/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Forsvunden fri harddisk plads?
Fra : SantaB
Vist : 425 gange
200 point
Dato : 02-09-04 00:42

Jeg har en 120 GB Maxtor som opfører sig mærkeligt. Når den er installeret skulle der gerne være 114GB ledig med NTFS systemet. Problemet er følgende. Hvis jeg markerer alle filer (incl. de skjulte) og tjekker hvor meget de fylder, så har jeg brugt ca. 103 GB, men når jeg så tjekker hvor meget ledig plads der er tilbage på disken siger den 52Mb!? Hvor er de 11 GB lige blevet af? Jeg har kørt scandisk og tjekket for hardware fejl med et maxtor program. Jeg kører XP. Dette problem var ikke i 2000. Selv når jeg sletter store filer på den ser det ikke ud til at hjælpe. Den registrer ikke den nye ledige plads!
Håber nogen ved hvad der er galt.

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 02-09-04 00:53

Kigger du under stifinder ??

Hvad siger den hvis du:
Højreklikker på (Denne computer) --> Vælger administrer --> vælger diskhåndtering

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 02-09-04 00:55

Det er vel ikke Nortons papirkurv du ikke har tømt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-09-04 01:04

Du er godt nok sent oppe og jeg er træt.
Der er en vis clusterstørrelse eller hvad det nu hedder
(minimum hvad NTFS kan afsætte til en fil).
Dvs. en fil på 1 kB vil på harddisken fylde standart 8 MB (Minimal Diskplads).
Det kunne måske være forklaringen.
Gambrinus
PS : Du har lige fået min til at slette og formaterer en partition 3 gange, for at jeg kunne give dette svar.

Kommentar
Fra : SantaB

Dato : 02-09-04 01:26

Wow. Det er mærkeligt. Jeg har aldrig hørt om det problem før. Jeg har ellers altid slået min parpirkurv fra, men Norton har åbenbart sin egen mening om hvordan tingene skal køre.
Tusind tak for svaret Palle Hansen!
Og til Gambrinus (hvilket forøvrigt også er navnet på en fortrinlig øl af bryggeriet Hancock!) - Glad for indsatsen. Jeg ved nu ikke helt med dit svar. Det lyder lidt usandsynligt. Så var NTFS i hvert tilfælde værdiløst hvis det hang sådan sammen. Tror du ikke der bliver lagt flere filer i hver cluster? På den måde spilder man max 8 Mb. Eller er det hvad defragmentering går ud på?

Godkendelse af svar
Fra : SantaB

Dato : 02-09-04 01:27

Endnu engang tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-09-04 07:36

Fra Guide på EDBpriser :

FAT
Dette filsystem er noget forældet, og bruges kun hvis man ønsker at benytte Windows 3.x på sin maskine. Filsystemet kan ikke håndtere store harddiske og fungerer bedst på harddiske med en kapacitet på 256MB eller mindre. Cluster størrelsen er 32KB. Det betyder i praksis at harddisken opdeler sig selv i en række blokke med en størrelse på 32KB. Større filer opdeles og gemmes i flere blokke, og overskydende plads i den sidste blok kasseres. Ligeledes kasseres overskydende plads i blokke der gemmer filer mindre end 32KB. På den måde spildes en væsentlig del af harddiskens samlede kapacitet. FAT understøtter heller ikke nogen form for sikkerhed eller backup af data der er essentielle for at computeren kan starte (kaldet Boot sectoren)

FAT32
Dette filsystem er en videreudvikling af FAT. Den største forskel er en reduceret cluster størrelse til 4KB, og der spildes derved mindre af harddiskens kapacitet. En anden væsentlig ting er sikkerhedskopiering af Boot sectoren, hvilket gør at opstartsfejl i større omfang kan rettes. FAT32 understøtter også filnavne på op til 256 karakterer, hvor det tidligere kun hvor muligt at have filnavne på op til 8 karakterer.

NTFS
Dette filsystem opererer ligesom FAT32 med en cluster størrelse på ned til 4KB, dog er NTFS bedre til at udnytte pladsen optimalt. Der er mange sikkerhedsmæssige og anvendelsesmæssige grunde til at vælge NFTS, og derfor er det at foretrække. Ulempen er dog at kun nyere Windows operativsystemer (WinNT, Win2000 & WinXP) understøtter dette filsystem, og skulle der opstå behov for at se partitionerne i DOS kan det ikke lade sig gøre.

Ok, Jeg sagde jo jeg var træt
Havde ikke drukket Gambrinus

Cluster størelsen ved NTFS er ikke 8 MB men 4 kB (Det var da tæt på).
Du vil næppe miste 11GB på den konto.
Skammer mig.

Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-09-04 07:51

Har lige formattert den partition igen og ser, at det jeg mente var at et step længere fremme. Under oprettelsen af et logisk drev kan man vælge størrelsen af allokeringsenhed. Det må svare til clusterstørrelsen.
Har dog aldrig forsøgt mig med andet valg end standart.
Gambrinus

Kommentar
Fra : SantaB

Dato : 02-09-04 09:58

Ok - thanks for the effort. :) Kunne heller ikke helt få det til at stemme.