/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Hvad betyder ORDET?
Fra : Jaguaren
Vist : 12510 gange
50 point
Dato : 31-08-04 22:03

Hej venner, nogle der kan fortælle mig, hvad ordet "bevendt" betyder, samt i give 2 eksempler på sætninger, hvori ordet måtte forekomme.

Tillige er det ønskeligt, om der gives et bud på et andet ord, der som kongruens kunne erstatte ordet "bevendt"

Jeg har forsøgt med Retskrivningsordbogen på CD rom, dog uden at ordet findes, håber på nogle gode svar.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-08-04 22:09

"Han var ikke meget bevendt i den situation" = Han var ikke i stand til at klare situationen på nogen særlig god måde.

Bevendt bruges om en situation man ikke klarer/er i stand til at klare på nogen overbevisende god måde = på ringe vis.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-08-04 22:18

Jeg vil bruge Halfdan Rasmussens sætninger.

http://home8.inet.tele.dk/oktober/artikler/Nexo_og_co/2002-halfdan_rasmussen_universets_vers.htm
Citat
En mand uden bevidsthed er ikke meget bevendt.
En mand der ikke er meget bevendt er ikke meget anvendelig.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-04 22:24

Din mekaniker er ikke meget bevendt, når han ikke kan finde fejlen i bilen.
Din mekaniker er ikke meget værd, når........

Og så bruges ordet f.eks. om noget man ikke kan bruge, fordi det egentligt var noget andet man havde brug for:
Den skruetrækker er ikke meget bevendt, når det var en skruenøgle jeg skulle bruge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-04 22:24

Din mekaniker er ikke meget bevendt, når han ikke kan finde fejlen i bilen.
Din mekaniker er ikke meget værd, når........

Og så bruges ordet f.eks. om noget man ikke kan bruge, fordi det egentligt var noget andet man havde brug for:
Den skruetrækker er ikke meget bevendt, når det var en skruenøgle jeg skulle bruge.

Det står i Dansk sprognævns retskrivningsordbog, som et tillægsord: ikke meget bevendt, ikke meget værd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-04 22:25

Bevende = anvende (nudansk ordbog)
Bevendt = anvendt

jakjoe gir' et godt eksempel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-04 22:47

Det er ikke rigtigt det der, ans
Det er ikke et verbum
Det eksisterer kun som tillægsord ifølge Dansk sprognævn.
mvh dova

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 31-08-04 23:03

I følge Nudansk Ordbog:
Bevendt
adj. (perf.partc. af foræld.
bevende anvende,
fra plattysk,
tysk bewenden;
egl. vendt på en vis måde)
kun i forb. som det er småt b., ikke stort b. (med hans kundkskaber) svarer til: det står dårligt til; hans kundskaber er ikke meget b.

-----

Eksempel 1: Det er småt bevendt med mit engelske. Det står dårligt til med mit engelske.

Eksempel 2: Jeg er meget bevendt med fransk. Jeg er god til fransk.

Kongruens eksempel: Mit svar er ikke særligt bevendt. Mit svar er ikke særligt brugbart/anvendeligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 00:10

cdndk
Dit eksempel 2, er ikke helt rigtigt. Det står i citatet fra ordbogen, i din kommentar, at det kun kan bruges i forb. med småt bevendt eller ikke stort bevendt.
Så kan det ikke bruges i forbindelse med noget man er god til.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-04 01:05

Jeg vil ikke prøve at besvare alle dine spørgsmål. De fleste er allerede tilstrækkeligt besvarede og således i høj grad noget bevendt. Også selv om sproget i nogle tilfælde er slet anvendt. Prøvede jeg på, på trods af min diminutive viden om sprogets facetter at besvare dine spørgsmål, er jeg bange for at mit svar ikke ville være meget bevendt, idet jeg jo kun er en stakkels uoplyst plebejer, hvis forfædre i tidernes løb er blevet anvendt til mangt en ting. Men den viden er jo hverken dig eller mig meget bevendt.

Håber du finder noget du kan anvende, ellers er min lille epistel jo ikke meget bevendt!

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 01-09-04 09:06

Bevendt = Kan ikke bruges til en skid

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 01-09-04 10:09

1. "det er IKKE meget bevendt"

2. "det er meget bevendt"

I det første eksempel er ordet "bevendt" blevet tillagt en negativ betydning :"ikke"
I det andet eksempel er ordet "bevendt" blevet tillagt en forstærkende betydning : "meget"

"bevendt" er altså i sig selv ikke negativt eller positivt, men snarere beskrivende, i retning af: anvendelig, brugbar, nyttig, dygtig.

Men det er selvfølgelig altid muligt at tillægge et beskrivende ord en positiv betydning ved at bruge superlativer.
eks.
3. Som tømrer var han yderst bevendt (han var en yderst (meget) dygtig tømrer)

Vh fluffy

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 10:43

fluffyclaus
Hvis du nu nærlæser cdndk´s kommentar, kan ordet netop ifølge nudansk ordbog ,ikke bruges om noget der er godt/positivt, altså f.eks. han er meget bevendt. ( kun i forb. småt bevendt eller ikke stort bevendt)
Der skal du over i andre adjektiver som f.eks. kvalificeret/kompetent/anvendelig

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 01-09-04 11:02

Til dova

Sådan læser jeg ikke citatet fra Nudansk Ordbog. Jeg læser citatet "kun i forb. som" som synonym til "kun i forb. som for eksempel" og herefter en opremsning. Det vil sige, at "ikke stort b." blot er et eksempel på anvendelsen, og dermed heller ikke udekukker et sprogbrug, hvor b. tillægges en positiv betydning som for eksempel "Delikatesseforretningen er godt bevendt med rejsesalater" eller som de i øvrigt ovenfor nævnte eksempler.

fluffys forklaring er derfor meget bevendt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 11:06

Sorry
men den gælder altså ikke

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 01-09-04 12:25

1000 tak for de flotte besvarelser, de var mig meget bevendte...

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 01-09-04 12:31

Vil give cdndk ret.......nudansk ordbogs definition på ordet er selvfølgelig defineret udfra hvordan ordet oftest bruges......og det er i 99% af tilfældende i forbindelse med en negativ betydning (uden at ordet i sig selv er negativt)....derfor har de jo selvfølgelig valgt at bruge sådanne eksempler.
Det betyder jo altså bare ikke at "bevendt" ikke kan tillægges en positiv betydning, skønt det ikke rigtigt bruges længere....

Bevendt i en positiv betydning er "gledet" ud af det daglige sprogbrug til fordel for ord som : nyttig, anvendelig, dygtig, brugbar, og kvalificeret, som er mere nøjagtige og bedre til at beskrive med.... "bevendt" er diffust, det dækker over en række af betydninger og er dermed ikke det oplagte valg......men det er ikke ensbetydende med at "bevendt" i en positiv betydning ikke er en del af det danske sprog....det betyder bare at sproget udvikler sig og at der er fundet bedre alternativer...
(prøv at kontrollere mit eks. 3 ovenfor)
Vh fluffy

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-09-04 16:21

Dagen efter du stillede spørgsmålet sagde du 1000 tak for de flotte besvarelser. Det er altså også meningen at du skal acceptere en af kommentarerne som svar og derved udløse de lovede 50 point og lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 11-09-04 14:05

Jamen, hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-04 14:08

Hvis du mener, du har fået et brugbart svar, kan du acceptere svaret i højre side lige over dato. Der klikker du på accepter svar. Så kommer resten af sig selv.

Hilsen ans og god week-end.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-04 14:09

Lige over den kommentar du ønsker at acceptere som svar, ser du ude til højre teksten: Accepter som svar.
Tryk på den så får du mulighed for at indtaste en kommentar til svareren og den skal du så acceptere. Så bliver spørgsmålet lukket og svareren får sine point.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 21:49

Jaguaren

Nu er det 2 måneder siden. LUK NU DEN TRÅD:

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-04 22:45

arne.jakobsen

FJERN FLUEBENET hvis du er så irriteret over at en tråd, som du har deltaget i ikke er lukket. Der er så mulighed for at du glemmer, at du har deltaget.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 22:59

ans

Er du ikke selv irriteret over at folk får svar og så ikke lukker? Se ovenfor. Vore kommentarer om at lukke tråden blev afsendt med ét minut mellemrum, og det havde vi squ ikke aftalt.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 12-12-04 23:06

Nej jeg er ikke irriteret. Bliver kun mindet om gamle tråde, hvor jeg har glemt at fjerne fluebenet.

Det har jeg så mulighed for nu.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : Jaguaren

Dato : 13-12-04 00:39

Tak for svaret ans. Det var bare super dupper, beklager sgu jeg glemte at reagere.