud af hvilket grafikkort jeg har og hvilke ram jeg har/har plads til??? og hvordan finder jeg driverne til det??? Jeg aner ikke hvilket grafikkort jeg har og heller ikke hvad ram da jeg har købt computeren brugt uden papirer!!! Og jeg snakker ikke om steam men om admindelig lan spillen og spillen med bots. Men også gerne steam sådan at jeg kan komme til at spille over nettet på den. Men jeg regner med at hvis den først kan køre almindeligt så kan den også køre steam!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 15:43

Prøv Everest. Det kan fortælle dig om din hardware og henviser til hvor du kan downloade drivere!
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 15:44

Du kan hente og installere Everest som vil give oplysninger om din hardware og så kan man bruge oplysningerne til at søge yderligere oplysninger hos producenterne af hardwaren
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 15:44

Det kan da vist kaldes en tilbagemelding

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 16:26

Jeg har følgende grafik driver: ATI 3D-Rage IIC eller også er det mit grafikkort siger Everst!!! Nå men hvordan går jeg ind og ser om jeg har plads til nye eller flere ram og hvilke deri???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 16:30

Find ud af hvad dit bundkort hedder under Motherboard/Motherboard

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 16:32

Det kan endda være, at der er et link til producenten med oplysninger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 16:53

Du har ikke nævnt hvilket styresystem du anvender, men hvis det er Windows 98 eller ældre kan du godt få problemer med at udnytte mere RAM end 256 mb.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 18:04

Jeg har windows me og har kun noget med 90 ram aner ikke hvilke men prøver at finde ud af det!!!

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 18:31

Her er det der står under motherboard
Beskrivelse   Værdi

Motherboard Egenskaber
Motherboard ID   Ved ikke om det er hemmeligt men gemmer dette for en sikkeheds skyld!!!

Motherboard Navn   AOpen AX59 Pro

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type   Intel GTL
Bus Bredde   64 bit
Virkelig Hastighed   100 MHz
Effektiv Hastighed   100 MHz
Båndbredde   800 MB/s

Motherboard Fysisk Information
CPU Sokler   1
Udvidelses Sokler   2 ISA, 4 PCI, 1 AGP
RAM Sokler   3 DIMM
Form Faktor   ATX
Motherboard Størrelse   200 mm x 300 mm
Motherboard Chipset   MVP3

Motherboard Producent
Producent   AOpen Inc.
Produkt Information   http://english.aopen.com.tw/products/mb
Hent BIOS software   http://download.aopen.com.tw/downloads

Kan det bruges til noget???

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 18:33

Det der står under Cpu:

Beskrivelse   Værdi
CPU Egenskaber
CPU Type   AMD K6-2, 500 MHz (5 x 100)
CPU Alias   Chomper Extended, K6-2-CXT
CPU step   CXT/A
Instruktions Sæt   x86, MMX, 3DNow!
L1 Kode Cache   32 KB
L1 Data Cache   32 KB
L2 Cache   0

CPU Fysisk Information
Type   321 Pin PGA
Størrelse   4.95 cm x 4.95 cm
Transistorer   9.3 million
Proces Teknologi   5Mi, 0.25 um, CMOS
Teknologi   81 mm2
Core Spænding   2.2 - 2.4 V
I/O Spænding   3.3 V
Typisk Forbrug   8.1 - 17.8 W (afhængig af clock hastighed)
Maksimalt Forbrug   13.5 - 29.6 W (afhængig af clock hastighed)

CPU Producent
Producent   Advanced Micro Devices, Inc.
Produkt Information   http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118,00.html

CPU Udnyttelses Grad
1. CPU   15 %

Problemer og Forslag
Problem   Ingen CPU L2 cache fundet. Dette kan give ydelses problemer.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 18:40

Og her grafikkort:

Beskrivelse   Værdi
Grafikkort Egenskaber
Enheds Beskrivelse   RAGE IIC AGP (English)
Chip Type   Mach64GT
DAC Type   Intern
Installerede Drivere   macxw4.drv

Grafikkort Producent
Producent   ATI Technologies Inc.
Produkt Information   http://www.ati.com/products/home-office.html
Hentning af Driver   http://www.ati.com/support/driver.html

Håber i kan bruge oplysningerne for at hjælpe mig med at finde ud af hvilke ram jeg har om jeg har plads til flere evt. hvis det er edo-ram og bundkortet godt kan tage Sd-ram om den så kan tage en 256 mb sd-ramblok og så tager jeg de andre ud eller hvad??? Og hvordan jeg opdatere til de nyeste drivere f.eks til grafikkort og andre tind der giver bedre ydelse! Eller om jeg skal skifte grafikkortet ud hvis det er for lille til at kunne køre Cs!!!

Ps. Jeg har Windows Me og sig lige til hvis i behøves flere oplysninger!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 18:45

Hmm? Gad vide om du har installeret motherboard driverne? Der er plads til 3 ramkredse på dit motherboard og det er SDRAM sandsynligvis 100 Mhz men det burde du kunne se under RAM i Everest!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 18:49

90 Mb Ram lyder umiddelbart lidt underligt?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 07-09-04 18:53

der var osse cirka, der er nok 3 X 32 mb

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 18:58

Du kan ikke køre med edoram og SDram samtidigt! Men prøv at sætte den stang 256 sdram i

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 18:59

Kunne osse godt tænke mig at se hvad der står under PC og Opsumering!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 19:02

Det ville nok osse hjælpe at investere i et nyt grafikkort! Det er jo kun på 8 Mb

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 19:30

Ja jeg sagde kun ca. 90 ram men har fundet ud af at der er 96 ram!!! Ok jeg skal prøve det med Sd-rammene men så skal jeg først have fat i blokken måske har en af mine venner en til at lægge eller køber jeg en men jeg kan nok tidligst skaffe den i morgen og det samme gælder nok også grafikkort!!! Her er det som du ville have oplysninger om men jeg syntes det er lidt mærkeligt der står digetal fladskærm for det er bare en almindelig 15 tommer skræm:

Beskrivelse   Værdi
PC
Operativ System   Microsoft Windows ME
OS Service Pack   -
Internet Explorer   5.50.4134.0100 (IE 5.5 - Windows Me)
DirectX   4.09.00.0900 (DirectX 9.0)
PC navn   JEPPE (PC)
Bruger Navn   Jeppe

Motherboard
CPU Type   AMD K6-2, 500 MHz (5 x 100)
Motherboard Navn   AOpen AX59 Pro (2 ISA, 4 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
Motherboard Chipset   VIA VT82C598 Apollo MVP3
System Hukommelse   96 MB
BIOS Type   Award Modular (07/12/00)
Kommunikations Port   Kommunikationsport (COM1)
Kommunikations Port   Kommunikationsport (COM2)
Kommunikations Port   Printerport (LPT1)

Grafik Kort
Grafik Kort   RAGE IIC AGP (English)
3D Acclerator   ATI 3D-Rage IIC
Monitor   Digital fladskærm (800x600)

Multimedie
Lyd Kort   Crystal Sound CS4236 Audio System

Lager
IDE Kontroller   Primary IDE-controller (dual fifo)
IDE Kontroller   Secondary IDE-controller (dual fifo)
IDE Kontroller   VIA Bus Master PCI IDE-controller
Floppy Drev   GENERIC NEC FLOPPY DISK
Disk Drev   GENERIC IDE DISK TYPE47
Optisk Drev   MITSUMI CD-ROM !B (CD-ROM)
SMART Harddisk Status   OK

Partitioner
C: (FAT32)   4102 MB (622 MB fri)

Inddata
Keyboard   Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural Keyboard
Mus   PS/2-kompatibel museport

Netværk
Netværks Adapter   3Com EtherLink PCI (10.0.0.3)
Netværks Adapter   PPP Adapter.

Ydre Enheder
USB1 Kontroller   VIA VT83C572 PCI-USB Controller

Tag dig ikke af at harrdisken er fyldt op men det er min lillebrors computer og han har diablo 2 til at lægge og det fylder samt lidt andre spil!! Men dem sletter jeg så snart jeg har sat nye ram og evt. grafikkort i!!! Jeg tænkte på det kunne vil aldrig have at gøre med at harrdisken er for langsom men tror jeg ikke??? Den var heller ikke fyldt op da jeg prøvede at få cs til at køre sidst!!!

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 19:32

Hmm jeg kom lige til at kigge på dette og det ser ud til den både har Sd-ram og Edo-ram se selv:

Beskrivelse   Værdi
Chipsæt Egenskaber
Motherboard Chipset   VIA VT82C598 Apollo MVP3
Ekstern Cache Størrelse   512 KB
Ekstern Cache Type   Synchronous Pipelined Burst
Ekstern Cache Status   Tilkoblet

Hukommelses Sokler
DRAM Sokkel 1   64 MB (SDRAM)
DRAM Sokkel 2   16 MB (EDO)
DRAM Sokkel 3   16 MB (EDO)

AGP Egenskaber
AGP Version   1.00
AGP Status   Frakoblet
AGP Aperture Størrelse   64 MB
Understøttede AGP Hastigheder   1x, 2x
Fast-Write   Ikke Understøttet
Side Band Addressing   Understøttet, Frakoblet

Chipsæt Producent
Producent   VIA Technologies, Inc.
Produkt Information   http://www.via.com.tw/en/apollo/chipsetindex.jsp
Hentning af Driver   http://www.viaarena.com/?PageID=2

Problemer og Forslag
Forslag   Langsom hukommelse (FPM / EDO / BEDO). Opgradér til SDRAM eller RDRAM hvis det er muligt.
Problem   AGP er afbrudt. Dette kan give ydelses problemer.
Problem   AGP apertur størrelse er mere end halvdelen af system hukommelsens størrelse. Dette kan give ydelses problemer.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 20:10

Gør det den langsommere eller hvad???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 20:12

Du sætter det hele ned på edo niveau.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 07-09-04 20:24

Ok men så ser jeg lige om jeg ikke kan finde nogle flere Sd-ram og et andet Grafikkort til i morgen!!! Og så skriver jeg hvis jeg ikke for det til at virke eller for det til at funke!!! Derfor holder jeg spørgsmålet åbent indtil videre!!!

Men allerede nu tak til alle de gode indlæg som alle har givet!!!

Jeg skal nok finde en der skal have pointene måske i morgen eller i over morgen!!!

Hilsen Yumatci

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-09-04 21:13

Tror fanden den lagger så!

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-09-04 07:07

Altså så vidt jeg kan se så sidder der 4 ram blokke i computeren men jeg syntes kun der stod der var 3 i oplysningerne oven over!!! Så jeg ved ikke hvilke jeg skal pille ud om det er de 2 små der sidder i 2 små hvide sokkler??? Eller de Store som sidder i 2 store sorte sokkler??? Hvilke af de to typer tror i er Sd-ram og hvilke er Edo-ram??? Foresten er der i alt 2 af de små hvide sokkler i computeren, og 3 af de store sorte sokkler!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-09-04 10:37

De små er EDO

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-09-04 15:37

Ok jeg tager bare rammene ud og så sætter jeg de andre i sker der noget ved det eller skal jeg gøre noget først??? Så tænder jeg computeren og genkender den så selv de nye ram eller hvad???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-09-04 15:52

Det burde den

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-09-04 16:20

Jeg satte en extra 32 Sd-ram blok som jeg fandt i en gammel computer og i så prøvede jeg at tænde computeren så kom den op på 128 mb ram kunne jeg se!!! Så tog jeg de 2 Edo ram ud og da jeg så tændte den var den på 160 Sd-ram så man kan godt sige den har trukket på rammene!!! men jeg prøver lige og se om Cs kører bedre nu!!!

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-09-04 20:48

Øhh Tedd hvordan fandt du egenligt ud af at mit grafikkort havde 8 mb??? Har nemlig sat et nyt i og ved ikke om det er størere men hvordan finder jeg ud af hvilket grafikkort det er??? Hvor mange ram det har??? Og den nyeste grafikkort driver dertil???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-09-04 21:01

Jeg checkede dit kort via google. Du kan stadigvæk finde ud af hvad dit kort hedder vha Everest! Og måske få en driver til det ved at markere kortet med musen og gå ind under Hentning af driver!

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-09-04 21:43

Her er oplysninger om det nye grafikkort kan du finde ud af om det er bedre har flere ram eller i det hele taget hvad det kan præstere:

Beskrivelse   Værdi
Grafikkort Egenskaber
Enheds Beskrivelse   XPERT@PLAY 98 (English)
Chip Type   Mach64: RagePro
DAC Type   Intern
Installerede Drivere   macxw4.drv

Grafikkort Producent
Producent   ATI Technologies Inc.
Produkt Information   http://www.ati.com/products/home-office.html
Hentning af Driver   http://www.ati.com/support/driver.html

Ps. Jeg tror det der står der er linkene til min gamle driver kan du evt. finde den nyeste til dette grafikkort hvis dette er bedre???

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-09-04 21:45

Her er oplysninger om det nye grafikkort kan du finde ud af om det er bedre har flere ram eller i det hele taget hvad det kan præstere:

Beskrivelse   Værdi
Grafikkort Egenskaber
Enheds Beskrivelse   XPERT@PLAY 98 (English)
Chip Type   Mach64: RagePro
DAC Type   Intern
Installerede Drivere   macxw4.drv

Grafikkort Producent
Producent   ATI Technologies Inc.
Produkt Information   http://www.ati.com/products/home-office.html
Hentning af Driver   http://www.ati.com/support/driver.html

Ps. Jeg tror det der står der er linkene til min gamle driver kan du evt. finde den nyeste til dette grafikkort hvis dette er bedre???

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 08-09-04 22:34

Ellers er der nogle der kan finde et nogenlunde godt grafikkort med i hvert fald 64 mb ram meget gerne 128 mb til højest 300 Kr. Så tror jeg at jeg vil købe sådan et og sætte det i helst et link og skal helst kunne købes med efterkrav!!!

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 97 point
Dato : 09-09-04 00:14

Læg en 100 mere og køb det her! Har selv haft det og det er fremragende!
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20471

Godkendelse af svar
Fra : Yumatci

Dato : 09-09-04 19:08

Tak for svaret tedd. Alle er kommet med gode svar men jeg giver tedd pointene! Men tak til alle aligevel!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-09-04 20:10

Held og lykke med opgraderingen
Bjarne