/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
PH regulering
Fra : TheCon
Vist : 537 gange
100 point
Dato : 01-09-04 18:13

Hejsa. jeg har brug for lidt hurtig hjælp.

Har netop startet et lille havebassin op (1000 ltr) og har købt ph sænker
og test for at checke PH værdien. Desværre er den farveskala som jeg skal
bruge til at teste med forsvundet;o( .

Det er en pille som man kommer op i et lille reagensglas, så skifter vandet farve
alt efter hvad PH værdien er, desværre kan jeg ikke bruge det til noget når jeg
ikke aner hvilken farve den skal være når det er optimalt...... Nogen der kan hjælpe????

På forhånd tak

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 01-09-04 18:37

der burde være en brugs anvisning med, men hvis den både tar sur og basisk skal den nog være gul.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-09-04 18:42

gå i matas igen de kan hjælpe få også en gratis brochure

Kommentar
Fra : TheCon

Dato : 01-09-04 20:13

Hej igen....

Ved at de har i Matas men desværre så nåede jeg ikke i Matas idag
og brugsanvisningen har jeg forlagt et eller andet sted...... ØV
Og ville gerne have lavet det her til aften.

TheCon

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-09-04 21:12

kan desværre ikke hjælpe da mit test sæt ligger på landet og jeg desværre ikke kan husk tabellen så derfor kan man håbe du for tid i morgen

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-04 21:18

pH skal være lidt under 7.
Spørgsmålet er, om ikke en pH måling i et havebassin er ret værdiløs?
(jeg går ud fra, at det ikke er beton, der frigiver en del kalk til vandet).

Man får ikke ret meget ud af at regulere pH med syrer, det væsentligste er
at have en god balance mellem fisk + næringstilførsel, og med plantevæksten, der jo
skal optage de affaldstoffer, som fiskene efterlader.
Er der ubalance hjælper pH målinger intet.
Man kan slå overskud af algevækst ihjel med lys, men algernes opgave er jo at optage det
overskydende næring (= for få planter).

I et lille bassin er det en ret umulig opgave, men derfor kan du og fiskene skam have megen fornøjelse
af et bassinet, selv om pH ikke er det helt optimale.

Pas på at der ikke er frøer i bassinet, hvis guldfiskene skal overvintre i bassinet.
Hvis de dør vil de forgifte fiskene!

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : TheCon

Dato : 21-09-04 08:34

Tak for svaret 2603ph.