/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
min sikring springer når elstarten bruge~
Fra : Aprilla_Crew
Vist : 2305 gange
151 point
Dato : 01-09-04 15:48

hva fanden skal jeg gøre. jeg ejer en aprilla sonic GP. af en eller anden grund springer min sikring hver gang jeg bruger min elstarter.
første gang det skete var, da jeg havde kørt i regnvejr. Det kan være regnvejret der har gjort det men ved ikke hvor.
Jeg ved at min elstarter virker, når jeg køre men når den ikke køre kan jeg ikke starten den med elstarten.

hver søde at hjælpe mig jeg er så sur over det
hvos du kan hjælpe mig så skriv til tokemalm@hotmail.com

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 01-09-04 15:50

det er nok fordi at der er vand i dit system... eller en løs forbindelse..

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 15:51

hva gør jeg så ???

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 01-09-04 15:52

gå alle ledninger igennem.. gå evt efter en ledning der går på stel, da det kan give en over belastning.-

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 15:54

hvor kan den sidde henne

har været igennem de fleste ledninger tror jeg

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 01-09-04 15:56

måske omkring batteriet, eller ved tændningen..

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 01-09-04 16:42

Jeg har et diagram over ledningnettet liggende. Var det noget?. Fejlen kan jo ligge et hav af steder!.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 17:53

ja meget gerne tak

Kommentar
Fra : tonnyno

Dato : 01-09-04 17:59

har du undersøgt om der er strøm på dit batteri. vand har det med at kortslutte og derved have tappet alt strøm på den. da du siger at den virker når du køre kan det jo være fordi din scooter produksere strøm når den er igang.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 18:05

jeg har målt strømmen og der er masser på den sp det er ikke problemet

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 18:06

jeg har målt strømmen og der er masser på den sp det er ikke problemet

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 18:06

jeg har målt strømmen og der er masser på den sp det er ikke problemet

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 18:06

jeg har målt strømmen og der er masser på den sp det er ikke problemet

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 18:06

jeg har målt strømmen og der er masser på den sp det er ikke problemet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-09-04 18:34

Hvis der er eftermonteret en alarm, der også kan starte scooteren, kan der være en fejl ved samlingerne, der sender strømmen til stel. Så efterse samlingerne, eller tag den ledning af der fra alarmen går til starteren.
Eller: Du har sat en sikring på der ikke passer, husk også at en sikring der er mærket F, står for flink, og springer hurtigt, hvis strømmen overskrides. Men i alle tilfælde sker der ikke noget ved at gå en sikringsstørrelse op, da det ikke skader ledningsnettet, hvis der er en kortslutning, for så springer sikringen alligevel øjeblikkelig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 18:37

jeg prøver at se på det tak

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 02-09-04 15:07

kan det være min CPI der er gået for jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 02-09-04 15:46

Hvis du har tunet den voldsomt. Kan komparationen gøre at starteren har svært ved at hive maskinen i gang derved virker starter motoren som en kortslutning.

Det kan klares med en sikring der er et par Amp højre en den du benytter i dag. Hvorfor det førets opstår efter et regnvejr er nok mere en tilfældighed. Hele konstruktionen har nok balanceret på kanten af det der kan virke. Så den faktor at luft er tættere nå det er køligt kan være nok til at fejlen opstår.

MV.

Peter B Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 02-09-04 15:52

men den er ikke tunet med noget som helst

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 02-09-04 16:01

Ok. Men så har jeg et spørgsmål: Er den 100% udkoblet når den køre i tomgang ???, For hvis den ikke er det skal Start motoren trække forholdsvis meget.

Og en anden ting hvor gammel er den ???. Hvis der er garanti på den kan det godt betale sig at få den efterset. For start motoren kan godt være delvis defekt. De er nemlig af en eller anden grund meget kostbare.

MV.
Peter B Jensen

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 04-09-04 13:16

Hej Aprilla_Crew..

Så er diagrammet sendt.. Håber der falder lidt af

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 04-09-04 18:19

Du kan teste om det er lednings forbindelserne der defekt ved at koble startmotoren elektrisk fra. Der efter prøv at aktiver starteren. Den vil naturligvis ikke starte. Men hvis sikringen ikke springer så er det udlukket at det kan være lednings netværket.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 04-09-04 19:39

jeg har et nyt problem
min sikring ikke mere men når jeg holder gashåndtaget i bund speeder den op til 40km/t ca men så er det lige som om den ikke tager fat og farten falder.
Alså når jeg holder gashåndtaget i bund begynder lige pludselig ikke at tage fat
og min El-starter virker ikke nu har det noget med hinanden at gøre

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 04-09-04 21:10

Når du starter med kick starter. Er det hårdt at træde Kick starteren. ??? .

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 05-09-04 13:48

nej slet ikke

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 05-09-04 14:39

Har Du forsøgt det med at afmonter ledningerne på Start motoren for at se om den stadigvæk trak sikringen når du aktiver starteren.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 12-09-04 17:23

min sikring springer når jeg bruger mine bremser

Kommentar
Fra : jngn135

Dato : 12-09-04 21:26

prøv nu og tjekke start ledningen helt fra kontakten og ned til startmotoren der er sikkert gnavet hul i ledningen et sted hvor den kortslutter. fx op af dit bremse kapel!!!!

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 13-09-04 09:13

Hvor mange Amp er sikringen på ??. Når Du bremser tændes bremse lygten, den køre jo på batteri strøm. Det lyder nærmest som om sikringen er for lille. Husk det skal være en langsom sikring. Langsom sikring har et stort (T) og hurtig sikring har et Stort (F) .

Det der kan være dit problem: Hvis en eller to af cellerne i dit batteri skulle være kortsluttet, vil du have en støre lade strøm en normalt. Derfor springer sikringen når du bremser. Når du skal starte kan start motoren ikke trække ordentlig rundt og vil da virke som en kortslutning, en typisk symptom på for lav spænding på batteriet. Hvis Du har mulighed for at låne et Batteri af en kammerat, så prøv det. Ellers er du tvunget til at måle hvor meget spænding der er på batteriet.

Hvis spændingen er under 12 volt eks. 10 volt vil det betyde at en celle er defekt. Og 8 volt vil det så være to celler der defekt.. osv…

Hvis du er I tvivl om sikringens størrelse, kan du finde dens strøelse I bruger manualen, ellers må du spørge i butikken hvor du har købt maskinen.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 14-09-04 18:49

Jeg har et vinter batteri i til 300 kr, så jeg tror ikke det er det der er problemet.

Husk Nu, jeg fik problemer efter jeg havde kørt i regnvejr

Kan det være en kortslutning/overbelastning ved min baglygte, da jeg kun har bagskærm lige over dækket

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 14-09-04 21:49

Altså, hvis et batteri koster 300kr. og er et vinter batteri kan det jo stadigvæk blive defekt.
Og nu hvor der har været tørvejr i nogle dage, er det da mærkelig at fejlen stadigvæk ikke er forsvundet, jeg mener at det mere er et tilfælde end grunden at du fik problemer da der var regnvejer.

Så kontroller det batteri !!.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 14-09-04 22:01

jeg har målet det od den viser 12-13 volt så det er fuldt opladt

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 14-09-04 22:28

Med kørende eller stanset motor ??.

Peter Jensne

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 15-09-04 14:59

den køre fint nok

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-09-04 15:04

Ok det jeg mente var om du målte spændingen på Batteriet imens motoren var startet.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 15-09-04 15:05

ja det gjore jeg

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-09-04 15:15

Ok… Det kan jo godt snyde en. Har Du mulighed for at måle spænding over batteriet uden at motoren køre for ellers duer den test ikke. ???.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 15-09-04 15:16

jeg har også prøvet uden den kørte

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-09-04 15:42

Fint så er det på plads.

http://www.easyparts.nl/showdrawing_en.php3?modelid=131&drawingid=3284&submodelindex=&grouppath=1-369-s131

Er der illustreret en spændings regulator, den skal vi ha kontrolleret, Hvis du har mulighed for at måle lade strømmen vil det være interessant. Da det giver et fingerpeg om hvorledes den har det. Det kan du gøre ved at måle ladestrømmen, Det gøres på den måde at afmonter plusledningen på batteriet og indsætter et multimeter imellem plus på batteriet og ledningen. Jeg behøves vel ikke at skrive at multimeteret skal måle strøm.

Det er lidt besværlig men det skal jo gøres. Hvis strømmen er høj kan det tyde på at spændings regulatoren er defekt.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-09-04 15:57

Jeg glemte at spørge om det er en 7,5 Amp sikring du har monteret ???.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 15-09-04 16:00

jep det er en 7,5 men har prøvet med en 10 og den springer stadig

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-09-04 16:10

Er det en flink eller træg sikringer du benytter. Altså (F) eller (T). Det er meget vigtig det her.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 15-09-04 16:19

hvor står det henne på sikringen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-09-04 16:22

Ja det er lig spørgsmålet på nogen står det på den måde 7,5 amp T eller 7,5 amp F.
Men det er desværre ikke altid at det er tilfældet. Så når man køber dem skal man be om det hvis man ikke ligefrem har et varenr.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-09-04 16:25

Kan Du fortælde mig hvor du har købt den. Evt. Vare nr. ??

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 15-09-04 16:29

Q8 station

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 151 point
Dato : 15-09-04 16:38

OK. Det er jo ikke eksperter der er på en tankstation, men det jo nok en autosikring og de er fornemmeste træge.
Pokkers !!!. Nå så skal den spændingsregulator kontrolleres Desværre. Da det er en af de komponenter der kan være skyld I for meget strøm.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 16-09-04 16:50

Det behøves ikke mere

nu kan jeg godt starte den uden at sikringen springer og mit baglys virker (sprunget pære). så der er ikke noget galt med den nu. Men mange tak fordi du prøvede at hjælpe mig så jeg giver dig de point

Godkendelse af svar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 16-09-04 16:51

Tak for svaret rpje.