/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gl.hund og ny hvalp
Fra : sonjor
Vist : 778 gange
125 point
Dato : 31-08-04 08:19

Er der nogen, der ved hvordan man bedst introducerer en ny lille hvalp til en gl. hund. Jeg har en 9 år gl. Lhasa Apso, der ikke er rask mere og har nu bestilt en lille puddelhvalp, som jeg kan hente den 4. oktober.

Accepteret svar
Fra : trisse63

Modtaget 135 point
Dato : 31-08-04 08:37

først og fremmest skal den "gamle" hund med ud og hente den nye. Det har jeg erfaring for er en god ide. Så skal I mere eller mindre lade dem selv finde ud af det. Naturligvis hvis den "gamle" reagerer med aggressivitet overfor hvalpen skal i glemme det, først som sidst.
Hvalpe har normalt særstatus, de må en masse, og den "gamle" vil reagere overbærende.
De vil hurtigt finde ud af hvordan de skal behandle hinanden.
Jeres job består i at vise den "gamle" at den stadig har samme "status" ved jer som "overhunde" som den havde før, d.v.s. når I giver den "ny" opmærksomhed, skal I også være der for den "gamle"
Oftest vil 2 af samme køn gå fint i spænd.
Jeg har af og til prøvet at skulle introducere en hvalp til en "gammel" hund, men det har aldrig været et problem. Hvis I bare lader dem dels finde ud af det selv ( d.v.s. ved leg, være passive selvom det ser voldsomt ud, så er der et urinstinkt i alle hunde, at alle hundehvalpe har "lov" til at prøve tingene af. Og I vil opleve at den "gamle" vil sætte den nye på plads, når den overskrider dens grænser.. ganske naturligt i en hundeflok )
en ting er dog vigtigt.. foderskålene skal i starten ikke være ved siden af hinanden..
Spise situationen kan ofte være noget der skaber konflikter hvis jeres "gamle" hund er den type hund der knurrer hvis man nærmer sig madskålen...

God vind med den lille ny..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-04 09:52

Ja, egentlig ikke meget at tilføje her.
Det kan vist ikke siges meget bedre trisse63

dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 31-08-04 16:21

Der er kun det at tilføje, at hvis i har hus og have, så er det godt at starte udenfor og så derefter at lade dem gå ind sammen, det virker allerbedst, det har jeg erfaring med. Det gælder både med nye hunde og ældre når de skal være sammen over en kortere eller længere periode, ved at de gå ind sammen så er der ikke nogen af dem der kom først.

Hav en god oplevelse med din nye og gamle hund.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 31-08-04 21:17

Mange tak for rigtig gode svar, som jeg vil prøve at følge. I tillæg kunne jeg måske spørge om nogen har erfaring med "transportbur", som også kan bruges som "hule". Den gamle har ikke sådan en.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 31-08-04 21:44

Ja, den bedste måde du vender den til buret, det er i starten at give den sin mad i det, så den på den måde finder det som et rart sted at være.
Du gør det, at du stiller maden længst inde i buret og lige til at starte med lader du døren være åben indtil den er fortrolig med at være der, når du er nået så langt, prøver du at lukke lågen samtidig med at den spiser og den skulle gerne stadig være glad, brug det også når du kører bil.
Hvis det er et tremme bur, er det en god ide, at lægge et tæppe hen over buret og kun lade en åbning være der hvor du lukker hunden ind, så det virker som en hule og så beskytter det også for solstråler.
Jeg bruger selv de tæpper som man kan få en gang imellem i Aldi med termo bagside det virker godt når det er varmt så bliver der mindre varmt i buret, men det skal så været slået hele vejen rundt for at været totalt effekttivt. Om vinteren virker det isolerende på den måde, at der er varmere inde bagved tæppet, da hunden jo selv afgiver en portion varme, her tænker jeg på når bilen holder stiller og der ikke bliver tilført anden varme.
Jeg håber det var svar på det som du tænkte på.

Det er godt at bruge buret under kørsel og når du af en eller anden grund lige bliver nød til at sætte den ind hvis der f.eks er mennesker der ikke er begejstret for hunde som er på besøg hos dig eller i en eller anden fare situation hvor du ikke ønsker at hunden skal deltage.
Til daglig lader du lågen stå åben når buret står hjemme og lad den sove der som sin kasse, det er de som regel glade for og vil også gerne samle deres legetøj der.
Hilsen Bevi 54

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 31-08-04 22:38

Ja tusind tak for hjælpen
Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 01-09-04 14:00

lige en kommentar til buret/transportkassen.
Lad hvalpen få totalt ro når den ligger derinde, lad det være dens frizone, hvor den kan få fred og tryghed, og være et sted den kan gå hen for at være i fred for børn og voksne.

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 05-09-04 11:53

Tak for svaret trisse63.