/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
isolering af væge / gulv under jord
Fra : makholm
Vist : 4000 gange
100 point
Dato : 02-09-04 04:47

Jeg skal til at bygge garage... den skal bygges ind i en skrant så 3 af vægne kommer ind i jorden
jeg skal bygge vægene af 33 cm leca stem jeg vil gerne have at det skal laves i boligstandart da det også skal bruges til værksted og skal kunde opvarmes spørgsmålet er så
skal jeg isolere yderlig eller er der kom i 33 cm leca sten ?

det samme med gulv hvormeget flamingo skal der til (sand - flamingo beton ) ? eller hvordan hvad med dampspær ?

mvh makholm

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-09-04 07:08

Hej makholm
Min datter og svigersøn har en kælder bygget op i 20 cm. leca, den er isoleret udvendig med 200 mm terrængbats. Det er vigtigt at overdække disse bats, på oversiden, hvor de stikker op af jorden, da regnvand ellers trænger ind i batsene. Det kan gøres med
1 mm. galv plade, zink eller lignende. Gulvet består af 200 mm. løs leca hvorpå der er lagt 50 mm. flamingo og derefter støbt betongulv.
Nu ved jeg jo ikke, hvor højt jorden vil nå op på dine vægge, men du skal tænke på presset af jorden. Vi måtte indmure afstivning af H-jern, men der er selvfølgelig også forskel på 33 og 20 cm. lecablokke.
Mvh
dabj
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-09-04 08:19

Som dabj så rigtigt påpeger skal du være sikker på at væggene kan holde til jordpresset. Når du søger om byggetilladelse på kommunen vil de stille nogle "byggetekniske krav" som du som et minimum skal overholde. Jeg personligt ville enten støbe det op i ren jernarmeret beton eller i fundablokke med jernarmering (nemmere at styre) fyldt op med beton.
Mht til gulvet kan du bruge >220 mm flamingo som så udgør det for det kapilarbrydende lag (du behøves altså ikke lægge >100 mm perlesten under flamingen.)
Husk at du bør give væggene en "tjærebehandling" mod fugt inden du isolerer den udvendigt....der fås også nogle specielle "kælder"-måtter som kan købes i de store trælasthandler.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 02-09-04 08:24

Hej makholm

Det ville nok være klogere at bygge ydervægen op med fundablokke, da vandet bare vil drive ind af lecablokkene. Fundablokkene skal fyldes med beton og vibreres og asfalteres udvendig. Du kan så lægge noget isolering imellem og så en 10cm lecablok indvendig.
10cm sand til bunden. plastikfolie. 20cm flamingo. rionet. 12cm beton. Så skulle din garage være iorden.

Husk at grave et dræn inden du dækker til udvendig.
God fornøjelse
Mvh. Louise

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-09-04 13:58

Hej makholm

jeg synes det lyder somom du skal stille sit spørgsmål til en ekspert - det kan blive så dyrt for dig i sidste ende hvis du ikke får det rigtigt fra start, følger lovkrav osv.

på denne side kan du stille dit spøgrsmål til en ekspert:

http://www.byggeri.dk/default.asp

mht. om det er nok isolering, så skal du undersøge lecablokkens U-værdi, men dete r bare et af de mange områder der skal undersøgesog dine spørgsmål tyder på at du ikke har sat dig ind i så meget endnu.

held og lykke

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 05-09-04 14:27

Hvis der kommer meget jordtryk, altså hvis terræn ligger langt over gulvkoten, så er det helt sikkert bedre at lave væggen med fundablokke (eller decideret jernbeton). Uanset bør det armeres. Altså som der tidligere er nævnt.
Men det kommer samtidig også an på om dine jordtrykspåvirkede væg er ført helt til taget og dermed understøttet her eller om væggen kun er understøttet i bunden og ved siderne.

Det der er mindst lige så vigtigt er at du har styr på stabiliteten. Ved en kælder har du jordtryk på alle fire sider (som regel), men her har du kun jordtryk på 3 af siderne og dermed er der en stor last der skal føres til fundamentet af ydervæggene.

Et par spørgsmål:
Hvilke materialer skal garagen bygges i?
Hvor er terrænet i forhold til gulv?

Du kan også se på leca.dk, her er der nyttige oplysninger.

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 06-09-04 05:44

Hej igen flere oplysninger

der kommer til at stå stål spær bag vægen med 2.5 m afstand som støtter vægen bag fra

jord højden bliver 190 cm jeg vil helst ungå at bruge (beton) for så skal jeg til at isolere bagefter og det giver mindre plads indvendig jeg kan desvære ikke bare bygge støre da den står mellem hus og skel

mvh makholm

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-09-04 16:43

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 13-09-04 00:09

til dabj

som du sikkert kan se så er det mig selv der er kommet med sidste indlæg

og jeg håber stadig på at det kommer flere løsninger / erfaringer

du er moske kun her for point ´s skuld ?

Mvh Makholm

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 13-09-04 19:36

Vil nu heller ikke sige at der er kommet noget endegyldig svar på spørgsmålet.

Synes ofte folk har lidt for travlt med at få lukket andres spørgsmål!

Har desværre ikke haft tid til at kikke nærmere på din bygning. Men du mener vel stålbjælker?! (og ikke spær...). Dog vil jeg stadig mene at det bedste (rent stabilitetsmæssigt) er at lave dte i beton. Men man kan selvfølgelig lave det i noget let, så som leca. Men her skal der helt sikkert laves forankringer mod væltning! Hvad er de ydre dimensioner? Har du evt. en skitse over bygningen som man kan se på en eller anden hjemmeside?

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 14-09-04 03:17

Hej igen

tak for div kommentare

nej det er stål spær det kommer til at stå med 2.5 m afstand de 3 af dem kommertil at stå så de støtter vægen jeg har ikke regtig noget ydre dimensioner da det stadig er på tegne boret jeg ved bare at jeg kun kan bygge 5m bred og 10 m lang og det er breden der er problemer hvis jeg først skal have beton vær på 30 cm og så 10-15 cm isolering så er de inder mål jo hurtig nede på 4 m og det er ikke meget hvis det skal bruges til garage / værksted
så derfor ville jeg helst bygge i noget der isolere med det samme
jeg kom tile til at tinke på :
hvis nu man laver en forskalding til vægen og så bruger LECA beton med jern i ? var det moske en løsning ?

mvh Makholm

Accepteret svar
Fra : fisherprice

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-04 22:12

Er det så at sige stålrammer..? Altså to søjler med en bjælke over..?

Er det ikke på nogen måde muligt at du kan skitsere bygningen? Altså bare en grovskitse der viser hvor der er spær, hvor der er skillevægge og hvor der er åbninger osv. Den behøver selvfølgelig ikke være endelig målsat, men det er bare meget nemmere at fornemme dine ideer hvis det er tegnet ned.

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 15-09-04 01:25

ja det kan man faktisk godt sige ( i gavlen )

hvis du forestiller dig en bygning der er 5 x 10 meter (ydremål) tager bæres af stålsåær med 25 graders hælning og en spændvide på 5 m
så er det bare at de bagerste 5 m skal graves ind i en skrant det vil sige at der kommer ca 200cm jor op ad ydervægen over gulv højde
(det er kun det havle ) af garagen på syd siden skal der være en sten sætning / trappe vinkelt rat på muren det vil sige at på syd vægen går jord højden fra 0 - 200 cm på 1 meter afstand på nord siden skråner teranger 200 cm - 0 over ca 6 meter
de væge der er over teran sskal laves med lærke træ og en træ forskalling så det er "kun" det der er under jorden der er problem med at få isoleret

mvh makholm

Godkendelse af svar
Fra : makholm

Dato : 22-09-04 00:45

Tak for svaret fisherprice.