/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Er en grøntsag ikke en frugt??
Fra : Keldd
Vist : 1580 gange
100 point
Dato : 04-09-04 20:01

Hvad bestemmer om en grøntsag er en grøntsag og ikke en frugt??
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-09-04 20:06

Tricky spørgsmål Keldd
Jeg kan ikke lige huske det, men forskel er der.
F.eks er en tomat en frugt, selv om mange tror det er en grønsag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-09-04 20:08

Jo nu ved jeg det : En frugt er den del af planten der bærer de nye frø, hvorimod en grønsag er hele plantedelen.
Kommer måske med et link til det, hvis jeg kan finde det.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-09-04 21:05

Hej Keldd.

Her en lille sjov test om emnet

http://www.alvin.dk/opg/FellerG01.shtml

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-09-04 21:08

Her lidt om forskellen. En tomat er faktisk BÅDE en frugt og en grønsag
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/2095.html

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-09-04 21:10

http://www.maduniverset.dk/groensager.phtml
Se her er en avocat en grønsag,så det bliver mystiskere og mystiskere.
Hilsen
Keldd.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 04-09-04 21:12

Ja spørgsmålet har været stillet før.

http://www.madogsundhed.dk/13_brevkasse/b-000093.html

Hvorfor skulle kandu også gå ned netop nu

http://www.kandu.dk/dk/spg/34861

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-09-04 21:17

Nå!
Vidste godt nok ikke, at jordbær er en nød. Forvirringen er total

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-09-04 21:21

Selv de kloge er uenige om det. Et link siger, at en avovado er en grøntsag. Et andet, at det er en frugt.
Ud fra min definition er en frugt noget man spiser fx i stedet for slik - eller bare fordi man kan lide det, noget, man kan spise "alene". Grøntsager bruger man til mad. Avocado spiser man ikke "alene", det er altid sammen med noget andet, fx kød,fiske eller lign.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-09-04 21:30

Som jeg må se dette seriøse og meget alvorlige spørgsmål,er grænserne åbenbart lidt flydende,
men jeg kunne nu godt tænke mig en(nu må jeg se om jeg kan stave det rigtig denne gang)
avocado,med krabbefyld (Chatka)en fin dressing samt en kølig Cremant d`Alsace Dietrich.
Jeg fik stillet det her spørgsmål i slankekure,det var forkert,det skulle have været i mad,men alle jer på slankekur,
I må ikke få noget af min aftenmenu,tag et salatblad i stedet for. Undskyld.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-09-04 21:43

Ans fandt frem til at spørgsmålet havde været oppe før,det var godt nok før min tid på
Kandu,så kan vi blive enige om at grænserne er flydende?
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-04 21:46

En avocado med krabbefyld og en fin dressing vil jeg betragte som en forret hvad er så hovedretten?

Citat
avocado el. avokado en pæreformet grøntsag med grøn el. mørklilla skal, stor sten og blødt, lysegrønt frugtkød der er rigt på fedt; latinsk navn Persea gratissima

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-09-04 21:55

ans -- Hovedretten kommer bagefter ja,men der er kun avocado`en der kan spises!!!
Hilsen
Keldd

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 04-09-04 22:33

Tak for svaret ans.
Da du fandt frem til at spørgsmålet havde været oppe før,
står du med palmerne i aften,og selvfølgelig også tak til jer andre.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-09-04 22:35

Der er også de der definere en frugt som udviklingen af blomsterstanden, eks. et æble, en pære, et jordbær, som dog kaldes et bær ligesom som mange andre bær, hvor andre dele spiselige dele af en plante er grøntsager, eks. gulerødder, salatblade.
Men ingen regler uden undtagelse, en augurk vil man nok ikke kalde en frugt, men en grøntsag.
Men ellers er forklaringen, bortset fra undtagelserne, rigtige.

ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-04 22:41

Selv tak Keldd og velbekomme

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 00:34

ØV Gæt hvem der blev "agterudsejlet" af det s....... Kandu, da jeg skulle sende det link som ans ogsåfandt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-09-04 18:52

Jaaa,du er ved at blive lidt tung i det dova.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 19:13

Hovhov Keldd
Det er vel ikke min fejl at skidtet brød sammen midt i det hele

Tung i det?? Det ka´ du sgu selv være

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-09-04 19:27

dova: Kyssekysse smaske smaske,du er så sød når du taler hårdt til mig.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 19:32

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-04 01:22

Sov sødt lille Keldd og visselul. din nuttede lille rødbede
(Det er en grønsag, forresten