/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fingeret utroskab!
Fra : binky
Vist : 582 gange
105 point
Dato : 02-09-04 09:56

Da jeg er kommet på bistandshjælp og min mand har fast arbejde, kan det ikke køre rundt økonomisk, da vi nu har, hvad der svarer til to "bistande", fordi hans løn bliver modregnet. Vi har en ret stor gæld, han har bl.a. til toldvæsenet. Mit spørgsmål er, at hvis nu vi bliver skilt p.gr.af utroskab, som man kan blive med øjeblikkelig virkning, hvor længe skal vi så bo adskilt. Det er ikke for at snyde, men vi har altså ikke råd til at være gift længere, selv om vi er glade for hinanden. Vi har også venner, der vil skrive under på utroskabserklæringen.
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

mvh
binky

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-09-04 10:00

Ked af at sige det, men loven skelner ikke mellem om i gør det for at snyde eller ej, det er snyd under alle omstændigheder, og i risikerer blot at blive taget for socialt bedrageri, og det er ikke noget derfremme jeres økonomiske situation at få en bøde oveni, mon ikke der er andre løsninger i kan søge, evt. indenfor loven?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-09-04 11:04

Binky, dette er godtnok ikke svar på dit spørgsmål,m en jeg håber det er ok jeg kommer med min kommentar alligevel

Ville det ikke være en ret forhastet beslutning, at blive skilt - hvad hvis du fik arbejde en måned efter, så ville det da være noget surt...
Hvis jeg var dig så ville jeg søge med lys og lygte efter et nyt arbejde så I kunne undgå fake skilsmissen

// Toupie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-04 11:06

Kære Binky
Det er en dumme løsningsmodel du der kommer med.
Og Rigtig meget ulovlig. Det kaldes socialbedrageri i det øjeblik I vil flytte sammen igen, eller bare vil flytte fra hinanden "på papiret".
At nogen så vælger at tage chancen nu om dage på grund af vores rådne socialsystem er fuldt forståeligt.
Jeg kan ud fra dine tidligere spørgsmål næsten gætte, at du er endnu et af de ulykkelige mennesker der på grund af et skrantende helbred egentlig ville være berettiget til en førtidspension.
Men hvor kommunerne for at spare penge, enten fastholder folk på bistandshjælp, eller hvis de er gift henholder sig til mandens/konens forsørgerpligt.
Det eneste råd jeg kan give dig er, at presse kommunen med henblik på skåne/fleksjob, hvis det er fordi du ikke kan bestride et normalt arbejde, for som det er nu, er det umiddelbart den eneste løsning til en bedring af din økonomiske situation.
Ved ikke om du er i fagforening, men hvis du er, har de socialrådgivere siddende, til at råde og vejlede i situationer som din.
Med venlig hilsen dova

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-09-04 13:54

Hej binky.
Jeg har desværre heller ikke løsningen på dit problem. Jeg kan kun sige, jeg føler med dig. Jeg har selv siddet i nøjagtigt samme situation som dig og ved hvor håbløst det er. Vi havde de samme overvejelser oppe og vende som du nu har. Vi valgte dog at glemme alt om den løsning, for jeg tror hvis man lader sig proformaskille i den situation, så vil de sociale myndigheder have et ekstra øje på en og man vil konstant gå rundt og kigge sig over skulderen.

Selv om det ikke lyder opmuntrende kan jeg fortælle vi stadig døjer med eftervirkningerne fra den periode (ca. 2 år siden)

Det vi gjorde dengang var at kontakte samtlige kreditorer og fik en snak med dem om hvordan vores økonomi på daværende tidspunkt så ud. Et par Stykker blev sat i bero med betalingen, til vi fik lidt flere penge.
Er dette en mulighed tror du?

Hvis du er havnet på kontanthjælp, pga helbred er det så talt om evt revalidering?Det kunne måske være en mulighed for lidt flere penge og samtidig en chance for at komme på arbejdsmarkedet igen.
Som dova skriver kan du evt. kontakte din fagforenings socialrådgiver og se om de kan hjælpe. Eller måske den gratis advokatrådgivning der er i mange kommuner. Måske de kan vejlede med nogle brugbare råd.

Til slut kan jeg kun ønske dig held og lykke med det hele. Bevar håbet, selv om det ser meget håbløst ud. Det er en svær tid du og din familie går i møde/ står i lige nu.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 02-09-04 20:23

Lige lidt mere om min baggrund.

Jeg er udlært kontorassistent, men min læreplads gav mig ikke indsigt i bogholderi. Beklageligvis havde HK ikke overenskomst med firmaet. Mine senere stillinger krævede ikke bogholderi, og så blev jeg hjemmegående en del år på grund af børnene. Jeg blev skilt, og kom først på kontanthjælp, så revalidering i 3 mdr. mens jeg fulgte et kursus. I den tid tog jeg fire 1 ugers kurser i bogføring, og det er alt hvad jeg har inden for bogføring. Min sagsbehandler skriver i min resourceprofil, at jeg er klar til at søge regnskabsjob, så derfor er jeg "fit for fight". Jeg skulle ikke have noget af, at overlade mine regnskaber til en med mine forudsætninger. Er der nogen, der har lyst til lidt billig regnskabsbistand (det er på eget ansvar).

mvh
binky

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 03-09-04 00:45

Hej igen binky.
Som jeg forstår det, er det så ikke af helbredsmæssige årsager du er på kontanthjælp.
Nu kender jeg godt nok ikke din alder, men der er måske en mulighed her.

Har du overvejet at gå andre veje med din uddannelse end lige bogholderi?
Jeg tænker på om det måske var muligt for dig at komme i voksenlære og så på den måde bygge videre på din uddannelse til f.eks lægesekretær, receptionist eller lignende.
Har du prøvet at kontakte AF for at høre hvilke muligheder du har? ellers var det måske en ide, det kan næsten kun give en bedre økonomi end kontanthjælp.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 03-09-04 17:15

Hej grausen.
Det var måske en ide'. Jeg vil prøve at undersøge det. Sjovt, du nævner det med lægesekretær, for det har jeg længe haft lyst til. Jeg har jo anket min sag, og jeg kunne så på AF's hjemmeside, at jeg inden for en måned skulle indkaldes til en samtale med "kommunen". Jeg startede på kontanthjælp den 26.7.04 og har stadig ikke været til samtale. Derfor sendte jeg en mail til min sagsbehandler i går, og hun opfordrer mig til at minde min jobrådgiver om, at vi skal have den samtale. Så er det jeg tænker, er det mig, som tilfældigt læste på nettet, at jeg har krav på den samtale, der skal gøre opmærksom på det, eller skal jeg lade tiden gå og bruge det i min ankesag. Forøvrigt kan jeg ikke døje den jobrådgiver, jeg har fået.

mvh
binky

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 03-09-04 17:29

Kurser til lægesekretær starter op næsten konstant, og der er gode jobmuligheder. Og det slå at fuske med systemet, selvom det er af nød. Undersøg dine muligheder for at starte på noget viderudd. Og få et nyt og friskt syn på tingene.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 03-09-04 18:28

Hej igen binky
Hvis jeg var dig ville jeg ikke bare lade tiden gå. jeg ville se at få rykket hvor jeg kunne. Husk den tid der "bare" går er du jo fortsat på kontanthjælp. Når du har anket kører sagen jo alligevel selv om du evt kommer i job.
Nu er jeg ikke helt klar over om din jobrådgiver er på kommunen eller AF. Hvis det er en på kommunen vil jeg prøve at gå uden om hende og så kontakte en rådgiver på AF og få en tid.
Grunden til jeg netop nævnte lægesekretæruddannelsen er fordi jeg ved at det er en af de uddannelser der er godkendt til voksenlære og hvis du gerne vil det, synes jeg du skal få lavet en handlingsplan så hurtigt som muligt, netop for at få lidt flere penge. Det er som du sikkert ved utroligt opslidende på hele familien når økonomien skrænter.
Ang. jobrådgiveren som du ikke kan døje, så ville jeg forhøre mig om der var mulighed for at få en anden, det kan nogle gange være en fordel at skifte hvis kemien ikke passer. Jeg ved at med sagsbehandlere kan det lade sig gøre, men ved ikke helt med jobrådgiveren.
Jeg håber snart du finder en løsning på det hele, men ellers skriv igen, jeg vil gerne støtte dig, så godt jeg kan (har jo som sagt, selv været hele møllen igennem) og jeg ved hvor svært det er hvis man mangler en skulder at "græde" ved
De bedste hilsner fra
grausen

Kommentar
Fra : binky

Dato : 03-09-04 21:46

På nettet under AF fandt jeg følgende påstand (det kalder jeg det, fordi det ikke holder), at senest en måned efter, at du er tilmeldt som ledig, skal du deltage i en samtale med din kommune.
Jeg sendte så en mail til min sagsbehandler vedr. dette her, og svaret eller rettere sagt løsninger fra det offentlige kommer her:CITAT

Jeg synes det er rigtig træls, at der ikke er kommet noget resultat af dine anstrengelser for at få dig et arbejde...I forhold til dit spørgsmål om at få lavet en handlingsplan, så tænker jeg her at AF har vel samme ordning som ved Kommunen, at du kan henvende dig til AF og sige at du gerne vil have en snak med en af deres jobkonsulenter.

Citat slut

Hva' gør man så???

Nu er jeg i hvert fald stået af, for skal vi opleve magen til manipulering af levende mennesker, skal vi vist 60 år tilbage

Accepteret svar
Fra : grausen

Modtaget 105 point
Dato : 03-09-04 22:02

Hej binky.
Jeg forstår så udemærket din fustration over systemet, men det sker desværre ofte at folk kommer i klemme.
Desværre må man alt for tit selv kæmpe sig ud af systemet igen.
Men på mandag ville jeg da, hvis jeg var dig, ringe til AF, og se om jeg kunne få en aftale istand med dem, de kan hjælpe dig med muligheden for evt. at komme videre med voksenlære, det koster ikke noget at forsøge jo.
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er og hvor i landet du bor, men ellers var der måske den mulighed at lade sig skrive op i et vikarbereau (ved godt, det ikke er vejen frem) , men det kunne måske på længere sig bane vejen til et job, men du skal så bare huske at hvad du tjener, bliver modregnet i din kontanthjælp.

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 09-09-04 14:19

Tak for svaret grausen.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-09-04 15:22

Det var så lidt binky.
Jeg håber du er kommet lidt videre. Hivs ikke håber jeg du snart finder en løsning.

Fortsat held og lykke.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-09-04 15:23

hivs = hvis