/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hugger/hakker i koblingen
Fra : jjn31
Vist : 3104 gange
200 point
Dato : 30-08-04 12:26

Hej

Jeg har et problem der irriterer mig og har gjort det lang tid(ca et par år), men har bare aldrig fået noget gjort ved det.
Når jeg enten kører i kø eller skal stoppe ved mange lyskryds begynder koblingen at "hugge".
Det er ikke fordi jeg "filer" på koblingen, jeg har prøvet at fjerne foden fra pedalen hver gang, men den gør det alligevel.
Er det en ny kobling der skal til eller er det noget justering??Bilen er en bmw e36 fra 91.

mvh Jesper

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-04 12:32

Er du sikker på, at det i det hele taget er koblingen, og at det ikke i stedet er f.eks. et gearkasseophæng.
Det kan også være din kardan der er slidt.
Men oftest tror olk det er koblingen fordi det mest viser sig i de situationer du nævner der.

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 30-08-04 12:33

burde den så ikke gøre det hele tiden?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-04 12:39

Nej, det gør den ikke.
Nogen gange kan den dog begynde hvis du f.eks. slipper speederen lidt hurtigt, og så giver gas igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 13:07

Det lyder som om der er lidt olie på koblingsnavet eller fjedrene på koblingspladen der er trætte.
Noget tyder på, at det er når koblingen bliver varm at problemet opstår (mange lyskryds) og derfor er det nærliggende at tro, at det er koblingen.
Man kan ikke diagnosticere transmissionsproblemer nøjagtigt ud fra så bred en beskrivelse og det er da også derfor mekanikeren/værkføreren kører en tur i bilen og en tur på en lift vil jo også hurtigt kunne afsløre defekte ophæng.
Sådan en ældre bimmer kan have mange årsager til fejl da den ikke er den mest enkelt opbyggede bil.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-08-04 14:58

Det kan være fjedrene i koblingnav/belægning. Har bilen kardan? Har kandan hardyskiver?, så kan det være Hardyskiverne. Motorophænget?

fra alka

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 30-08-04 16:45

burde jeg vide hvad hardyskive er?? står det nogen steder, så jeg kan undersøge det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 16:59

Hardyskiver er vulkaniserede gummiskiver/koblinger som blandt andet bruges i transmission for at gøre bilen mere lydløs.
Kan sidde mellem gearkasse og kardanaksel og mellem kardanaksel og differentiale (bagtøj).

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 200 point
Dato : 30-08-04 17:07

Kan kun sige en af mine kammerater fik besked om at sådan gør en E36 når har køre i kø.. Det er noget med en selvstrammende trykplade. Og ikek olie på koblingen som jeg trode den gang.

Jeg tror ikke på det er noget og gøre med gummiophæng og hardyskive, da der vil være problemer hele tiden.

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 30-08-04 17:22

håber ikke det er sandt at sådan gør den model bare. For et par siden "hoppede" vi igennem giveskud løvepark, det var sgu helt pinligt..ka det virkelig passe at den skal gøre sådan?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 17:40

Jeg er tilbøjelig til at give geu ret, men jeg er noget skeptisk i forhold til at det skulle være normalt. Jeg kunne snarere tro, at det er en almindeligt forekommende slitagefejl og jeg er nu heller ikke særligt imponeret af ældre bimmere - der er alt for meget smart tingeltangel der kan gå i stykker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-04 18:59

Hej igen
Jeg havde lige besøg af sønnen.
Han siger også gearkasseophæng eller "gummifiduser" på kardanen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 19:09

Nå!

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 30-08-04 19:10

den skal vist lige runde et værksted og en lift... mon det ka betale sig at rep. på det gamle skidt. For mig lyder det som en halvdyr omgang eller hvad?
Men nu ved jeg da lidt om hvad det ka være.
Foreløbig mange tak. Og jeg er selvfølgelig stadig meget modtagelig for nye kommentarer.

vh jesper

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-08-04 19:41

Hvis det er koplingen så kan det betale sig at reparere bilen.( Tror jeg, har ikke set bilen)Du trænger ikke lave den på mærkeverksted og betale over 700 i timen.
alimak

Kommentar
Fra : dennisholdt

Dato : 03-09-04 07:29

Jaja.. 700,- i timen. Overdrivelse fremmer forståelsen.. Min Vectra hoppede også ind imellem. Det var gearkasse ophæng der var faldet helt sammen.

Godkendelse af svar
Fra : jjn31

Dato : 25-02-06 12:58

øhh, mon ikke det er på tide at få afsluttet dette..Tak for svaret geu.