/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Gammel harddisk til ny PC
Fra : ryager
Vist : 309 gange
50 point
Dato : 03-09-04 18:05

Min CPU er i bogstaveligste forstand brændt af - og leverandøren gået konkurs indenfor garantiperioden.
Altså står jeg med den gamle PC med en Harddisk 80 GB som er helt ok.
Hvordan får jeg installeret den i min ny PC, som jeg har måttet investere i. Det bliver naturligvis en ekstra harddisk - men hvordan bevarer jeg INDHOLDET på den gamle disk - der er temmelig mange uerstattelige (nærmest) dokumenter og beregninger på denne disk.
Kan det lade sig gøre at redde indholdet ? - eller vil den ny computer slette og lave partitioner m.v. for at anerkende den ?

Jeg vil være meget taknemmelig for et brugbart og godt svar !

venlig hilsen
Vagn

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-09-04 18:07

Du skal sætte den til slave via de jumpere der sidder bagpå harddisken! Og så bare sætte den til kablet der går ind til harddisken i din nye PC!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 03-09-04 18:19

Som tedd skriver, så hvis du har en fungerende windows på den nye maskines harddisk, så er den altid master, og når du slukker og sætter den gl. til som slave, på samme kabel (Eller et "tomt" kabel ned ved siden af det andet på bundkortet)så finder din computer selv det Gl. drev uden at ændre noget af indholdet. Hvis den ikke kan finde drevet, kan du i kontrolpanelets tilføj hardware lede efter det, eller lade biosen søge.
Men mon ikke du skal tænke på at få brændt noget af dit indhold ned på CDèr, da det altid er et spørgsmål om tid før en harddisk står af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-09-04 18:24

Den nye computer vil ikke begynde at lave nye partioner eller formattere harddisken, uden din medvirken! Hvis du sætter den til slave vil alt indeholdet blive bevaret!

Godkendelse af svar
Fra : ryager

Dato : 04-09-04 13:20

Tak for svaret pallebhansen og også til tedd - det var lynhurtigt og nu har jeg access til den gamle harddisk. Skal i øvrigt nok erindre, at back-up ikke er nogen helt tosset ide ! Tak for´et !
Vagn

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-04 13:39

Ja det var nu nok tedd, der skulle have point, da han var hurtigst, men godt du fik adgang til den gl.
Nu vil du jo nok se at mange programmer, på den gl. ikke vil starte, men må installeres forfra på den nye, det skyldes at mange programmer ikke kan finde ud af at de nu ikke ligger på C-drevet. Men billeder breve og andet, kan jo fint kopieres til den nye.
VH Palle Hansen