/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
utæt olietank hvad gør jeg
Fra : jjeff
Vist : 598 gange
20 point
Dato : 30-08-04 18:30

Olietanken er utæt og blir fjernet. Jeg havde et forbrug på ca. 3000 - 3900 l/år.
Kedlen er en gammel DFJ type J rundtrækskedel, med påmonteret Riellofyr, 10 år gammelt.
Jeg spekulerer på træpille/koks/oliefyr. Der er plads til flis/pilledepot.
Hvad erfaringer har i ????

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 30-08-04 19:42

Kun gode erfaringer med pillefyr.
Du kan læse Brandteknisk vejledning 32 om hvilke krav der stilles
til sikkerheden. Dit forsikringsselskab eller din skorstensfejer har
sikkert et eksemplar.
Det er ca 40% billigere at fyre med træpiller i forhold til olie.
Sagt på anden måde så koster det per KWh 1,43 Kr for el.
Olie 0,59 Kr og træpiller 0,29 Kr.
Energimængden i en liter olie svarer til to kilo træpiller.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-04 20:14

Et godt link for videre studier af energikilder.
http://www.sek.dk/links/kommerci.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-04 20:15
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-04 20:18
Godkendelse af svar
Fra : jjeff

Dato : 30-08-04 21:16

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 30-08-04 21:41

Har du overvejet en solfanger, hvis du skal ud og have en ny vandvarmer kan der være god økonomi i at købe en der også kan bruges til SOL.

Nu er det ikke fordi jeg ved ret meget om pille/olie fyr, men gadvide om der ikke er penge at spare hvis man om sommeren kan "nøjes" med varmen fra solen og helt slukke for resten...

Bare en tanke.