/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
"Jeg tænkte ikke lige over det".
Fra : Camillasmoster
Vist : 692 gange
100 point
Dato : 02-09-04 21:00

Jeg oplever gang på gang, at jeg bliver opfattet som noget af en særling, fordi jeg gør, hvad jeg kan, for at passe mine aftaler, som jeg selv har indgået.
Jeg er af den mening, at man altid kan tale om at ændre på aftalen, hvis begge/alle parter er med det.
Der skal selvfølgelig være plads til tolerance!
Men man gør da sit bedste for, at en fejl ikke gentager sig, ikk'???

Aktuelle situation:

Jeg bor i en ejendom med 10 lejligheder.
Vi har flere år tilbage aftalt, at ansætte en til at vaske trapper for os.
Jeg påtog mig opgaven at administrere det.
Men nu er jeg kørt træt, for mine medbeboere kan ikke finde ud, at betale til tiden, så jeg kan betale til rengøringsassistenten. For jeg skal vel ikke lægge ud, vel!
Jeg havde lige en samtale med en af medbeboerne for en time siden.
Her fik jeg en klar fornemmelse af (eller rettere klar melding om), at jeg er for gammeldags i min indstilling.
En undskyldning, som bruges meget flittigt nu om dage, er: "Jeg tænkte ikke lige over det".
Det er ok en gang i mellem - men hver gang?
Ifølge min medbeboer er det helt "lovligt", at man hele tiden "ikke lige tænkte over det".
Med andre ord: Jeg skal tage højde for, at andre "ikke lige tænkte over det", når jeg skal indkræve til betaling - hver eneste måned.
Og det er de samme personer HVER gang.
Jeg kan ikke forvente, at de gør lidt mere for huske deres forpligtelse (som de selv har stemt for).
Jeg hænger en skrivelse op ved gadedøren, så de alle ser den - op til flere gange om dagen.
Tidligere puttede jeg en seddel ind til hver af dem, så de kunne se, hvad de hver især skulle betale.
Men, når de kom til min dør og skulle betale,spurgte de ALTID: "hvormeget er det, jeg skal af med?".
Så jeg syntes, det var papir - og tidsspilde.

Til sagens kerne:
Er det virkelig almindelig "takt og tone", at bruge "Jeg tænkte ikke lige over det" konstant?
Skal omgivelserne acceptere dette lal gang på gang på gang......?
Kan jeg virkelig ikke forvente, at de strammer sig lidt an?
Er det virkelig mig, der er en oldsag??? Jeg er kun 45 år.....

Jeg har ellers ikke svært ved at snakke med "de unge".
Det er herligt at få nye input, og få en god snak/grin med de mange unge, jeg møder i forb. med diverse fritidssysler.

Jeg håber, at jeg har gjort mig forståelig!
Det er sgutte nemt, at grifle det hele ned og samtidig få andre til at opfatte det, som jeg tænker det.

Men jeg gør et forsøg!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 02-09-04 21:21

Var det ikke en ide, at få lavet indbetaling via PBS eller fast overførsel via netbank?
Der vil næsten altid være problemer når man blander penge med venner/bekendte.
Ellers så lav et fællesmøde og lave en aftale om en bødekasse, som man skal betale til, hvis man "glemmer" det.
Så kan du jo altid tage af bødekassen, hvis der mangler en indbetaling.

Accepteret svar
Fra : Judleman

Modtaget 110 point
Dato : 02-09-04 21:26

Jo da, folk skulle da tage sig sammen, helt ærligt.

Du kunne gå til deres dør og opkræve betaling, med det samme.

Desuden, hvis du bliver nøgdt til at lægge ud for dem, (og du hvis ikke rigtigt kan lide disse mennesker) kunne du jo opkræve gebyr og rente........ikke venligheden selv, men hva fa'en, så kan de vel lære det.

Nej, "jeg tænkte ikke lige over det", kan ikke bruges. Nogle gange, men ikke hver gang, og heller ikke hver anden.

Nu er jeg jo kun 14, så min mening gælder måske ikke meget, men jeg vil nu sige, at blandt "unge" er det heller ikke i orden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-04 21:39

Det kan jeg godt forstå du bliver sur over, og det er bare for slap en holdning, at folk er så ligegyldige. Men desværre er det som du siger, nok mere reglen end undtagelsen at det er sådan.
Det er det samme som når man f.eks. lægger ud for fælles gaver. Møgirriterende at man selv kommer til at hænge på regningen, hvis man ikke ligefrem hiver fat i folk om at de altså stadig skylder.

Men i den aktuelle situation, kunne I måske finde en eller anden ordning hvor alle måske betalte et halvt år frem ad gangen, og en så bare skulle administrere og sørge for at betale til tiden. Så ville det i det mindste ikke være hver måned du skulle ærgre dig over det.
mvh dova

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 02-09-04 21:56

Undskyld, men er det ikke et emne du skulle ta op i blomsterbinder-/kaffeklubben...?

Mvh.

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 02-09-04 22:09

HEy
Jeg kan sagtens følge dig i at det er drøn irreterende at skulle påminde folk gang på gang. Jeg er desværre en af dem der hørt sig selv sige " det har jeg fuldstændigt svedt ud".
Jeg har tonsvis af ting jeg skal gøre og huske. Der er mange ting jeg ikke lige når til tiden. Det er ikke af ond mening men simpelthen fordi døgnets 24 timer er for få. Det mest ærlige er jo at sige det som det er i stedet for at digte en latterlig historie og når nu sandheden er at man bare ikke lige har tænkt over det jamen så er det jo det man siger.
Ergo jeg kan se det fra din side og syntes ikke a du er urimelig men må også sige at jeg sagtens kan forstå undskyldnerne.
Håber du slipper af med tjansen som indsamler eller bruger den geniale ide med PBS.

Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 02-09-04 22:33

Der er måske også mange der er med i den ordning, fordi de ikke bryder sig om ikke at være med.
Syntes du skulle sige at du ikke mere gad stå for det, og hvis ikke en anden gad, var i nødt til og skiftes til at gøre trappen ren. Så er det meget mere pinligt at "glemme" ar gøre den ren, fordi hele opgange opdager at nu har Arne igen "glemt" at vaske trappe. Når de "glemmer" at give dig penge, er det jo kun dig der opdager det. Ingen af de andre for det at vide, så derfor er det ikke så slemt.

Tror at den slags aftaler altid gåer i vasken, det er nærmest umugligt at aftale med folk.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-09-04 22:39

Desværre er der ikke rigtig nogen løsning på dit problem,undtagen hvis du truer dem.
Enten PBS eller ingen rene trapper.
Det må da være ulideligt at skulle rende rundt efter pengene,men sådan er det med penge,selv ens nærmeste
som man har lånt penge,får mærkelige trækninger når man minder dem om aftalerne mht.tilbagebetalingen.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-09-04 22:45

Åh Calista:
Jeg glemte, du er da stadigvæk ung, og bestemt
også rigtig pæn,og slet ingen oldsag.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-09-04 22:47

Ups
Cammillasmoster ,so sorry.
Keldd

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-09-04 22:55

Herligt, at få en melding fra "folket".

Inden jeg skrev mit indlæg, havde jeg sat endnu et opslag op ved gadedøren, og meddelt, at jeg ikke vil mere.

Ikke en gang det, kan de reagere på.......

Det med PBS duer ikke i private ting.
Og betale for ½ år ad gangen etc, etc, har vi været gennem.
Gå til deres dør og kræve pengene - nej ved du nu hvad.

Jeg tog et initiativ, som de syntes om, men jeg skal vel ikke holde røven oppe på dem, også...
De må sgu yde deres...
Jeg beklager, at jeg bander, men af og til synes det nødvendigt på skrift.

Jamen, jeg synes, alt er prøvet.
Jeg har også holdt beboermøder, men der sidder de og forventer, at jeg kører hele showet.
De er sikkert gået derfra med den mening, at det var et dårligt møde.....

Næh, alle sammen, nu er det løb kørt.
Så nu skal de selv vaske hver deres del af trappen.
Pudsigt nok, så er jeg blevet vicevært, siden vi lavede trappeaftalen

Så nu skal jeg holde dem i ørerne mht, at de husker at vaske den.

>Til Juddleman<

Din mening har lige så meget betydning, som alle andres!
Jeg er glad for, at du meldte dig på banen.
Det siger mig, at der endnu er håb for fremtiden.
Tak for'et!

God nat derude - hvem I end er!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-09-04 23:00

>upyoursmate<

Dit profilnavn siger bare alt!

Der er noget, der hedder respekt for andres mening, selv din...

>Keldd<

Det' da bar' orden, do!

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-09-04 23:02

Tak for svaret Judleman.

Jeg kan kun gentage:

Din mening har lige så meget betydning, som alle andres!
Jeg er glad for, at du meldte dig på banen.
Det siger mig, at der endnu er håb for fremtiden.
Tak for'et!

Hanne